۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین طرح غربالگری ژنتیک برای ۴هزاردانش‌آموز اجرا می‌شود/ پرداخت مستمری به۲۵۹۷روشندل قزوینی
کد خبر: ۳۳۱۵۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۷ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

طرح غربالگری ژنتیک برای ۴هزاردانش‌آموز اجرا می‌شود/ پرداخت مستمری به۲۵۹۷روشندل قزوینی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: امسال طرح غربالگری ژنتیک برای ۴۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی قزوینی و۲۵۰۰ زوج در همه شهرستان‌ها توسط ۸ موسسه اجرا می‌شود.

طرح غربالگری ژنتیک برای ۴هزاردانش‌آموز اجرا می‌شود/ پرداخت مستمری به۲۵۹۷روشندل قزوینی
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح‌های غربالگری ژنتیک اظهار کرد: این طرح با هدف شناسایی اختلالات ژنتیکی و مداخله به هنگام به صورت دو طرح مجزا با گروه‌های هدف متفاوت با تعداد مشخص شده از ستاد بهزیستی کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به مراحل اجرای این طرح افزود: ابتدا پرسشگران آموزش دیده پرسشنامه‌های استاندارد را برای گروه هدف که طرح اول دختران دبیرستانی و دانشجویان و در طرح دوم زوج‌های در شرف ازدواج تکمیل می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: براساس ریسک تعیین شده افراد در معرض خطر به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شده و طی آزمایش‌های انجام شده ضریب خطر تولد نوزاد معلول برای آنها مشخص می‌شود و آگاه‌سازی لازم در زمینه خطرات به این افراد انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد: نیمه دوم سال گذشته طرح غربالگری اختلالات ژنتیک ۱۵-۲۵ سال برای ۲۳۰۰ نفر در ۴ شهرستان انجام شد که شامل ۱۸۰۰ نفر در قزوین و البرز، ۲۵۰ نفر در آبیک و ۲۵۰ نفر نیز در بوئین زهرا بود.

۴هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
وارثی بیان کرد: غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج نیز برای ۲۵۰۰ زوج در سال گذشته انجام شد که ۶ موسسه در سطح استان اجرای طرح‌ را برعهده داشتند.

وی تصریح کرد: امسال نیز طرح‌های فوق برای ۴۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی ۱۵-۲۵ سال و ۲۵۰۰ زوج در همه شهرستان‌ها توسط ۸ موسسه اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه از اجرای طرح غربالگری بینایی خبر داد و گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ سال با هدف کاهش و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی زیر ۵ سالگی است.

این مسئول گفت: طرح سنجش بینایی کودکان سال گذشته با ۷۸ درصد پوشش برای بیش از ۶۷ هزار کودک قزوینی انجام شد که در نهایت ۵۰۲ کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند.

وی در ادامه با اشاره به آمار نابینایان استان بیان کرد: ۴ هزار نابینا شامل ۱۵۱۵ زن و ۲۴۹۲ مرد تحت پوشش بهزیستی استان هستند که ۲۵۹۷ نفر از آنها مستمری دریافت می‌کنند.

وارثی با بیان اینکه ۵۵۹ نفر افراد نابینا و کم‌بینا در استان شاغل و یا بازنشسته هستند، گفت: سال جاری مبلغ یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون به تعاونی مسکن نابینایان جهت احداث مسکن مهر به تعداد ۷۲ عضو پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان با اشاره به خدمات پیشگیرانه و توانمندسازی به نابینایان عنوان کرد: معرفی توانخواهان و یا خانواده‌های دارای فرد نابینا که در شرف ازدواج و یا بارداری هستند به مراکز مشاوره ژنتیک و بهره‌مندی رایگان از خدمات این مراکز، توزیع وسایل کمک توانبخشی، پرداخت کمک هزینه بهبود تحصیلی و دانشجویی به ۴۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی تحت پوشش از جمله اقدامات انجام شده است.


انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان