۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهید + اینفوگرافی
کد خبر: ۳۲۹۱۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۰ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

بسته سلامت؛

طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهید + اینفوگرافی

سرما خوردگی گاهی با مصرف دارو از بین نمی‌رود، اما در طب گیاهی روش‌هایی وجود دارد که در درمان سرماخوردگی تاثیری بسزایی دارد.

طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهید + اینفوگرافی
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، بزرگسالان به طور متوسط 2 تا 4 بار و کودکان 6 تا 8 بار در سال سرما می خورند. ذ عفونت خفیف دستگاه تنفس فوقانی است که از طریق گلو ,بینی وسینوس ها وارد بدن می شود.

ویروس های رینوویروس عمدتا مسئول این امر هستند اما سرماخوردگی می تواند توسط ویروس های دیگر که معمولا بی خطر هستند،  نیز ایجاد شود، این ویروس ها از طریق چشم, بینی و دهان وارد بدن می شوند.

ویروس معمولا از راه هوای حاوی قطرات آلوده و تماس مستقیم ( دست دادن و ... با افراد بیمار، وسایل آلوده مانند ؛حوله ها,دستگیره ها,تلفن ها,صفحه کلید ها و غیره ) پخش می شوند. علائم معمولا 2 تا 3 روز پس از ابتلا شدن به میکروب ها ظا هرشده و 7 تا 12 روز طول می کشند.

کارهایی که در ابتدای سرماخوردگی باید انجام دهید

۱- بینی خود را مرتب تخلیه کنید. برای این کار از سرم‌های شست و شو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌توانید استفاده کنید.اگر به این سرم دسترسی ندارید آب نمکی که از حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود، به شما کمک می‌کند. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید . زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید ، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید ، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید . سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید .

۲ – خود را گرم نگه داشته و استراحت کنید. سعی کنید یکی دو روز اول را استراحت کنید تا هم مانع انتقال ویروس به دیگران شوید و هم راحت تر بتوانید خود را درمان کنید. خوردن مایعات گرم هم در این زمان برای تان مفید است.

۳ – غرغره کنید. از همان محلول آب نمک برای غرغره هم می‌توانید استفاده کنید. این کار التهاب‌ها و عفونت‌های احتمالی گلو را از بین می‌برد.

۴ –در اطراف سینوسهای دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید.

۵- با یک بالش اضافه در زیر سرتان بخوابید. رعایت این نکته باعث بهبودی احتقان مجاری بینی می‌شود ، اگر زاویه گردن و تنه بیش از حد تند شود با تغییر مکان بالش این زاویه را تنظیم کنید .

۶- البته بعضی علایم سرماخوردگی را نباید درمان کنید. زیرا این علایم قسمتی از روند طبیعی بهبودی و علایمی از مبارزه سیستم ایمنی بر علیه بیماری هستند. برای نمونه تب روشی است که بدن شما سعی می‌کند با افزایش درجه حرارت ویروسها را نابود کند . همچنین تب و افزایش درجه حرارت باعث می‌شود پروتئینهای کشنده میکروبها در خون شما سریعتر و مؤثرتر گردش پیدا کند.

سرفه نیز علامتی دیگر است که مجاری تنفسی شما را از ترشحات غلیظی که ممکن است میکروبها را به ریه و سایر قسمت‌های بدن ببرند پاک می‌کنند. حتی آبریزش بینی بهتر است به میزان کم درمان شود و یا اصلاً درمان نشود. داروهای ضداحتقان جریان خون عروق بینی و گلو را کم می‌کند، ولی اغلب افزایش جریان خون بهتر است، چون ناحیه مبتلا را گرم کرده و به تخلیه ترشحات و میکروبها به بیرون از بدن کمک می‌کند .

۷ – وقتی بینی خود را زیاد می‌گیرید، اطراف بینی زخم می‌شود.کمی از کرم دارای منتول در زیر بینی تان بزنید که مجاری تنفسی را باز می‌کند و باعث بهبودی پوست ملتهب قاعده بینی هم می‌شود. قطره منتول هم برای این کار مناسب است و آن را از داروخانه‌ها می‌توانید بگیرید.

طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهید + اینفوگرافی

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان