۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جمع‌آوری کمک بدون هماهنگی ستادمردمی تخلف است/ میزبانی۱۱ روزه موکب‌داران قزوینی از زوار اربعین
کد خبر: ۳۲۹۹۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۵ ساعت: ۶:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین:

جمع‌آوری کمک بدون هماهنگی ستادمردمی تخلف است/ میزبانی۱۱ روزه موکب‌داران قزوینی از زوار اربعین

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین گفت: موکب‌داران از دهم صفر به مدت ۱۱روز ارائه خدمات به زوار اربعین خواهند داشت.

جمع‌آوری کمک بدون هماهنگی ستادمردمی تخلف است/ میزبانی۱۱ روزه موکب‌داران قزوینی از زوار اربعین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ حامد کبودوند شب گذشته(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در دفتر ستاد مردمی اربعین قزوین اظهار کرد: ستاد مردمی اربعین زیرمجموعه ستاد عتبات عالیات فعالیت می‌کند و یک مجموعه مردم نهاد و متشکل از همه ستادهای فعال در حوزه اربعین است.

وی افزود: این دو مجموعه در کنار یکدیکر فضای اربعین حسینی را مدیریت می‌کنند و فعالیت ستاد مردمی اربعین استان قزوین توانسته عملکرد ممتازی در بین استان‌های کشور داشته باشد.

این مسئول با اشاره به آغاز برنامه‌ریزی پیاده‌روی اربعین از شش ماه گذشته عنوان کرد: نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و ترغیب مردم و خیرین بسیار تاثیرگذار است، اگر خیری با مطالعه خبری دچار تحول شود و از اعزام زائرین حمایت کند، اصحاب رسانه در این ثواب شریک هستند.

وی اذعان کرد: در سال جاری ستاد مردمی اربعین در قالب ۶۴ موکب ارائه خدمات خواهد داشت و صرفا به خادمانی که نسبت به ثبت نام و دریافت مجوز اقدام کرده باشد، امکانات تعلق می‌گیرد.

کادر پزشکی قزوین در عراق مستقر می‌شود
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین بیان کرد: موکب‌داران از دهم صفر به مدت ۱۱روز ارائه خدمات به زوار اربعین خواهند داشت، این خدمات‌دهی از موکب سیدالشهدای شهر نجف آغاز و تا پس از اربعین در کربلا و حرم طفلان مسلم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در سال جاری امکان بازگشایی مرز خسروی _منظریه وجود دارد در مسیر پیاده‌روی کاظمین و کربلا که شلوغ‌ترین مسیر پیاده‌روی عراقی‌هاست، امکان تردد زوار غیرعراقی مهیا می‌شود و موکب جدیدی برای ارائه خدمات در این مسیر جانمایی شده است.

کبودوند ابراز کرد: در سال جاری امکان ثبت مواکب بانوان وجود داشت و ثبت‌نام‌هایی صورت گرفته و احتمالا در نجف، کربلا و مسیب ارائه خدمات به بانوان در موکب‌هایی به صورت مجزا وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری دسته عزاداری شب اربعین در بین‌الحرمین عنوان کرد: امسال پنجمین سالی است که دسته عزاداری قزوین به فعالیت خود در شب اربعین ادامه می‌دهد و در خیابان باب القبله و میدان پرچم کربلا در شب اربعین تجمع عزاداران قزوینی انجام می‌گیرد.

این مسئول یادآور شد: خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای با حشدالشعبی در قالب ارائه خدمات بهداشتی به زوار اربعین منعقد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته موکب بهداشتی ستاد مردمی اربعین قزوین روزانه به ۲هزار زائر از ملیت‌های مختلف خدمات ارائه کرده بود و با این محوریت برادران عراقی اعلام کردند کادر درمانی خود را در مراکز مختلف شهر کربلا مستقر کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین ابراز کرد: از همه پزشکان متخصص و عمومی که علاقه‌مند به خادمی در ایام اربعین هستند تا پایان ماه محرم(پنج شنبه همین هفته) به ستاد مراجعه کنند تا نسبت به سازماندهی و اعزام این عزیزان اقدامات لازم انجام بگیرد.

هزینه‌ها در عراق سه تا 5برابر افزایش یافته
وی درباره خدمات‌دهی اسکان زوار اربعین حسینی گفت: ۱۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام در نجف راه‌اندازی شده و برنامه‌ریزی برای بهبود خدمات در شهر کربلا هستیم، با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته شرایط آب و هوایی در ایام اربعین مطلوب است و شرایط اسکان قابلیت بهتری دارد.

کبودوند با اشاره به افزایش هزینه‌های سفر اربعین اعلام کرد: باتوجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت‌ها در کشور عراق تفاوت کرده و هزینه‌های زائران ایرانی نسبت به سال گذشته سه تا پنج برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به طور یقین شور و شوق علاقه‌مندان حسینی عاملی برای استقبال زائران خواهد بود، اما زائران باید نسبت به آخرین قیمت برابری ارز اطلاع پیدا کنند تا به مشکل برخورد نکنند.

این مسئول ادامه داد: نرخ برابری ارز در کشور عراق نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده و لازم است زائران ایرانی با توجه به این نکته هزینه‌های سفر خود را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی با محوریت ستاد مردمی و ستاد عبتات عالیات انجام می‌گیرد، اذعان کرد: برخی از افراد شیاد و سودجود در قالب کمک‌های مردم به کلاهبرداری اقدام می‌کنند، لذا هرگونه جمع‌آوری کمک بدون هماهنگی ستاد مردمی اربعین و ستاد عتبات عالیات تخلف است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین ابراز کرد: باتوجه به محدودیت انتقال زوار به عراق، قطعا زوار بدون داشتن ویزا از حضور در عراق محروم خواهند بود، علاقه‌مندان نسبت به اخذ ویزا از مراکز تعیین شده اقدام کنند.

جمع‌آوری 3میلیارد کمک‌های نقدی و غیرنقدی
وی با اشاره به استقبال زوار اروپایی از پیاده‌روی اربعین تصریح کرد: سال گذشته کاروانی با جمعیت بیش از ۴هزار نفر از اروپا به اربعین اعزام شدند و امسال انجمن فعالان اربعین اروپایی فعال شده است.

کبودوند درباره شایعه‌پردازی عده‌ای از رسانه‌ها درباره زوار ایرانی و عراقی گفت: اگر ما کوتاهی کنیم عده‌ای تفرقه‌افکن در داخل و وهابی در عراق قصد تضعیف واقعه عظیم اربعین را دارند و جریانات انگلیسی و تروریستی به دنبال خدشه‌وارد کردن به این جریان عظیم هستند.

وی درباره کمک‌های دولتی به ستاد مردمی اربعین یادآور شد: سال گذشته انتظار ما از دستگاه‌های دولتی بیشتر از چیزی بود که محقق شد؛ البته منکر زحمات آنها نیستیم اما کمتر از یک درصد کل هزینه‌های اربعین، توسط دستگاه‌های حاکمیتی تامین شد.

این مسئول با بیان اینکه ستاد بازسازی یک مجموعه مردم نهاد است، ابراز کرد: مطابق فتوای مراجع ملزم به هزینه‌کرد همه نذورات در مکان‌های متبرکه هستیم، سال گذشته مجموعه نذورات نقدی و غیرنقدی به غیر از اربعین، برای عراق و سوریه ۳ میلیاردتومان بود.

وی در پایان گفت: در مکان‌های مقدسه یک ریال از بودجه دولتی و حاکمیتی هزینه نشده است و در حوزه اربعین به علت حضور زیاد زوار ایرانی در عراق، درصد کمی از بودجه از دستگاه‌های حاکمیتی تامین می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان