۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کشور نیاز به واردات گندم ندارد
کد خبر: ۳۳۱۳۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۳۰ ساعت: ۱۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مجری طرح محوری گندم وزارت کشاورزی در قزوین:

کشور نیاز به واردات گندم ندارد

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: طی دو سال گذشته واردات گندم در کشور به صفر رسیده و نیاز به واردات این محصول نیست.

کشور نیاز به واردات گندم ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اسماعیل اسفندیاری پور ظهر امروز(دوشنبه) در دومین نشست کشت پایش فنی زراعت در مجموعه باغستان اظهار کرد: طی سال‌های قبل بناچار گندم را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم که به حمدالله طی 5 ساله گذشته روند به رشد در خودکفایی در تولید گندم در کشور داشته ایم.

وی یادآور شد: در سال 90 بیش از دو میلیارد و 600 میلیون دلار گندم وارد کشور شد که با برنامه ریزی و افزایش راندمان تولید و کاهش 10 درصدی این میزان در دو سال گذشته به صفر رسیده است.

مجری طرح محوری گندم کشور با اشاره به اهمیت محصول استراتژیک گندم در کشور اذعان کرد: در بخش گندم باید حتما نیاز داخلی را با توجه به شرایط سیاسی و تحولات جهانی و امنیت غذایی حفظ کنیم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

اسفندیاری پور ادامه داد: در سال زراعی جاری بیش از پنج میلیون 800 هزارهکتار از ارضی کشاورزی به زیر کشت گندم خواهد رفت که از این حدود 2 میلیون هکتار گندم آبی و بیش از 3 میلیون 800 هزار هکتار گندم دیم است.

وی عنوان کرد: با استفاده از روش‌های نوین و بذر و تکنولوژی‌های مناسب طی پنج سال گذشته روند خود اتکایی گندم از 68درصد سال‌های 90تا 92، اکنون به 100درصد رسیده است و نیاز کامل کشور از تولید داخلی تامین شده است.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهادکشاورزی افزود: برای حفظ تولید این محصول استراتژیک 18 برنامه اجرایی در دست اقدام داریم که در سال زراعی جاری آنها اجرا می‌کنیم.

باید از دیم کاران گندم حمایت کرد
به گفته وی یکی از پروژه‌های مهم د ر بهبود تولید گندم در اراضی دیم پروژه مشترک ایران سیمیت و ایکاردا است که با افزایش راندمان تولید کشاورزی را در این بخش اقتصادی خواهد کرد و توسعه کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار داده است.

وی بر لزوم اهمیت حمایت از دیم کاران تاکید کرد و گفت: با افزایش درآمد می‌توان از دیم کاران گندم حمایت کرد که اجرای پروژه مشترک ایران سیمیت و ایکاردا نیز یکی از اقدامات مهم برای انتقال تکنولوژی بر مزارع دیم است.

به گفته ی این مقام مسئول؛ با اجرای این پروژه؛ عملکرد تولیدگندم در اراضی دیم طی پنج سال حدود 25درصد و در اراضی آبی حدود 30درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: تعهد ملی که بر عهده کارشناسان کشاورزی است توجه به مصرف کود حاوی عنصر روی و غنی کردن دانه‌های گندم است که در دستور کار طرح طرح افزایش ضریب خود اتکایی گندم قرار دارد که به ارتقاء گندم و نان و بهبود تغذیه کمک خواهد کرد.

اسفندیاری پور تصریح کرد: اجرای پروژه کشاورزی با تردد کمتر ادوات کشاورزی در اراضی کشاورزی امکان پذیر است. 

مجری طرح محوری گندم کشور با اشاره به اینکه درآینده برای تولید محصول توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در اراضی مناسب آبیاری تیپ دوره دسترسی گیاه به آب را بیشتر و دراین دوره طولانی باعث افزایش ماندگاری رطوبت و افزایش راندمان تولید محصول است و کارایی مصرف آب با این تکنولوژی موجود 2.5 تا 3کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب خواهد رسید.

وی اذعان کرد: عدم توجه به بیماری و آفات گندم در روند رشد باعث کاهش تولید می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان