۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ثبت مسجد گنبدی اسفروین در فهرست میراث ملی کشور
کد خبر: ۳۳۱۱۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۴ ساعت: ۱۳:۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خبرداد:

ثبت مسجد گنبدی اسفروین در فهرست میراث ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از ثبت مسجد تاریخی گنبدی (قنبتی ) شهر اسفرورین از توابع شهرستان تاکستان در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور خبر داد.

ثبت مسجد گنبدی اسفروین در فهرست میراث ملی کشور
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین  با اشاره به ثبت مسجد تاریخی گنبدی در فهرست میراث ملی اظهار کرد: در جلسه "کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور"، پرونده ثبت مسجد تاریخی گنبدی اسفرورین مورد بررسی قرار گرفت که پس از تایید نهایی توسط اعضای شورا، این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور به ثبت رسید.

وی در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی اذعان کرد: مسجد گنبدی در محدوده بافت شهر اسفرورین و در نزدیکی تپه تاریخی اسفرورین واقع شده که به دلیل زبان تاتی مردم منطقه در زبان محلی "مسجد قنبتی" خوانده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ادامه داد: باتوجه به سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته در ساخت بنا می‌توان آن را از آثار تاریخی متعلق به اوایل دوره قاجار به شمار آورد.

وی افزود: این اثر تاریخی دارای بنایی ساده متشکل از 6 سقف گنبدی است که همچنان با کاربری مذهبی در شهر اسفرورین دایر بوده و خوشبختانه هر بار توسط مردم منطقه بخش‌هایی که آسیب می‌بیند مرمت و بازسازی می‌شود.

این مسئول یادآور شد: امیدواریم با ثبت این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی غیر منقول کشور بتوانیم اقدامات موثری در جهت معرفی، حفاظت و جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به آن برداریم.


گفتنی است؛ در جلسه "کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور"، چهار اثر تاریخی دیگر شامل خانه تاریخی مومنان قزوین، خانه اربابی الوند، بند ملاوردیخان قزوین، و تپه دوران آباد بویین زهرا به ثبت رسید و تعداد آثار تاریخی غیر منقول ثبتی استان در فهرست میراث ملی کشور به 1269 عدد افزایش یافت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان