۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین توقف سفرهای استانی دولت در ۶ ماه گذشته
کد خبر: ۳۳۱۶۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۰ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

توقف سفرهای استانی دولت در ۶ ماه گذشته

توقف سفرهای استانی دولت از ۶ ماه قبل، به موضوع مورد تعجب و پرسش رسانه‌ها تبدیل شده است.

توقف سفرهای استانی دولت در ۶ ماه گذشته
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  در این زمینه روزنامه وطن‌امروز در گزارشی می‌نویسد: از آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم، حدود 6 ماه می‌گذرد و مشخص نیست علت توقف این سفرها در این بازه نسبتا طولانی چه بوده است.

روحانی در مدت 4 ساله دولت یازدهم به تمام استان‌های کشور سفر کرده و به برخی استان‌ها نیز بیش از یک بار رفته بود. با این حال او در دولت دوازدهم تنها 3 سفر استانی به سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی داشته است. نخستین سفر استانی دولت دوازدهم آذرماه 96 به مقصد سیستان و بلوچستان بوده است؛ یعنی 5 ماه پس از تشکیل کابینه دوازدهم. 

 در ادامه، دولت دوازدهم، دی و بهمن 96 سفر استانی نداشت. اسفند پارسال نیز روحانی سفر خود به بندرعباس را که برای افتتاح چند طرح عمرانی انجام شده بود، سفر استانی خواند. با این حال اخبار موجود در آرشیو سایت ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد روحانی در جریان این سفر تنها به شهر بندرعباس رفته و ضمن دیدار با مردم، برگزیدگان و همین‌طور شرکت در شورای اداری استان، چند طرح عمرانی و زیربنایی را افتتاح کرده است. این نکته را باید در نظر داشت که سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به یک استان با سفر شخص رئیس‌جمهور به یک منطقه برای افتتاح پروژه یا سرکشی از مناطق زلزله‌زده متفاوت است. به عنوان مثال بازدید روحانی از استان کرمانشاه پس از زلزله سال گذشته را نمی‌توان سفر استانی نامید.

دومین سفر استانی دولت دوازدهم به آذربایجان شرقی بود که 4 اردیبهشت انجام شد.
آخرین سفر استانی دولت دوازدهم 16 اردیبهشت‌ماه امسال به خراسان رضوی بود که طی آن روحانی به شهرهای نیشابور، سبزوار و مشهد رفت و ضمن افتتاح چند طرح، با مردم این 3 شهرستان نیز دیدار کرد.

حسن روحانی همچنین تیرماه و شهریورماه برای بازدید و بهره‌برداری از چند طرح جدید و مهم در حوزه پتروشیمی به استان‌های بوشهر و هرمزگان رفت. چنانکه گذشت، این سفر روحانی نیز سفر استانی به حساب نمی‌آید. از سوی دیگر، هرچند حضور مداوم و متناوب رئیس‌جمهور در نقاط مختلف کشور، علاوه‌بر آشنا کردن دولت با مشکلات ریز و درشت خارج از پایتخت، به مردم نیز احساس جدی بودن دولت در حل معضلات را خواهد داد اما روحانی در ماه‌های گذشته این نوع سفرهای خود به استان‌ها را هم به میزان چشمگیری کاهش داده است. به عبارتی روحانی از اردیبهشت امسال تاکنون سفر استانی نرفته است، به معنای دیگر روحانی از 16 اردیبهشت‌ماه تاکنون فقط 2 بار از تهران خارج شده و به 2 شهر عسلویه و بندرعباس رفته است.

مسئولان دولت‌های یازدهم و دوازدهم اصرار داشته و دارند سفرهای استانی این دولت را متمایز از سفرهای استانی دولت‌های گذشته نشان دهند. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه تعطیلی کارهای کل دولت و رفتن تمام اعضای آن به استان‌ها به منظور انجام سفر استانی را اقدامی نادرست خوانده بود. 

 با همه اینها اما به نظر می‌رسد تلاش برای تمایز سفرهای استانی دولت‌ها عملا به بی‌عملی و سفرهای زینتی و بی‌حاصل منتهی شده است. به عنوان مثال، پس از سفر استانی دولت یازدهم به کردستان در سال 94، محمد بیاتیان، نماینده مردم بیجار در مجلس نهم با تاکید بر اینکه سفر روحانی به کردستان دستاوردی نداشت، گفته بود: مصوبات سفر رئیس‌جمهور جزو ضرورت‌های کردستان بود که خارج از سفر هم باید انجام می‌شد و این را نمی‌توان دستاورد تلقی کرد.

بهمن‌ماه سال گذشته هم سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان از عدم همراهی اعضای این مجمع با رئیس‌جمهور در سفر به کرمان به دلیل عملکرد ضعیف در رفع مشکلات مردم خبر داد.



انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان