۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ورود مجلس به ماجرای روزنامه ابتکار/ علت عدم برخورد هیات نظارت بر مطبوعات با روزنامه ابتکار
کد خبر: ۳۳۱۵۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۷ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

یک بام و دوهوای هیات نظارت بر مطبوعات در برخورد با رسانه‌ها؛

ورود مجلس به ماجرای روزنامه ابتکار/ علت عدم برخورد هیات نظارت بر مطبوعات با روزنامه ابتکار

هیات نظارت بر مطبوعات در حالی به سرعت برای مخالفان سیاسی خود تشکیل پرونده می‌دهد و آن‌ها را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد که رسانه‌های اعضای این هیات و دوستانشان بدترین توهین‌ها را نسبت به مقدسات دینی و اهل بیت(ع) می‌کنند اما هیات نظارت از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند.

ورود مجلس به ماجرای روزنامه ابتکار/ علت عدم برخورد هیات نظارت بر مطبوعات با روزنامه ابتکار
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ روزنامه ابتکار در شماره روز 30 مهر ماه خود طی گزارشی که با عنوان "بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه" منتشر شد از آسیب‌های بهداشتی که در ایام اربعین در کمین زائران شهر کربلا است سخن گفت؛ در بخشی از این گزارش خبرنگار روزنامه ابتکار به جای استفاده از عبارت "شهادت امام حسین" از عبارت "درگذشت امام حسین" استفاده کرد.

در پی این اقدام روزنامه ابتکار مردم و برخی مسئولان خواستار برخورد هیات نظارت بر مطبوعات با روزنامه ابتکار و نویسنده این گزارش که سابقه توهین به امام حسین(ع) را هم در پرونده خود دارد شدند اما نکته جالب در این میان سکوت محض اعضای هیات نظارت بر مطبوعات در خصوص این اقدام روزنامه ابتکار است.

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم محمد علی وکیلی یکی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، همزمان صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه هم است و برخی از اعمال نفوذ وکیلی برای عدم برخورد با روزنامه ابتکار خبر می‌دهند و تلاش‌های خبرنگار دانا برای گفت‌وگو با وکیلی در این خصوص تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

وزارت ارشاد برخورد نکند، کمیسیون فرهنگی ورود می‌کند
نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص توهین اخیر روزنامه ابتکار به امام حسین(ع) گفت: مردم ایران هم مانند سایر کشورهای دنیا هنجارها و ناهنجارهایی دارند و مسئولان و مردم موظفند نسبت به این موضوع دقت لازم را داشته باشند و با کسانی که هنجارشکنی می‌کنند برخورد کنند.

وی افزود: انتظار ما از وزیر ارشاد این است که با رفتارهایی از این دست در مطبوعات کشور برخورد کنند و قطعا سکوت و بی‌تفاوتی در مقابل این مسائل مورد تایید نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید با کسانی که چنین هنجارشکنی‌هایی می‌کنند و به حریم اهل بیت تعرض می‌کنند به طور جدی برخورد شود اظهار داشت: قطعا در صورت عدم ورود وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات به این مسئله، کمیسیون فرهنگی مجلس به مسئله ورود خواهد کرد و این موضوع را از وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیری خواهد کرد.

پژمانفربا اشاره به فرارسیدن ایام اربعین گفت: در این روزها که تمام فکر و ذکر مردم و شیعیان جهان حماسه اربعین حسینی است نباید اجازه داد برخی افراد معلوم الحال به جایگاه اهل بیت(ع) توهین کنند و باعث جریحه‌دار شدن اذهان عمومی شوند.

به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر داده می شود
حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک کاشانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان در رابطه با توهین روزنامه ابتکار به ساحت مقدس امام حسین (ع) اظهار داشت : با کمال تاسف تعدادی از روزنامه ها هستند که توهین هایی را به مقدسات و اعتقادات مسلمان و شیعیان انجام می دهند.

وی گفت: روزنامه ابتکار نیز یکی از این روزنامه هاست که اخیرا در رابطه با اربعین مطالبی را به چاپ رسانده اند که در شان خودشان بوده است .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : ما در کشورمان ضابطه قانونی داریم برای برخورد با چنین افرادی که با اعتقادات مردم بازی می کنند و باید هیئت نظارت بر مطبوعات این مسئله را پیگیری کنند .

سالک کاشانی توضیح داد : در این خصوص تذکراتی نیز در مجلس شورای اسلامی داده شده است و امیدواریم با این هتاکان برخورد قاطع طبق ضوابط قانونی صورت گیرد .

وی در رابطه با برخورد قاطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این هتاکان افزود : با کمال تاسف وزیر فرهنگ و ارشاد به دلیل گرفتاری ها و شلوغی های کاری کمترین توجه ای را به این مسئولیت خود دارند و ما را به نهادهای مربوطه متصل کرده اند .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: ولی واقعیت قضیه این است که باید از شخص وزیر سوال شود که چرا نظارتی بر این گونه روزنامه ها ندارند که این گونه بی ادبانه با مقدسات ما برخورد می کنند و مطمئنا به شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر داده می شود .

یک بام و دوهوای هیات نظارت بر مطبوعات
مهر ماه سال جاری بود که رسانه‌ها از تذکر کتبی هیات نظارت بر مطبوعات به دو روزنامه وطن امروز و کیهان و ارجاع پرونده آن‌ها به دادگاه خبر دادند.

سید علاءالدین ظهوریان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگویی در خصوص این اقدام هیات نظارت بر مطبوعات گفت: در جلسه ۱۶ مهر ماه هیات نظارت بر مطبوعات، گزارش نظارتی درخصوص روزنامه کیهان مورخ هشتم مهر ماه مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات، این روزنامه تذکر گرفت و پرونده آن به دادگاه ارجاع داده شد. همچنین پرونده روزنامه «وطن امروز» در تاریخ ۱۶ مهر ماه بررسی شد و مطابق نظر اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، طبق بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات این روزنامه تذکر گرفت و پرونده آن برای ادامه بررسی‌ها به دادگاه ارجاع داده شد.

روزنامه وطن امروز در خصوص تذکر و ارسال پرونده این روزنامه به دادگاه نوشت: اگرچه در متن خبر تلویحا گفته شده بود شکایت هیات نظارت بر مطبوعات از «وطن‌امروز» به‌خاطر شماره روز دوشنبه 16 مهرماه بوده اما به صورت رسمی، دلیل این شکایت اعلام نشد. دیروز سه‌شنبه تذکر کتبی هیات نظارت بر مطبوعات به «وطن‌امروز» ارسال و دلیل شکایت این هیات مشخص شد. در متن این تذکر آمده است:
جناب آقای آخوندی
مدیرمسؤول محترم روزنامه وطن‌امروز
با سلام
به آگاهی می‌رساند موضوع درج تیتر «عابرباج!» در شماره 16/7/97 آن روزنامه در جلسه 16/7/97 هیات محترم نظارت بر مطبوعات مطرح و مقرر شد به دلیل توهین به رئیس محترم مجلس شورای اسلامی مستتر در تیتر مذکور و مستند به بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات به جنابعالی تذکر داده شود.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه وطن امروز آمده است: ترکیب هیات نظارت بر مطبوعات نشان می‌دهد اعضای دولتی و حامی دولت در این هیات در اکثریت قرار دارند، بنابراین تصمیمات این هیات عموما به عنوان تصمیمات دولتی شناخته می‌شود. در واقع تا دولتی‌ها نخواهند این هیات نمی‌تواند مصوبه‌ای درباره یک رسانه داشته باشد. به ترکیب این هیات نگاه کنید:
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی
- یکی از استادان دانشگاه به انتخاب وزرای فرهنگ و علوم
- یکی از مدیران مسؤول مطبوعات به انتخاب آنان
- یکی از قضات به انتخاب رئیس قوه‌قضائیه
- یکی از اساتید حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم
- یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس
- یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا
بر اساس این ترکیب در حال حاضر از 7 عضو هیات نظارت بر مطبوعات، 4 عضو آن دولتی و حامی دولت هستند. به غیر از نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده مشترک وزارت فرهنگ و وزارت علوم که قاعدتا از دولتی‌ها هستند؛ در حال حاضر نماینده مدیران مسؤول مطبوعات، آقای حسین انتظامی است که همزمان قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هست و نماینده مجلس نیز وکیلی، نماینده حامی دولت است. بر همین اساس مشخص است رای هیات نظارت بر مطبوعات، عمدتا به عنوان رای دولت درباره رسانه‌ها تلقی می‌شود. رفتار متناقض این هیات طی سال‌‌های اخیر که حسین انتظامی نقش پررنگ‌تری در این هیات داشته، آشکارتر شده است. انتظامی که به عنوان نماینده مدیران مسؤول مطبوعات در این هیات حضور دارد، پیش از این معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بود و اکنون نیز قائم‌مقام وزیر است. به عبارتی او هم نماینده مطبوعات «متشاکی» و هم نماینده دولت «شاکی» است!

نکته قابل عدم برخورد هیات نظارت با مطبوعات با توهین‌ها و حاشیه‌سازی‌های مکرر روزنامه‌های اصلاح‌طلب است؛ این هیات در حالی به سرعت برای مخالفان سیاسی خود تشکیل پرونده می‌دهد و آن‌ها را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد که رسانه‌های اعضای این هیات و دوستانشان بدترین توهین‌ها را نسبت به مقدسات دینی و اهل بیت(ع) می‌کنند اما هیات نظارت از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند.

انتهای پیام/7003

منبع: راه دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان