۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نمایشگاه "رسم پروانگی"، محفلی برای روایتگری از شهدا+تصاویر
کد خبر: ۳۳۱۷۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۴ ساعت: ۱۵:۴۷ ↗ لینک کوتاه

به بهانه برگزاری کنگره ۳هزار شهید قزوین؛

نمایشگاه "رسم پروانگی"، محفلی برای روایتگری از شهدا+تصاویر

در واقع در بخش‌های مختلف نمایشگاه فعالیت‌ها، عملیات‌ها و اقداماتی که به ۸سال دفاع مقدس است به‌خوبی شبیه سازی و نمایش داده شده است.

نمایشگاه "رسم پروانگی"، محفلی برای روایتگری از شهدا+تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، کنگره ملی 3هزار شهید استان قزوین با هدف بزرگداشت شهدا، معرفی و بازخوانی نقش ایثارگری‌ها و مقاومت‌های استان در طول 8سال دفاع مقدس در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه رزمی و فرهنگی رسم پروانگی یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای این کنگره بزرگ است.

این نمایشگاه که از ابتدای آبان ماه آغاز شده در راستای اهداف کنگره به معرفی نقش استان و آشنا سازی نسل جوان با دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

در بازدید از نمایشگاه رسم پروانگی به خرمشهر قدم می‌گذاریم، در مناطق جنگی و لابه‌لای رزمندگان، تانک‌ها، ماشین‌های جنگی قدم راه می‌رویم و حتی از کنار مناطق مین گذاری شده و ممنوعه عبور می‌کنیم، در رسم پروانگی به 8سال دفاع مقدس سفر می‌کنیم.

نمایشگاه در محل دایمی نماشگاه‌های بین المللی در فضایی که شامل مکان سرپوشیده و سرباز است به نوعی فضای دوران دفاع مقدس را شبیه سازی کرده و قدم زدن در غرفه‌های آن حتی بدون روایتگری راویان نیز ذهن و دل را به حال و هوای آن دوران می‌برد.

در بازدید از نمایشگاه ابتدا در سالنی که عطری خوشبو فضای آن را پر کرده با تصاویر شهدای استان و جملاتی در کنار آنها رو به رو می‌شویم، از آنجا که عبور می‌کنیم باز هم تصاویر شهدا است و سنگرها و ماکت‌هایی که هر کدام قصه و فعالیت خاصی در آن دوران را روایت می‌کند.

با تمام شدن فضای سرپوشیده و تصاویر با وارد شدن به محوطه‌ای سرباز از نیزارها عبور کرده و به خرمشهر قدم می‌گذاریم؛ صدای رزمندگان و ماشین‌هایی که برای اعزام سربازان و داوطلبان به منطقه آماده‌اند.

غرفه عکس، دستاوردهای انقلاب و آشنایی ابتدایی با ادوات جنگی استفاده شده و کاربرد آنها نیز از سایر بخش‌های نمایشگاه بود.

در واقع در بخش‌های مختلف نمایشگاه فعالیت‌ها، عملیات‌ها و اقداماتی که به 8سال دفاع مقدس است به‌خوبی شبیه سازی و نمایش داده شده است.

سرهنگ محرمعلی والدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره برپایی نمایشگاه می‌گوید: نمایشگاه "رسم پروانگی" به مناسبت کنگره ملی 3هزار شهید قزوین برگزار شده و اجرای آن به ایام اجلاسیه محدود نمی‌شود؛ بلکه از 10 آبان آغاز و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

وی درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه می‌افزاید: "رسم پروانگی" برای نمایش نقش استان قزوین و شهدای سلحشور استان در دفاع مقدس و آشنایی نسل جدید با ایثارگری و فداکاری‌های این عزیزان برپا شده است.

مسئول برگزاری نمایشگاه "رسم پروانگی" با اشاره به غرفه‌های این نمایشگاه عنوان می‌کند: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته غرفه‌ها در سه مرحله و قسمت طراحی شده است.

وی ادامه می‌دهد: غرفه‌های قسمت اول به پشتیبانی جنگ و مواردی همچون نقش اقشار مختلف، دانشجویان، زنان، کمک‌های مردمی، اصناف، بازاریان و دانش آموزان استان در پشتیبانی جنگ اختصاص دارد.

والدی اذعان می‌کند: قسمت دوم به دفاع مقدس و قسمت سوم نیز به نمایش و معرفی دستاوردهای نظام اسلامی همچون موشکی و هسته‌ای اختصاص دارد.

وی می‌گوید: تعداد غرفه‌ها متعدد است و در هر بخش به طور میانگین 10غرفه وجود دارد، قسمت مناطق جنگی مرتبط با خود منطقه عملیاتی دفاع مقدس است.

این مسئول در توضیح نحوه ارائه مطالب در غرفه‌ها اظهار می‌کند: در قسمت‌های مختلف از فیلم، روایتگری و نمایش زنده برای بازدیدکنندگان استفاده شده است.

وی درباره میزان بازدیدها از نمایشگاه می‌افزاید: لازم است حوزه اطلاع رسانی برای بازدیدها تقویت شود، البته با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته حضور دانش آموزان خوب بوده، گروه‌های مختلف دانش آموزی از نمایشگاه بازدید کرده و استقبال گسترده‌ای دارند.

این مسئول بیان می‌کند: نسل جدید و نسلی که با فرهنگ دفاع مقدس آشنا نیست بیشتر می‌تواند از نمایشگاه بهره ببرد، چراکه محوریت و هدف اصلی نمایشگاه آشنایی نسل جدید به‌ویژه دانش آموزان با فرهنگ دفاع مقدس است.

وی ادامه می‌دهد: بازدید از نمایشگاه برای عموم مردم آزاد بوده و اجرای نمایش در آن از ساعت 9صبح الی 4عصر در 3سانس دایر خواهد بود؛ که ساعت 9 تا 10، 11 تا 12 و 3 تا 4 بعدازظهر هستند.

والدی در پایان می‌گوید: در خارج از سانس‌های اجرای نمایش که از طرف بسیج هنرمندان است، غرفه‌ها تا 4یا 5 بعد از ظهر دایر بوده و امکان بازدید شهروندان از نمایشگاه وجود دارد.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان