۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پدرم‌ رفت خدایا به کجا که من‌آواره در اینجا ماندم/ سر‌ که برای من بابا‌ نشد +فیلم و صوت
کد خبر: ۳۳۱۱۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳ ساعت: ۱۷:۴۹ ↗ لینک کوتاه

توسل به ۳ ساله سیدالشهداء(ع)

پدرم‌ رفت خدایا به کجا که من‌آواره در اینجا ماندم/ سر‌ که برای من بابا‌ نشد +فیلم و صوت

رقیه(س) دردانه سه ساله حسین بن علی(ع) است. نام مبارک او در بعضی از کتاب‌های تاریخی و مقاتل نقل شده است و برخی دیگر مانند ریاض الاحزان از او با نام فاطمه صغری یاد کرده اند. رقیه(س) در روز سوم صفر سال ۶۱ ه ق در سفر اهل بیت به شهر شام از دنیا رفته است. شاید نام گذاری روز سوم محرم به نام این بانوی کوچک به این انگیزه بوده که در گرماگرم عزاداری دهه اول، از مظلومیت او یادی شود.

پدرم‌ رفت خدایا به کجا که من‌آواره در اینجا ماندم/ سر‌ که برای من بابا‌ نشد +فیلم و صوت
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،  شهادت غم انگیز حضرت فاطمه صغری و یا رقیه(س)، دختر امام حسین(ع) چنین است:

عصر روز سه شنبه در خرابه در كنار حضرت زينب(س) نشسته بود. جمعي از كودكان شامي را ديد كه در رفت و آمد هستند.

پرسيد: عمه جان! اينان كجا مي روند؟ حضرت زينب(س)فرمود: عزيزم اين ها به خانه هايشان مي روند. پرسيد: عمه! مگر ما خانه نداريم؟ فرمودند: چرا عزيزم، خانه ما در مدينه است. تا نام مدينه را شنيد، خاطرات زيباي همراهي با پدر در ذهن او آمد.

بلافاصله پرسيد: عمه! پدرم كجاست؟ فرمود: به سفر رفته. طفل ديگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوي غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسي از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤيا پدر را ديد. سراسيمه از خواب بيدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه جويي نمود، به گونه اي كه با صداي ناله و گريه او تمام اهل خرابه به شيون و ناله پرداختند.

خبر را به يزيد رساندند، دستور داد سر بريده پدرش را برايش ببرند. رأس مطهر سيد الشهدا را در ميان طَبَق جاي داده، وارد خرابه كردند و مقابل اين دختر قرار دادند. سرپوش طبق را كنار زد، سر مطهر سيد الشهدا را ديد، سر را برداشت و د رآغوش كشيد.

بر پيشاني و لبهاي پدر بوسه زد و آه و ناله اش بلند تر شد، گفت: پدر جان چه كسي صورت شما را به خونت رنگين كرد؟ پدر جان چه كسي رگهاي گردنت را بريده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذي أَيتَمَني علي صِغَرِ سِنِّيِ» چه كسي مرا در كودكي يتيم كرد؟ پدر جان يتيم به چه كسي پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان كاش خاك را بالش زير سرم قرار مي دادم، ولي محاسنت را خضاب شده به خونت نمي ديدم.

دختر خردسال حسين(ع) آن قدر شيرين زباني كرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد. همه خيال كردند به خواب رفته. وقتي به سراغ او آمدند، از دنيا رفته بود. شبانه غساله آوردند، او را غسل دادند و در همان خرابه مدفون نمودند.

نوحه" بیا و ببین دختر تو" با نوای حاج میثم مطیعی
 
نظر رهبر انقلاب درباره حضرت رقیه صلوات الله علیها
حجت السلام والمسلمین محمود شریعت زاده خراسانی ، نماینده سابق بعثه مقام معظم رهبری در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها پیرامون حمایت آیت الله خامنه ای از بارگاه حضرت رقیه صلوات الله علیها صحبتهایی را بیان کردند که خواندن آن خالی از لطف نیست.

محمود شریعت زاده حجت الاسلام خراسانی با بیان اینکه چند سال پیش مقبره حضرت سکینه دختر امیرالمومنین (ع) کشف شد گفت : طی عملیات عمرانی که چند سال پیش در شهر ذرعای سوریه انجام می شد بیل مکانیکی که در آنجا کار می کرد به سنگی برخورد که هرچه تلاش کردند نتوانستند جلوتر بروند . پس از بررسی متوجه سنگ قبری شدند که رویش نوشته شده بود مقبره سکینه بنت علی ابن ابیطالب (ع) .

حال اینکه غیر از سفینه البحار شیخ عباس قمی در هیچ منبعی نشانی از دختر دیگری غیر از زینب کبری و ام کلثوم برای امیرالمومنین (ع) یافت نمی شود. با این حال بنده اطلاع دارم وقتی خدمت مقام معظم رهبری موضوع اطلاع داده شد آیت الله خامنه ای فرمودند آن مکان حفظ شود . و همچنین فرموده بودند چنین مکان هایی چون محل حضور مومنین و کسب معارف الهی است از پایگاه های شیعه است و ایشان کمک فروانی هم برای احداث حرم در آنجا کردند.
 

 
 
حجت الاسلام شریعت زاده ادامه داد: این را به طور مثال عرض کردم که اهمیت موضوع را برسانم . حال روایاتی که در باره حضرت رقیه(ع) موجود است از حضرت سکینه دختر حضرت علی(ع) بیشتر است لذا اهمیت حضرت رقیه سلام الله علیها مشخص است.

بنده به چشم خودم در سال هایی در بعثه حضور داشتم کراماتی فراوان از این بزرگوار دیده ام حاجات بسیاری از مومنین در آنجا برآورده شده . حتی جوانان زیادی را دیده ام که واسطه این دردانه امام حسین (ع) به درگاه الهی توبه کرده اند. سوال اینجاست که چرا برخی سعی دارند چنین پایگاه هایی را تضعیف کنند؟!!

این همه عرض ارادت مردم به حضرت رقیه بنت الحسین سلام الله علیها و توسلات و عزاداری ها به کدام حکم مسلم اسلام خدشه وارد می کند که عده ای تلاش دارند آن را تضعیف کنند. به نظرم در این گونه مسائل باید بسیار سنجیده و با مطالعه حرف زد . 

دکلمه جانسوز دختر خردسال در وصف حضرت رقیه سلام الله علیها
 
اثبات وجود تاریخی حضرت رقیه (س)
 یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیر‌گذاری درتبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)، دختر سه‌ساله امام حسین (ع) است (که بارگاه آن مخدره در شهر شام واقع شده است). بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه(س) سعی در شبهه پراکنی دارند، اما با توجه به مستندات تاریخی که در کتاب منتخب التواریخ  نقل شده می‌توان به تمام این شک و دودلی‌ها پایان داد.
 
در قسمتی از این مستندات تاریخی، جریان تعمیر و بازسازی قبر این بانوی سه ساله ذکر شده که بدین صورت است: چندین بار سید ابراهیم دمشقی و خانواده‌اش در عالم رویا خواب این بانوی سه ساله را می‌بینند. در خواب از سید ابراهیم خواسته می‌شود که به نزد والی شام برود و از او بخواهد که قبر را تعمیر کنند؛ زيرا داخل قبر آن حضرت آب جمع شده بود و جسم مطهر ایشان معذب بود.
 

 
 
والی شام با مطلع شدن از این جریان از علما شیعه و سنی خواست که غسل کنند و در نزد مرقد آن بانو جمع شوند و قرار بر این شد كه قفل به دست هر شخصی باز شد، متصدی نبش قبر و تعمیر آن شود. قفل تنها به دست سید ابراهیم دمشقی که نسبش منتهی به سید مرتضی علم الهدی می‌شود، باز شد و بدن شریف آن حضرت را به مدت سه روز از قبر خارج کردند و به تعمیر آن پرداختند. (برای اطلاع از جزئیات بیشتر به کتاب لهوف سیدبن طاووس مراجعه شود)

حاج منصور ارضی: روضه حضرت رقیه (س) را می­‌خوانم، چون داغش را دیده‌ام 
اگر همه عالم به من بگویند این روضه­‌ها را بخوان و بعد ‌بگویند روضه خودت را بخوان، من روضه حضرت رقیه (س) را می­‌خوانم؛ چون خودم داغش را دیده‌ام. یعنی مسیرش را رفته‌ام و می­‌دانم چه خبر است. اینقدر در جبهه‌ها و جاهای دیگر گفتند و با مزاح و شوخی و انتقاد به این موضوع پرداختند که عاقبت من یک شب خواب دیدم که ما اصلاً درست گفتیم؟ در خواب دیدم در آسمان نوشتم «فَکَیْفَ تَتَّقُونَ إِنْ کَفَرْتُمْ یَوْماً یَجْعَلُ الْوِلْدانَ شیبا». واقعا هول قیامت بچه­‌های کوچک را پیر می­‌کند، این است که وقتی سر بریده را برای حضرت رقیه (س) آوردند، او به یک‌باره پیر شد. آن خواب را که دیدم دیگر یقینم هزار برابر شد.
 
روضه حضرت رقیه با نوای حاج منصور
   00:00            00:00  
 
دریافت.mp3

مداحی حسین فخری با عنوان عاقبت بیکس و تنها ماندم

   00:00            00:00  
 
دریافت.mp3

نماهنگ وداع باصدای سید مجیدبنی فاطمه
 






انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان