۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ژست قانونگرایی اصلاح‌طلبان بعد از تلاش برای دور زدن قانون
کد خبر: ۳۳۱۲۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۵ ساعت: ۱۶:۲۷ ↗ لینک کوتاه

#منع به کارگیری بازنشستگان؛

ژست قانونگرایی اصلاح‌طلبان بعد از تلاش برای دور زدن قانون

اصلاح طلبان تمام تلاش خود را برای دور زدن قانون برای افشانی انجام دادند اما زمانی که دیدند نمی‌شود کاری در این زمینه کرد و فضا مساعد نیست ژست قانونگرایی به خود گرفتند.

ژست قانونگرایی اصلاح‌طلبان بعد از تلاش برای دور زدن قانون
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اصلاح طلبان تلاش بسیاری برای ابقای «محمدعلی افشانی» شهردار تهران کردند. اعضای شورای شهر از جمله رئیس این شورا «محسن هاشمی» همواره بر باقی ماندن افشانی بر پستش تاکید می کردند.

روز یکشنبه «علی عطا» سخنگوی شورای شهر تهران از با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت:

جلسه مجمع امید (٣٠ نماینده تهران در مجلس و ٢١ عضو شورا) آغاز شده و دو موضوع "لایحه مالیات بر ارزش افزوده" و "قانون منع به کارگیری بازنشستگان" در دستور کار است.موضوع دوم، مشخصا به موضوع شهردار تهران اختصاص داشت.

بعد از برگزاری این جلسه اخباری که از آن در رسانه‌ها توسط شرکت کنندگان منتشر شد حاکی از تصمیم اعضای جلسه برای ابقای افشانی بود.

در همین رابطه، «علی اعطا» عضو شورای شهر تهران در توئیتر خود نوشت:

«امشب در جلسه مجمع امید، پیشنهادی که برخی حاضرین مطرح کردند، ارائه طرح دو فوریتی اصلاح مصوبه «منع بکارگیری» بود؛ تا شاید امکان حفظ شهردارفعلی پایتخت در شهرداری فراهم شود. »

بعد از وی «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب تهران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:

« از بحث های امشب اینطور برمی آمد که اکثر شورا طرفدار ابقای ایشان هستند. نظر غالب این بود که از ایشان حمایت شود و ابقا شوند. بحثی که وجود داشت از طریق قانون و تفسیر حقوقی بود. باتوجه به اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری امروز نظر داد که شامل شهردار می شود هرچند معاونت حقوقی مرجع استفسار نیست و از این طریق دستگاه های اجرایی باید از آن تبعیت کنند.»

اما این موضوع که پارلمانتاریست‌های اصلاح طلب چه در پارلمان شهری و چه در مجلس شورای اسلامی به دنبال دور زدن قانون هستند برخی از اصلاح طلبان که در این جلسه حضور داشتند نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

در همین رابطه، «فاطمه سعیدی» نماینده اصلاح طلب تهران در توئیتی نوشت:

«اصلاح طلبی یعنی باور داشته باشیم قانون از منافع اشخاص و جریان های سیاسی بالاتر است. قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید دقیق و جامع اجرا شود و مستثنی از این امر نیست.»

به دنبال توئیت وی و فشار افکارعمومی نسبت به عدم اجرای قانون در شهرداری تهران «الهام فخاری» عضو شورای شهر تهران در توئیتی نوشت:

«محمد علی افشانی شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان است.تابع قانون هستیم و هر چه در قانون باشد اجرایی می‌کنیم.»

با موضعی که فخاری اتخاذ کرد رسانه‌ها گمانه زنی کردند که شورای شهر قید شهردارش را زده است. در همین رابطه «طیبه سیاوشی» نماینده تهران درباره اظهار نظرهایی درباره تغییر قانون به خاطر شهردار تهران با گلایه از مطرح شدن این موضوع از زبان همه اعضای جلسه مجمع امید گفت:

«نه قرار شد طرح دوفوریتی به مجلس برود و نه نمایندگان و اعضای شورای شهر نظرات قطعی خود را دادند اما متاسفانه در فضای رسانه‌ای طور دیگری منعکس شد»

وی ادامه داد: «آقای عارف به عنوان رئیس جلسه محول کردند که یک کمیته تمامی نظرات را جمع‌آوری و جمع‌بندی کند؛  فقط و فقط همین بود و بحث بیشتری هم صورت نگرفت. اینکه نظر تک تک اعضا به عنوان خروجی جلسه منعکس شود، درست نبود و فکر می‌کنم تعمدی در کار بود که به نفع اعضای شورای و نه نمایندگان مجمع امید بود.»

بعد از این توضیحات بود که «محمود صادقی» نماینده ای که پیشتر از ابقای شهردار حمایت کرده بود در موضعی قابل تامل و جدید در توئیتی نوشت:

«در جلسه مجمع نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران گفتم اگر چه تغییر پیاپی شهردار به مصلحت نیست و به شهر آسیب می زند اما مصلحت اجرای قانون بر هر مصلحت دیگری ترجیح دارد. به نظر این جانب هیچ یک از توجیهاتی که برای مستثنا کردن شهردار تهران از ق. (قانون) منع بکارگیری بازنشستگان گفته اند، موجه نیست.

البته «محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید  با بیان اینکه مردم باید نتیجه رای خود را که تغییر گفتمان حاکم بر مدیریت شهری بود با عملکرد خوب نمایندگان عضو شورا و مدیریت شهری ببینند بر لزوم حاکمیت قانون تاکید کرد و با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت:

«فرض ما ماندگاری آقای افشانی است، اما فضای مجلس برای اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان فعلا آماده نیست و باید از طریق تعامل با اداره کل قوانین مجلس در قالب تشکیل کمیته‌ای پیشنهادات مطرح شده را پیگیری کرد.»

اما آب پاکی را سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس روی دست اصلاح طلبان ریخت و گفت: «من رایزنی کردم و نتیجه رایزنی‌ها این بود که فضای رأی‌دادن به استفساریه مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، در مجلس وجود ندارد.»

«مهرداد لاهوتی» درباره تشکیل کمیته‌ای مشترک بین نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر برای بررسی وضعیت افشانی با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به خبرآنلاین گفت:

«همه جای این قانون را بررسی کردیم و حتی یک استفساریه هم تهیه شد و رایزنی در مجلس انجام گرفت اما ابعاد قانون به گونه ای است که امکان مستنثی کردن شهردار تهران از این قانون وجود ندارد.»

به هر جهت نظرات متناقض اصلاح طلبان در این مسئله به خوبی قابل مشاهده است که با فشار افکارعمومی تغییر کرد. اصلاح طلبان تمام تلاش خود را برای دور زدن قانون برای افشانی انجام دادند اما زمانی که دیدند نمی‌شود کاری در این زمینه کرد و فضا مساعد  نیست ژست قانونگرایی به خود گرفتند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان