۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سناریونویسی مشترک آمریکا و عربستان برای توجیه قتل خاشقجی
کد خبر: ۳۳۱۱۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۴ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

سناریونویسی مشترک آمریکا و عربستان برای توجیه قتل خاشقجی

ترامپ شب گذشته با طرح این ادعا که ممکن است جمال خاشقجی به دست "نیروهای خودسر" به قتل رسیده باشد، سناریوی جدید خود را برای تبرئه عربستان کلید زد.

سناریونویسی مشترک آمریکا و عربستان برای توجیه قتل خاشقجی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،با وجود گذشت دو هفته از ناپدید شدن جمال خاشقجی، آنچه که ممکن است بر سر این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی آمده باشد، همچنان مانند یک معما باقی مانده است؛ البته معمایی که کلید آن تنها در دست عربستان است.

خاشقجی از روز دوم اکتبر (10 مهر) که برای دریافت مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، دیگر نه هرگز دیده شده و نه صدایی از او شنیده شده و تمام گمانه‌زنی‌های دو هفته اخیر نیز حاکی از قتلِ سازماندهی‌شده او به دست حاکمیت عربستان است.

مقامات ترکیه‌ای می‌گویند نوار صوتی ضبط‌شده‌ای دارند که ثابت می‌کند او در داخل کنسولگری عربستان در استانبول پس از شکنجه شدن، کشته شده و جسد او برای انتقال به بیرون از ساختمان، قطعه قطعه شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز گذشته تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد صبح دیروز پیش از ورود تیم تحقیقاتی ترکیه به داخل کنسولگری عربستان در استانبول برای تحقیق درباره علت ناپدید شدن جمال خاشقجی، تعدادی نظافتچی همراه با مواد شوینده وارد این ساختمان شده‌اند!

دادستانی ترکیه نیز پس از آن اعلام کرد در بازرسی اولیه تیم تحقیقاتی این کشور از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شواهد مهمی به دست آمده که گمانه‌زنی‌ها درباره قتل خاشقجی را تقویت می‌کند.

با این حال، اخباری که از روز گذشته به گوش می‌رسد، حاکی از یک سناریونویسی جدید برای تبرئه عربستان از پرونده قتل خاشقجی است و دلیل آن هم، غیرقابل‌انکار بودن دخالت ریاض در این پرونده است.

این سناریو شب گذشته با ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره احتمال کشته شدن خاشقجی به دست "قاتلان خودسر" کلید خورد و احتمالا طی روزهای آینده خط خبری آن از سوی ریاض و مقامات دولت آمریکا دنبال خواهد شد.

ترامپ پیش از این نیز نشان داده بود که تمایلی به تنبیه عربستان ندارد و به وضوح اعلام کرده بود که تحریم عربستان و توقف فروش سلاح به این کشور با توجه به ضرر اقتصادی آن برای آمریکا به معنای تنبیه واشنگتن است نه ریاض.

بر همین اساس، رئیس‌جمهور آمریکا با طرح این ادعا که "ممکن است افرادی بدون اطلاع سران حکومت سعودی خاشقجی را به قتل رسانده باشند" سناریوی جدیدی را مطرح کرده که هدف آن مبرا کردن آل‌سعود از این پرونده و رهایی یافتن از فشارهای سنگین کنگره برای توقف فروش تسلیحات  به عربستان است.

ظاهرا عربستان نیز در حال ایفای نقش مکمل خود در این سناریوی ساختگی است؛ همچنانکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع ناشناس خبر داده ریاض در حال تهیه گزارشی است که در آن اقرار کرده قتل خاشقجی در نتیجه "اشتباهاتی" است که در حین بازجویی از او در کنسولگری اتفاق افتاده است و این یعنی اینکه اگر قتلی صورت گرفته، این قتل خواستِ حاکمیت عربستان نبوده است!

مجتهد، فعال توئیتری که به افشاگر اسرار آل‌سعود معروف است، در آخرین توئیت خود در این باره نوشته است: ترامپ وزیر خارجه خود (مایک پمپئو) را برای یافتن حقیقت درباره پرونده جمال خاشقجی به عربستان نفرستاده بلکه او را به ریاض فرستاده تا داستان ساختگی خود درباره "نیروهای خودسر" را با بن‌سلمان هماهنگ کند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان