۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مردم باید بترسند تا منافع یک جریان تامین شود؛ یک روز از رئیسی، یک روز از رد FATF
کد خبر: ۳۳۰۵۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۸ ساعت: ۱۰:۴۳ ↗ لینک کوتاه

ادامه تاکتیک «ترس» و «تهدید» اصلاح‌طلبان؛

مردم باید بترسند تا منافع یک جریان تامین شود؛ یک روز از رئیسی، یک روز از رد FATF

با اینکه طرفداران برجام بیان می کردند که پس از تصویب لایحه مربوط به FATF تغییر شدیدی قیمت دلار ایجاد می‌شود هنوز تغییر محسوسی در این زمینه مشاهده نشده است.

 مردم باید بترسند تا منافع یک جریان تامین شود؛ یک روز از رئیسی، یک روز از رد FATF
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، اصلاح طلبان دروغ‌گویی را به عنوان یکی ازتاکتیک‎های ویژه انتخاباتی خود برگزیده اند و در هر انتخاباتی از آن استفاده های لازم را می کنند. یکی از این تاکتیک ها ترساندن مردم برای رسیدن به اهدافشان است. در همین رابطه، «محمد عطریانفر»، عضو ارشد کارگزاران در یک اعترافی تاریخی بیان می کند: «ترساندن مردم از پیروزی رئیسی و رشد سه برابری دلار جزو شگرد‌های تبلیغاتی در حوزه اقتصاد بود.»

اما ترساندن از جمله شیوه‎هایی بود که در چند انتخابات مورد استفاده قرار گرفت و حتی در چند روز اخیر نیز برخی سعی کردند برای رسیدن به مطامع و منافع سیاسی خود از آن بهره برداری کنند.

تهدید معشیت مردم با موضوع هسته‌ای 
وابسته ساختن مسئله هسته‌ای کشورمان به مسئله معیشت مردم که در پی آن شعار «چرخیدن چرخ زندگی مردم و به همراه سانتریفیوژها» مبنای آن قرار گرفت و دوقطبی هسته‌ای و معیشت به‌وجود آمد یکی از موارد استفاده از تاکتیک هراس افکنی میان مردم بود. حتی مطرح می شد که بایستی در جهان تنش زدایی انجام شود و رفتن به سمت سیاست قبلی رفتن به استقبال تهدید و چالش جدی معیشتی و حتی تهدید نظامی است.

مسئله‌ای که پیشتر با شعار عوامانه « انرژی هسته‌ای دویست تومن بسته‌ای» مطرح می شد و کم کم میان مردم جا انداخته شد.

اینطور عنوان می شد که اگر کاندیدای رقیب روحانی پیروز رقابت انتخاباتی شود با تصمیماتی که می گیرد قطعا معیشت مردم تنگ می‌شود و از این رو بایستی کسی انتخاب شود که بتواند با روش متعادل هم چرخ زندگی مردم را بچرخاند و نیز صنعت هسته‌ای سرپا بماند.


اگر برجام اجرا نشود 100 میلیون دلار ضرر می کنیم
این روند منتهی به توافق هسته‌ای و ایجاد این ترس در جامعه شد که اگر توافقی با کدخدا و یارانش صورت نگیرد همه چیز مردم به قهقرا می رود. در این حوزه اشتغال و ازدواج جوانان و محیط زیست و حتی آب خوردن هم به توافق هسته‌ای متصل و وابسته شد. از سوی دیگر وعده داده می شد که اگر توافق صورت بگیرد هر روز شاهد یک گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

بعد از مدتی توافق حاصل شد و منتقدان نسبت به ضعف های برجام هشدار دادند. در این حوزه هم طرفداران دولت و اصلاح طلبان با تاکتیک ترس بیان کردند که هر روز تاخیر در اجرای برجام 100 میلیون دلار ضرر به کشور وارد می کند و یا بیان می شد که تاخیر 22 روزه در اجرای برجام حدود 2 هزار و 500 میلیون دلار زیان به کشور وارد کرده است.

رقیب هراسی با استفاده از قیمت دلار 
طیف اصلاح‌طلب و امثال افرادی چون غرویان در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، به دروغ مردم را از اوج گرفتن قیمت دلار در صورت شکست روحانی و پیروزی رئیسی یا قالیباف می‌ترساند.

محسن غرویان گفت: اگر آقای رئیسی امروز رئیس جمهور بود قطعا وضعیت اقتصادی کشور بهتر از حال حاضر نبود و شاید بدتر هم می شد. حتی می توان احتمال داد که قیمت دلار به دو تا سه برابر قیمت کنونی یعنی حدود 40 هزار تومان افزایش پیدا می کرد.

روزنامه اصلاح طلب دنیای اقتصاد نیز دراردیبهشت ۹۶ در یادداشتی با عنوان «پیروزی قالیباف یا رئیسی قیمت دلار را به کجا می‌برد؟» نسبت به دلار ۵ هزارتومانی در صورت پیروزی رئیسی یا قالیباف هشدار داد و نوشته بود: «می‌توان انتظار داشت در صورت انتخاب آقایان رئیسی یا قالیباف به عنوان رئیس جمهور آینده ایران، فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان ما دوباره شاهد نوسانات و تنش بالا همانند سال‌های ٩٠ و ٩١ در بازار ارز کشور باشیم و نظام ارزی ایران همچنان چند نرخی باقی می‌ماند و به نظر نگارنده در سناریو انتخاب یکی از این دو کاندیدا به عنوان رئیس جمهور آینده ایران، قیمت دلار به سرعت افزایش یافته و در پایان همین سال ١٣٩٦ به راحتی می‌تواند بالای قیمت ٥٠٠٠ تومان قرار گیرد».

این پروژه فریب و رقیب‌هراسی در حالی صورت گرفت که قیمت دلار در دولت دوم روحانی و در ابتدای آغازین روزهای سال ۹۷ از مرز ۵ هزارتومان هم گذشت و در شش ماه اخیر تا حدود 19 هزار تومان افزایش یافت.

دروغ تهدید آمیز اصلاح طلبان درباره FATF
درست در اثنای کاهش قیمت دلار بود که «حمید بعیدی‌نژاد» مدافع پروپاقرص برجام اعلام کرد که اگر FATF تصویب شود قیمت دلار روند کاهشی خود را سریعتر طی می کند و به قیمت واقعی می رسد.

در همین رابطه سفیر ایران در لندن نوشت: «با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.»

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب که فعالیت توئیتری زیادی دارد نیز با استقبال از سخنان بعیدی نژاد به تصویب این لایحه لبیک گفت.

 اصلاح طلبان و برخی از دیپلمات های طرفدار برجام درحالی کاهش نرخ ارز و بهتر شدن زندگی مردم را منوط به تصویب لایحه CFT یا همان  لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم کردند که «محمد جواد ظریف» پشت تریبون مجلس برای اقناع نمایندگان جهت دادن رای مثبت این لایحه گفت: «برخی از دوستان مشکلاتی را مطرح کردند، اولاً من خدمت عزیزان مطرح کنم که از آقای همتی (رئیس کل بانک مرکزی) سوال کردم که گران شدن ارز و ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است، بر اساس قانون پولشویی هم در زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که ورود ارز آزاد شده، با رعایت مقررات پولشویی بوده است، لذا دوستان، مردم را نسبت به بعضی مسائل که دلایل دیگری دارد و برخی از این مشکلات ذکر شده، اشاره به FATF نکنند.»

ادعای بعیدی نژاد مبنی بر تغییر قیمت دلار بعد از تصویب FATF در حالی بود که بعد از تصویب لایحه دولت در این مورد هیچ تغییر محسوسی در این زمینه دیده نشد. اینک که لایحه CFT در مجلس به تصویب رسیده است و در شورای نگهبان در حال بررسی است بسیاری مطرح می کنند که دولت هیچ بهانه دیگری برای برجام و دیگر وعده های خود ندارد.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان