۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اصلاح طلبان; روحانی نشان داد که به ما نیاز دارد/ بابت ادامه حضور در برجام هم از رئیس جمهور تشکر کردیم
کد خبر: ۳۲۹۴۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۲ ساعت: ۱۱:۲ ↗ لینک کوتاه

در جلسه روحانی با اصلاح طلبان چه گذشت؟

اصلاح طلبان; روحانی نشان داد که به ما نیاز دارد/ بابت ادامه حضور در برجام هم از رئیس جمهور تشکر کردیم

صادق زیبا کلام نیز درباره دیدار روحانی با اصلاح طلبان به «آرمان» گفت: شاید رئیس‌جمهور فکر می‌کند دیگر به پشتوانه ۲۴ میلیون رای خود احتیاجی ندارد، اما اصلاح‌طلبان بر عکس آقای روحانی نیازمند به صندوق رای هستند

اصلاح طلبان; روحانی نشان داد که به ما نیاز دارد/ بابت ادامه حضور در برجام هم از رئیس جمهور تشکر کردیم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  روز گذشته رئیس‌جمهور با جمعی از اصلاح‌طلبان دیدار و گفت‌وگو کرد. آنطور که رسانه‌ها منعکس کرده‌اند به جز آقايان حجت‌الاسلام حسن روحاني، سيدمحمود واعظي، علي ربيعي و مجيد تخت‌روانچي و محمد قوچاني كه به‌ نحوي ميزبانان جلسه بودند، محمدرضا عارف، حجت‌الاسلام مجيد انصاري، جواد فتحي، مصطفي كواكبيان، صفدر حسيني، زهرا شجاعي، جواد اطاعت، ژاله فرامرزيان، محسن هاشمي، صدراعظم نوري، حميدرضا جلايي‌پور، نعيمي‌پور، آذر منصوري، محمدجواد حق‌شناس، صادق خرازي، علي شكوري‌راد، حسين مرعشي و حاجي حسين كمالي ازجمله كساني بودند كه در اين نشست حضور داشتند.

این دیدار در حالی برگزار شده که روزنامه اعتماد که مدیر مسئولش به این جلسه دعوت نشده! طی گزارشی نوشته است: "روابط اصلاح‌طلبان با حسن روحاني در دولت يازدهم حسنه‌تر بود تا جايي كه به صورت تقريبي هر 8ماه گعده‌هايي دوستانه با اصلاح‌طلبان برگزار مي‌شد. علاوه بر اين گعده‌ها مي‌توان به جلسات خصوصي روحاني با سيد محمد خاتمي اشاره كرد. اتفاقاتي كه در دولت دوازدهم خبري از آنها نيست. هرچند برخي از نزديكان دولت مدعي هستند جلسات روحاني با خاتمي به صورت مستمر همچنان پابرجا است اما از آنجا كه خبري از اين جلسات منتشر نمي‌شود، نمي‌توان به صحت اين ادعا اميدوار بود. اولين و آخرين خبر منتشر شده از جلسه خاتمي و روحاني در دولت دوازدهم مربوط به 27 فروردين امسال است. جلسه‌اي كه با حضور جهانگيري، سيد حسن خميني و ناطق نوري برگزار شد. جلسه‌اي كه نمي‌توان از آن به عنوان گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان ياد كرد بلكه آن يك جلسه با چهره‌هاي موثر در سپهر سياسي ايران بوده است."

این روزنامه همچنین افزوده: یكي از نكات مبهم اين جلسه، معيار دفتر رييس‌جمهور براي دعوت است زيرا مشخص نيست كه اين جلسه با اعضاي شوراي هماهنگي احزاب بوده يا دبيران كل احزاب يا چهره‌هاي موثر يا اعضاي فراكسيون اميد يا اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري و يا... در هرصورت چهره‌هاي سرشناسي از هر گروهي هستند كه به دلايل نا مشخص از سوي دفتر رييس‌جمهور به اين جلسه دعوت نشدند.

در ادامه این گزارش آمده است: چهره‌هايي مانند غلامحسين كرباسچي دبيركل حزب كارگزاران، هادي خانيكي، سيدحسين موسوي تبريزي دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم نيز با وجود دعوت، در اين جلسه شركت نداشتند. همچنين الياس حضرتي قايم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي نيز به اين جلسه دعوت نشده بود. كرباسچي درباره عدم حضور خود در اين جلسه به «اعتماد» گفت كه به علت شركت در جلسه‌اي در وزارت كشور امكان حضور در جلسه با رييس‌جمهور را نداشته زيرا پيش از دعوت براي حضور در وزارت كشور قول داده بود. موضوعي كه نشان ‌مي‌دهد دعوت از چهره‌ها آنقدر دير صورت گرفته است كه اين افراد قول حضور در جلسه ديگري را داده بودند. سيد حسين موسوي تبريزي نيز در گفت‌وگويي كوتاه با «اعتماد» با تاكيد بر آنكه با رييس‌جمهور قهر نيست، دليل عدم حضور خود در اين جلسه را بيماري و راه دور عنوان كرد.

روایت اصلاح طلبان: ما انتقاد کردیم و دولت هم گفت به ما نیاز دارد
اما ابراهيم اصغرزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتماد» به تشريح جزييات جلسه اصلاح‌طلبان و رييس‌جمهور پرداخت. اصغرزاده اين جلسه را استراتژيك عنوان كرد و گفت: رييس‌جمهور با برگزاري اين جلسه و دعوت از اصلاح‌طلبان نشان داد كه به تعامل و گفت‌وگو با بدنه اجتماعي اصلي حامي خود در انتخابات نياز دارد و اصلاح‌طلبان نيز با توجه به هزينه‌اي كه در حمايت از دولت پرداخته بودند در اين جلسه آمادگي خود را براي حمايت از دولت قانوني و رسمي كشور اعلام كردند.

وي افزود: در اين جلسه از سوي اصلاح‌طلبان انتقادات صريحي درباره موضوعات مختلف مطرح شد كه پاسخ‌هاي منطقي رييس‌جمهور را به همراه داشت.

اصغرزاده درباره ارزيابي خود از اين جلسه گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده در اين جلسه، ‌طرفين پذيرفته‌اند كه در يك كشتي نشسته و سرنوشت مشابهي دارند. تضعيف دولت يا تضعيف اصلاح‌طلبان منجر به تقويت راديكاليسم مي‌شود كه اين اتفاق خوشايند هيچ جرياني نيست. وي افزود: در ادامه اين جلسه اصلاح‌طلبان بابت حضور ايران در برجام پس از خروج امريكا قدرداني كرده و اين موضوع را بسيار مهم ارزيابي كردند.

اصغر‌زاده به مطرح شدن موضوع لوايح چهارگانه در اين ديدار اشاره كرد و گفت: دولت و اصلاح‌طلبان در اين جلسه بر اهميت پيوستن ايران به اين لوايح تاكيد داشته و منتظر روز يك شنبه شدند تا آخرين بخش از لوايح چهارگانه به تصويب مجلس برسد. در اين جلسه همگان اميدوار بودند كه مجلس نگاهي فرا جناحي داشته و به منافع ملي بينديشد زيرا اگر ما بهfatf نپيونديم دوستاني مانند چين و روسيه نيز نمي‌توانند با ما همكاري و مراودات مالي و اقتصادي داشته باشند.

اصغرزاده همچنين در مورد انتظار روحاني از اصلاح‌طلبان گفت: انتظار روحاني از اصلاح‌طلبان هم اين بود كه پشت دولت را خالي نكنند و به همان حمايتي كه در زمان انتخابات از دولت داشتند ادامه دهند.

تحلیل متفاوت زیباکلام
صادق زیبا کلام نیز درباره دیدار روحانی با اصلاح طلبان به «آرمان» گفت: شاید رئیس‌جمهور فکر می‌کند دیگر به پشتوانه 24 میلیون رای خود احتیاجی ندارد، اما اصلاح‌طلبان بر عکس آقای روحانی نیازمند به صندوق رای هستند، از این جهت باید فشار بیشتر و انتقادات اساسی‌تری به رئیس‌جمهور وارد کنند که این اقبال عمومی بیش از این از بین نرود و صدمه نبیند. وی تصریح کرد: ممکن است آقای روحانی اصلاح‌طلبان را جمع کرده باشد که اینگونه القا کند که با اصلاح‌طلبان مشورت می‌کند تا پس فردا که تغییراتی در کابینه بوجود آورد مردم تصور کنند این تغییرات با هماهنگی اصلاح‌طلبان بوده است. زیباکلام تصریح کرد: تجربه 17، 18 ماه گذشته نشان داده که رئیس‌جمهور هماهنگی‌های خود را با اصولگرایان می‌کند و اصلا با اصلاح‌طلبان درمورد چینش کابینه هماهنگی نمی‌کند. وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان مواظب باشند و نگذارند که وجه‌المصالحه قرار گیرند و در جامعه اینگونه برداشت شود که این تغییرات مورد موافقت اصلاح‌طلبان بوده و آنها شریک این تغییرات هستند.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان