۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ارزش موقوفات استان ۱۹هزار میلیاردتومان است/ ثبت ۱۰ وقف جدید
کد خبر: ۳۳۱۷۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۴ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف استان قزوین:

ارزش موقوفات استان ۱۹هزار میلیاردتومان است/ ثبت ۱۰ وقف جدید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: ارزش‌گذاری رقبات استان از جمله فعالیت‌های انجام در سال جاری است و براین اساس ارزش موقوفات استان ۱۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

ارزش موقوفات استان ۱۹هزار میلیاردتومان است/ ثبت ۱۰ وقف جدید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت الاسلام مجیدی در نشست خبری که صبح امروز(دوشنبه) در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: از ۱۵ تا ۲۴ آبان ماه با عنوان هفته وقف نامگذاری شده؛ لذا بدین منظور برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

وی افزود: ما هرگز به دنبال معرفی مدیران و سازمان اوقاف یا نشان آن نیستیم، بلکه به دنبال معرفی کارکردهای وقف به جامعه هستیم؛ چراکه اوقاف یک بنگاه اقتصادی با عملکرد اجتماعی و فرهنگی است.

بالغ بر ۵۰ عنوان برنامه در هفته وقف برگزار می‌شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به برنامه‌های هفته وقف بیان کرد: دیدار با امام جمعه قزوین و نماینده ولی فقیه در استان، بازدید استاندار از اداره کل اوقاف، برگزاری محفل انس با قرآن با حضور حمیدشاکرنژاد قاری بین المللی و شعرخوانی صابر خراسانی و غبار روبی بقعه آمنه خاتون از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: برگزاری همایش استانی همه واقف باشیم، تجلیل از اصحاب وقف، سخنرانی پیش از خطبه‌‎های نماز جمعه، برگزاری نشست‌های صنفی و تخصصی، افتتاح کلاس سبک زندگی، دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران، برگزاری دوره‌های روانشناسی قرآنی با حضور استاد محمدپور حافظ قرآن و دارای دکترای روانشناسی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مجیدی بیان کرد: افتتاح چندین پروژه در بقاع متبرکه، راه‌اندازی کاروان جهیزیه به نوعروسان در شهرستان البرز، برپایی نمایشگاه فعالیت اوقاف، برگزاری همایش مادران و دختران از دیگر برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ عنوان برنامه در دهه وقف برگزار می‌شود، گفت: در هفته وقف همچنین 3 خانه عالم در شهرستان‌های بویین زهرا، البرز و قزوین افتتاح می‌شود.

ثبت 10 وقف جدید در سال جاری
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این اداره گفت: اداره کل اوقاف قزوین در ایام پیاده روی اربعین ۲ موکب در شهرهای نجف و کربلا راه‌اندازی کرده و در این موکب‌ها به زائران خدمات رسانی شد.

وی ادامه داد: در موکب نجف اشرف به مدت 9 روز و در هر شبانه روزی ۱۲ هزار پرس غذا بین زائران حسینی توزیع می‌شد؛ ضمن اینکه هشت نفر از روحانیون نیز در این موکب فعالیت داشتند و بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در موکب نجف اشرف هزینه شد.

مجیدی عنوان کرد: همچنین در موکب کربلا که بنام بی‌بی زبیده خاتون قزوین فعالیت داشت؛ علاوه بر پذیرایی، شرایط اسکان زائران فراهم بود و قریب به ۶۰۰  میلیون تومان با همکاری خیرین در این موکب هزینه شد.

وجود 2367 موقوفه در استان قزوین
وی در ادامه از ثبت 10 وقف جدید در شهرهای قزوین، بوئین زهرا، تاکستان و البرز در سال جاری خبر داد و گفت: وقف‌های صورت گرفته در حوزه قرآن، سیدالشهدا، افراد بی بضاعت و خیرات و مبرات است.

این مسئول تعداد موقوفات استان را 2367 موقوفه عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۶۰۳ موقوفه متصرفی، ۱۶۴ موقوفه غیرمتصرفی و ۳ موقوفه اشتراک التولیه و مابقی موقوفه انتفاعی است.

مجیدی با بیان اینکه۷۳۷ رقبه صنعتی در قزوین وجود دارد؛ بیان کرد: تعداد رقبات ۲۵ هزار و ۸۵۴ رقبه است که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۶۱ رقبه متصرفی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ رقبه غیر متصرفی است.

۱۱ درصد اراضی کشاورزی و باغی استان وقفی است 
وی تصریح کرد: تعداد رقبات کشاورزی استان بیش از ۷ هزار رقبه است به عبارتی از مساحت 52600 هکتاری اراضی کشاورزی استان، ۱۱ درصد اراضی کشاورزی و باغی وقفی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: ارزش گذاری رقبات استان از جمله فعالیت‌های انجام در سال جاری  است و براین اساس ارزش موقوفات استان ۱۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/۷۰۰۳



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان