۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین وزیر بهداشت چه مشکلی با منتقدان و رسانه‌ها دارد؟
کد خبر: ۳۲۹۳۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۱ ساعت: ۱۱:۴ ↗ لینک کوتاه

اندر حواشی وزیر بهداشت؛

وزیر بهداشت چه مشکلی با منتقدان و رسانه‌ها دارد؟

چندی است برخورد وزیر بهداشت با رسانه ها و منتقدان با توهین و اتهام همراه شده است.

وزیر بهداشت چه مشکلی با منتقدان و رسانه‌ها دارد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، وزیر بهداشت از جمله مسئولان دولتی است که بارها برخورد ناپسندی با منتقدان و اصحاب رسانه داشته است. یکی از این برخوردها چندی پیش در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اتفاق افتاد.

«حسن قاضی زاده هاشمی»، وزیر بهداشت اخیرا با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نشستی داشت که این برنامه با حاشیه‌هایی همراه بود. یکی از دانشجویان پزشکی این دانشگاه در نطقی 8 دقیقه‌ای مشکلات طرح تحول ونظام سلامت را با وزیر بهداشت در میان گذاشت. این دانشجو از جایگزین شدن نگاه اشرافی به جای نگاه خدمت محور به مردم در میان پزشکان انتقاد کرد.

این نقد با واکنش تند قاضی زاده هاشمی مواجه شد و دانشجوی منتقد را هم‌سنگ منافقین و تکفیری‌ها خواند و مدعی شد اگر کشور تجزیه شود تقصیر امثال این دانشجو است! قاضی زاده هاشمی سابقه مثبتی در پذیرش نقدها و مواجهه حضور مثبت با منتقدین نداشته و عملکرد و ادبیاتش در ماه‌های اخیر به شدت محل نقد بوده است. جالب اینجاست که برخی از این برخوردها در مدت زمانی فشرده یک ماه اخیر اتفاق افتاده و موضوعی نیست که بتوان به یک اتفاق آنرا نسبت داد.



قاضی زاده هاشمی در پاسخ به انتقادات این دختر دانشجو بیان داشت که

« به صراحت می‌گویم اگر میزان خدمات از دوره مادها را تا قبل دولت تدبیر و امید احصاء کنیم کمتر از خدمات این دولت در پنج سال اخیر است.»[1] موضوعی که وی در اوائل سال جاری در تبریز هم آنرا مطرح کرد.

وی در سال 95 برای بیان میزان خدمات دهی دولتی جمله عجیبی به کار برد و گفت:

«واقعا موقعی که ما آمدیم، مردم کف زمین زایمان می‌کردند.»‌[2] موضوعی که رسانه‌ها و افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی آنرا توهین به مردم تلقی کردند.

این درحالی است که کسانی چون « مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین «مصطفی کواکبیان از جمله منتقدان جدی طرح تحول سلامت هستند که وزیر بهداشت آنرا طرحی بدیع و نتیجه بخش توصیف می کند.

در همین رابطه، پزشکیان با انتقاد شدید از این طرح بیان کرد:‌ ‌

«من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است. هیچ پزشکی خودزنی نمی‌کند، اما من معتقدم که با بی عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد. ما باید مکانیسم‌های پرداخت را اصلاح کنیم و این کار نیاز به جراحی دارد و کار ساده‌ای نیست.»

همچنین «مصطفی کواکبیان»، نماینده مجلس نیز به صف منتقدان پیوست، به طوری که وقتی سخن از درآمدهای میلیونی برخی از پزشکان به میان آمد، یار همیشه حامی دولت نیز به انتقاد از نبود نظارت در اجرای طرح تحول سلامت پرداخت و گفت:

«اگرچه طرح تحول سلامت خیلی کمک کرده است ولی خیلی هم بریز و بپاش شده است. چرا یک پزشک بیمارستان دولتی باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کارانه بگیرد. البته حق دارند ولی واقعا حق این است؟ ممکن است قانونی باشد ولی آیا متعارف است؟»

رسانه ستیزی آقای وزیر تا به کجا ادامه دارد؟

در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت ( 10 خردادماه سال 96) خبرنگار روزنامه قدس از قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در خصوص افتتاح بیمارستان امام رضا 2 و حساب ملی سلامت سوالی مطرح می کند که این سوال با واکنش عجیب وزیر مواجه می شود؛ قاضی زاده خطاب به خبرنگار روزنامه قدس می‌گوید: «روزنامه قدس یک روزنامه سیاسی شده، از پول امام رضا خرج می‌کند و سیاست‌هایش علیه امام رضا است.»

در ادامه خبرنگار این روزنامه روایت می کند که وزیر بهداشت از وی با عتاب و سرزنش پرسیده است که مگر مزدور است که چنین سئوالاتی را از وی می پرسد.

البته مخالفت وزیر با رسانه‌ها به همین جا ختم نمی شود. قاضی‌زاده در مرداد همان سال در برنامه نگاه یک که با موضوع عملکرد وزارت بهداشت به روی آنتن رفته بود، حاضر شد و در بخشی از صحبت‌هایش از مدیران تلویزیون بابت تعطیل کردن بخش حاشیه‌های پزشکی از خبر20:30 تشکر کرد! این اتفاق از معدود دفعاتی بود که یک مدیر جمهوری اسلامی از تعطیل شدن یک برنامه تلویزیونی تخصصی، آن‌هم روی آنتن همان رسانه تشکر می‌کرد. باتوجه به صحبت‌های وزیر بهداشت احتمال تعطیلی این بخش با فشارهای این وزارتخانه تقویت شد.

وزیر بهداشت همچنین در برنامه ثریا حاضر شد و با عصبانیت از مجری برنامه ثریا انتقاد کرد و گفت: «شما هر جا حضور دارید علیه پزشکان صحبت می‌کنید چه در ثریا چه در برنامه های دیگری مثل مناظره، باید به جای سرکوب کردن بخش خصوصی باید به شعارها عمل کرد.باید توزیع پزشک و تخت بیمارستانی را در کشور اصلاح کنیم، ما از ابتدای شروع دولت 12000 تخت بیمارستانی ایجاد کرده‌ایم که تا پایان دولت به 21000 تخت خواهد رسید.»

حضور وزیربهداشت در برنامه ثریا بارها توسط وی کنسل و از اجرای آن جلوگیری شده بود اما سرانجام قرار شد وزیر بهداشت فقط خودش و البته با این شرط که هیچ منتقدی حضور نداشته باشد در این برنامه شرکت کرده و حتی اشخاصی مثل پزشکیان، توکلی، طریقت و غیره مهمان این برنامه نباشند.

توهین وزیر بهداشت به رسانه‌ها تمامی نداشت. قاضی زاده هاشمی در اردیبهشت ماه سال جاری در همایش سفیران سلامت با بیان اینکه در زمینه سلامت روان در کشور بی توجهیم، گفت:

«رسانه ها همه بیمارند و استثنا قائل نیستم و بیماری را پخش می کنند. چرا آمار طلاق بالاست چون رسانه، خانه و مدرسه درست عمل نمی کنند.»[3]

وزیر بهداشت از جمله مسئولانی است که چندان در برابر انتقادات از خود سعه صدر نشان نمی دهد و بعضا این موارد با صحبت‌هایی که بیشتر بوی توهین می دهد همراه است و حتی در این زمینه مردم هم از توهین وی در امان نبوده‌اند. مشخص نیست این روند آقای وزیر تا به کجا ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان