۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟
کد خبر: ۳۳۰۵۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۸ ساعت: ۱۱:۱۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟

هنوز عده ای برای این باورند که تصویب لوایح مرتبط با FATF باعث کاهش قیمت ارز می‌شود، اما واقعیت با اینگونه تفکرات متفاوت است.

آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟
به گزارش سرویس اقتصادی   صبح قزوین ، اظهار نظر های مختلفی در رابطه با تصویب و تاثیر لوایح مرتبط با FATF بر بازار ارز شنیده می شود .با توجه به اینکه برخی از اظهار نظرها  از تاثیر کاهشی این مصوبه بر نرخ دلار خبر می دهد، اما این اتفاق با توجه به گفته های کارشناسان و همچنین مسئولان به  واقع هیچ تاثیری در بازار ارز نخواهد داشت.
 
برای بررسی بیشتر این موضوع به یکی از نمایندگان مجلس مراجعه کردیم که به این شرح است؛

سیر صعودی نرخ ارز با تصویب لوایح مرتبط با FATF

آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟

شهاب نادری، عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تصویب لوایح مرتبط با FATF هیچ تاثیری در بازارهای کشور نخواهد داشت زیرا با توجه بررسی ها اینجانب از بازار های کشور پس از  تصویب این لایحه کاملا دریافتم که این موضوع تنها بر روابط بانکی  مربوط است و در بازار های ما دخالتی ندارد.
 
وی افزود: به نظر می رسد نباید سودجویان برای تغییر قیمت های خود در بازار ، موارد غیر کارشناسی مثل تاثیر FATF  را مطرح کنند.همانطور که محمد جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی هم بر این موضوع تاکید کرد که دولت هیچ تضمینی نمی دهد که با تصویب این معاهده، مشکلات اقتصادی حل شود.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از برخی مواد این مصوبه تاکید کرد: قطعا این معاهده ربطی به بازار ارز ندارد.

برخی می خواهند نوسانات بازار ارز را به زور به FATF ارتباط بدهند

آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟

حسینعلی حاج دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی ربط بودن این معاهده به بازار های کشور ابراز کرد: همانطور که شاهد  روند کاهشی نرخ ارز در روز های قبل از تصویب لوایح مرتبط با FATF بودیم که این روند با شدت و سرعت بالایی  هم همراه  بود،در می یابیم که این ارزانی  ارز ربطی به این مصوبه ندارد.
 
وی افزود: خیلی راحت می توان  متوجه این موضوع شد که تغییرات در بازار ارز و حتی سایر بازار های کشور  هیچ ارتباط معنایی  به لایحه FATF نداشته و ندارد زیرا این لایحه در مسیری دیگر تاثیرگذار است، این تبادلات تجاری یک کشور است که می تواند بر نرخ  ارز تاثیر گذار باشد.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درپایان سخنانش تصریح کرد: بارها این موضوع را تاکید کرده ایم اما بازهم این بین برخی می خواهند روند کاهش و افزایش  نرخ ارز را  به زور به  FATF ارتباط بدهند.
 
تنها چند روزی است که از تصویب این لایحه می گذرد و حتی بازار ارز تحت تاثیر بار روانی این موضوع هم تغییر روند نداده و در چرخه روند صعودی قدم برمی دارد.
 
رضا ترکاشوند، دبیر کانون صرافان ایرانیان نیز روز گذشته در نشست خبری  با اشاره به تاثیرFATF در بازار ارز گفت: تبادلات بین المللی همگی به دنبال ایجاد شفافیت هستند لذا این قانون نیز با ایجاد شفافیت در بلند مدت موجب اتفاقات مناسب و خوبی خواهد شد اما اینکه بگوییم در کوتاه مدت می تواند وضعیت ما را تغییر دهد نه اینطور نیست.

هیچ بازاری در ایران تحت تاثیر لوایح مرتبط با FATF  نیست

آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟

 بیژن عبدی،کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می گوید: به طور جد می گویم که لوایح مرتبط با FATF هیچ ربطی به بازار ارز و حتی سایر بازارها نیز ندارد و تنها می تواند راه کاری برای برون رفت از فشارها و تحریم های آمریکا و خارج باشد.این موضوع یک معاهده سیاسی است.

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: با مدیریت صحیح باید مشکلات اقتصادی کشور حل شود البته تصویب لوایح مرتبط با FATFمانند CFT  در تسهیل روابط بانکی تاثیرگذار است.

وی در خاتمه سخنان خود بیان کرد:تصویب لوایح مرتبط با FATF  زمینه ساز منطقی شدن قیمت ارز است اما در هر حالت   این امر با تکیه بر ظرفیت های داخلی و استفاده از ظرفیت نخبگان، می تواند حل شود و تاثیر این لایحه در بازار ارز قطعا به صورت مستقیم و جز به جز نیست.

در پایان بررسی این مبحث به سراغ یکی دیگر از کارشناسان  امر اقتصاد رفتیم که وی نیز از بی ربط بودن بازارهای داخلی به تصویب این معاهده حکایت کرد.

نرخ ارز به صادرات و واردات وابسته است

آیا تصویب لوایح مرتبط با FATF بر روی بازار ارز تاثیرگذار است؟


محمد قلی یوسفی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به دلایل تغییرات نرخ ارز و تاثیر  معاهده FATF در روند نوسانات ارزی اظهار کرد: باید توجه کرد که نرخ ارز در هر کشوری به فغالیت های داخلی نظیر مبادلات تجاری و تولیدات ملی  آن کشور بستگی دارد.

وی افزود: صعود و نزول نرخ ارز تنها به واردات و صادرات کشورمان وابستگی مستقیم دارد. زمانی که میزان صادرات کاهش یابد و واردات بر آن پیشی بگیرد، میزان تقاضای ارز بالا رفته و ما به علت عدم صادرات(کاهش ورود ارز به کشور) با کاهش عرضه آن در بازار مواجه می شویم.که در نهایت این امر منجر به افزایش نرخ ارز می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در واقع رابطه مستقیمی بین مصوبه FATF با بازار ارز وجود ندارد اما معتقدم در آینده شاید بتوان با انجام اصلاحاتی در این معاهده به کشورهای دنیا ثابت کرد که ایران کشوری پهناور و جویای روابط بین المللی قوی است و هیچگاه از پذیرفتن مسئولیت های جهانی شانه خالی نکرده است.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان