۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اربعین آمد؛ زائران نتوانستند ارز بگیرند
کد خبر: ۳۳۱۶۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۸ ساعت: ۱۳:۵۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

اربعین آمد؛ زائران نتوانستند ارز بگیرند

در حالی دولت و بانک مرکزی در اقدامی دیرهنگام تصمیم به توزیع دینار به زائران اربعین گرفتند که کم و کاستی‌های این طرح تمامی ندارد و مشکلاتی را برای زائران اربعین به همراه آورده است.

اربعین آمد؛ زائران نتوانستند ارز بگیرند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، زائران اربعین از روزهای قبل روانه سرزمین عتبات شده‌اند. در این مدت جمع زیادی از آنها با مشکلاتی که سیستم بانکی مسبب آنها بوده دست و پنجه نرم می‌کنند.
دولت امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها و فشار اقتصادی که خود مسبب آن بود تصمیم گرفت به زائران اربعین ارز مسافرتی ویژه سفر اربعین پرداخت کند. ولی این تصمیم درست در اجرای غلط مشکلات بسیاری را برای مردم به همراه داشته است.

در ابتدا بنا شد زائران اربعین از طریق تلفن همراه و به صورت غیرحضوری برای خرید دینار عراقی با نرخ 96 ریال ثبت‌نام کنند و ارز خود را در کشور عراق و مرزهای مهران و شلمچه تحویل بگیرند. این طرح شاید فقط در یکی دو روز نخست بدون مشکل اجرا شد ولی بعد از آن طبق اذعان مقامات دولتی مشکلات فراوانی را برای مسافران کربلا به همراه داشت, نخست آنکه بسیاری از مردم در کشور خودمان و عراق تلاش‌های بسیاری برای ثبت‌نام کردند ولی موفق نشدند و دست خالی روانه کشور عراق شدند. جمع زیادی از این افراد می‌گویند هر چند در ایران نتوانستیم ثبت‌نام کنیم ولی باز هم هر روز تلاش کردیم تا حداقل در عراق ثبت‌نام کرده و هزینه‌هایمان را با دینار عراقی پرداخت کنیم چرا که با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی امکان پرداخت هزینه‌ها در عراق برای همه وجود ندارد و بسیاری با سختی راهی کربلا شده‌اند.

یکی از مسافران کربلا می‌گوید: حدود یک هفته به صورت پی در پی تلاش کردم تا ثبت‌نام کنم ولی هنوز هم سامانه پیام می‌دهد که در استعلام اطلاعات مشکلی بوجود آمده است. این در حالیست که نیمی از سفر ما طی شده و برای روزهای باقیمانده که اتفاقات نیاز بیشتری به ارز عراقی داریم ولی ثبت‌نام برای دریافت دینار مقدور نیست.

اما این تمام مشکلات اربعینی‌های امسال نیست چرا که گروه محدودی هم که توانسته‌اند ثبت‌نام کنند موفق به دریافت دینارهایشان نشده‌اند. این در حالیست که جمع کثیری از این افراد تمام موجودی نقد خود را برای خرید دینار عراقی به سیستم بانکی تحویل داده‌اند ولی هنوز نتوانسته‌اند دینارها را در خاک عراق از همین سیستم دریافت کنند.
شاهدان عینی در کشور عراق می‌گویند صف‌های چند کیلومتری مقابل باجه‌های محدود توزیع‌کننده دینار عراقی وجود دارد و اگر کسی در صورت موفقیت در ثبت‌نام بخواهد ارز خود را تحویل بگیرد باید ساعت‌ها و شاید یک روز تمام در صف بماند.

در روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌های مختلفی از صف‌های طولانی و مکان‌های نامناسب برای توزیع دینار عراقی به زائران در شبکه‌های مختلف خبری منتشر شد.

از تحویل دینار در سوراخ دیوار تا صف‌های چند ده کیلومتری! ولی در تمام این مدت مسئولان دولتی ادعا کرده‌اند که مقصر این مشکلات نبوده و به وظیفه خود عمل کرده‌اند.
دولت البته مدعی است که تلاش‌های بسیاری برای تسهیل در سفر اربعین انجام داده و رسانه‌ها در این زمینه سیاه‌نمایی می‌کنند ولی مشاهدات عینی خبرنگاران تسنیم از نقاط متعدد در خاک عراق گواه ضعف شدید مدیریتی در توزیع ارز به زائران اربعین است که مقصر اول و آخر آن سیاست‌های غلط دولت است.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان