۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین «جنگ زرگری» دولت و اصلاح‌طلبان چگونه عیان می‌شود؟
کد خبر: ۳۳۱۰۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۱ ساعت: ۱۶:۵۱ ↗ لینک کوتاه

دورویی سیاسی؛

«جنگ زرگری» دولت و اصلاح‌طلبان چگونه عیان می‌شود؟

حامیان دولت سعی می کنند در یک جنگ زرگری حساب خود را از دولتی که در چند سال اخیر تمام قد از آن حمایت کرده‌اند جدا کنند.

«جنگ زرگری» دولت و اصلاح‌طلبان چگونه عیان می‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی است که نیاز به تلاش روز افزون مسئولان دارد. این موضوعی است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با سران قوا به آن تاکید کردند. اما در حوزه‌های مختلف بخصوص در زمینه تعیین وزرای جدید دولت چندان رویه ستادی به خود نمی گیرد. این در حالی است که برخی از شرایط موجود کشور به عنوان «جنگ اقتصادی» یاد می کنند. رویه کند و تنبل دولت در تغییرات اقتصادی در کشور سبب انتقاد بسیاری از جمله نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی حتی نزدیک به دولت شده است.

«حسین راغفر» از جمله اقتصاددانان نزدیک به دولت بیان می کند: « به نظر من اگر عملکرد دولت آقای روحانی در زمینه اقتصادی مانند چهار سال گذشته باشد در انتخابات ریاست جمهوری سال1400 دوباره قدرت به دست محافظه‌کاران خواهد افتاد. جامعه ایران مدت‌هاست به دلیل بیکاری از مرحله بحران عبور کرده است. این در حالی است که در شرایط کنونی بسیاری از گروه‌های سیاسی به دنبال این هستند که مناصب دولت آینده را به دست بگیرند. به نظر من تغییر افراد هیچ کمکی به حل این بحران‌ها نمی‌کند، بلکه مسئولان باید نگاه خود را به این مسأله تغییر بدهند. پس از انقلاب اسلامی هر دولتی که روی کار آمده امید‌های زیادی را در دل میلیون‌ها ایرانی به وجود آورده است. با این وجود تقریبا عملکرد همه دولت‌ها با شدت و ضعف‌های خاص خود موفقیت‌آمیز نبوده است. »  
 

دولت یازدهم و اینک دوازدهم به عنوان «دولت تدبیر و امید» در وعده دهی و ایجاد امید و انتظار برای مردم از جمله دولت هایی بود که وعده های بسیار زیادی به ملت ایران داد اما اینک نه تنها این وعده ها محقق نشده است بلکه دولت در اوضاع بد اقتصادی مردم و تشدید روز افزون این مشکلات رویه سکوت سیاسی پیش گرفته است و نشانه‌ای از تحقق این وعده ها دیده نمی شود.

مشکلات اقتصادی دولت به خودش مربوط است نه کل نظام
 از سوی دیگر دولتمردان در برابر هر انتقاد از دولت آنرا به کلیت حاکمیت ارتباط داده و بیان می‌کنند که ضربه زدن به دولت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است. این در شرایطی است که انتقاد و نقد دلسوزانه و گفتن معایب کار نه تنها ضربه به دولت نیست بلکه اگر از سوی مسئولان مورد بررسی و رفع شود به نقطه قوت آن نیز تبدیل می شود.

خصوصا اینکه عملکرد بد دولت در کنار وعده‌‍ های محقق نشده که حالا در ذهن مردم تلنبار شده است، به دولت ضربه می زند. همچنین دولت به عنوان قوه مجریه بایستی مسئولیت عملکرد خود را بپذیرد و در نظام جمهوری اسلامی نیز مانند دیگر حکومت‌ها نهادهای قدرت و وظایف و حقوقشان تفکیک شده است و اینکه کم کاری در یک حوزه را به عنوان اخلال در کل سیستم بنامند ظلم به آن و کسانی است که در جایگاه خود به خوبی عمل می کنند.
 

تا کی دولت با برون سپاری مسئولیت می خواهد پای خود را از مشکلات بیرون بکشد. دولت در گذشته حتی خود منتقد وضعیت موجود بود و خود را به عنوان یک منتقد و نه مجری مطرح می کرد. این شرایطی بود که در دیدار دانشجویان با رئیس جمهور یکی از دانشجویان مطرح کرد که هنوز بعد از چند سال دولتمردان ژست نامزد انتخاباتی به خود می گیرند.
 

جنگ زرگری حامیان دولت برای رد گم کنی 
در مرحله دیگر شاهد هستیم که حامیان دولت هم سعی می کنند در یک جنگ زرگری حساب خود را از دولتی که در چند سال اخیر تمام قد از آن حمایت کرده‌اند جدا کنند. انتقاد از دولت در رسانه‌های این جریان کلید خورده است اما این انتقادات نیز به نوعی به در گفتن است تا دیوار بشوند. رسانه‌های اصلاح طلب هنوز هم با اینکه دولت را به باد انتقاد می گیرند و فضای اقتصادی کشور که مورد گلایه اغلب مردم است دستمایه این نقد قرار می دهند اما برای اینکه افکارعمومی به دو رویی سیاسی رسانه های این جریان پی نبرد و همچنین وجه و اعتبار این جریان بیش از این خدشه دار نشود ضمن انتقاد از دولت هنوز ریشه مشکلات را خارجی و نه داخلی عنوان می کنند.

رویه ای که دولت هم در مقابل مشکلات پی گرفته است و بیان می کند که برای اینکه مشکل حل و وعده که بر زمین مانده محقق شود بایستی طبق قوانین بین الملل (کشورهای غربی) عمل کرد. تصویب لایحه CFT در مجلس با کمک فراکسیون امید و مطرح شدن این بحث که عدم عمل به FATF باعث شده تا برجام زمین گیر شود، از جمله این استدلال هاست. این درحالی است که دولت هنوز در حوزه داخلی و کنترل قیمت دلار نتوانسته عملکرد جالبی از خود به نمایش بگذارد.

دست روی دست گذاشتن دولت در شرایط جنگ اقتصادی
دست روی دست گذاشتن‌های دولت در این شرایط و عدم انتخاب وزرای پیشنهادی جدید نشان می دهد که دولت اراده کافی برای برخورد با مشکلان ندارد و از رویه موجود راضی است. در همین رابطه، «محمدعلی وکیلی»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره بلاتکلیفی چند وزارتخانه گفت: «هنوز هیچ یک از اسامی که در حال حاضر مطرح هستند، رسمی نیست، چون تصمیمات دولت درباره تغییر کابینه مانند تصمیمات بازار ارز است.»

آنچه مسلم است این که با این روش کار دولت، فقط در حال وقت تلف کردن هستیم و هر روز که می‌گذرد، فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می‌شود و مردم در حال تاوان دادن به ندانم‌کاری‌های مسئولان هستند. دولت و اصلاح طلبان در جنگ زرگری هستند، هنوز مشکلات داخلی کشور را به مسائل خارجی ارتباط می دهند، دولت به جای عملکرد فعال در بازار و مشکلات کشور بیشتر نظاره گر است، مجلس نیز تا به اینجا برای اجرای سیاست های دولت همدستی و همراهی زیادی با دولت کرده است و در این شرایط مردم با مشکلات مختلف اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان