۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین بحرانِ گوجه‌ای، نتیجه صادراتِ بی‌محابا؟/ رئیس اتحادیه میوه و سبزی خواستار توقف صادرات شد
کد خبر: ۳۲۸۶۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۷ ساعت: ۹:۵۳ ↗ لینک کوتاه

حاشیه گرانی برخی محصولات کشاورزی؛

بحرانِ گوجه‌ای، نتیجه صادراتِ بی‌محابا؟/ رئیس اتحادیه میوه و سبزی خواستار توقف صادرات شد

برخی محصولات کشاورزی در چند روز گذشته با افزایش قیمت نجومی مواجه بودند اما مسئولین بر سر دلایل این افزایش قیمت اختلاف دارند و مشخص نیست که چه چاره‌ای برای آن خواهند اندیشید.

بحرانِ گوجه‌ای، نتیجه صادراتِ بی‌محابا؟/ رئیس اتحادیه میوه و سبزی خواستار توقف صادرات شد
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین  ،این روزها در کنار افزایش روزانه نرخ دلار و طلا که نقل محافل شده است، محصولات کشاورزی نیز به یک شبه با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند اما در سایه توجهات به دلار این افزایش قیمت‌ها چندان دیده نشده اگرچه گرانی محصولات کشاورزی نقل محافل بسیاری از خانواده‌ها می‌باشد.


افزایش قیمت گوجه فرنگی و محصولات آن نظیر رب گوجه فرنگی از جمله خبرهایی بود که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و مردم از یکدیگر می‌پرسیدند که آیا افزایش قیمت محصولی مانند گوجه در داخل کشور تولید می‌شود آیا ربطی به افزایش قیمت دلار دارد؟

از سوی دیگر برخی‌ها معتقد بودند به دلیل صادرات بی‌رویه این محصول به کشورهایی نظیر روسیه با این مشکل مواجه شده‌ایم که یک شبه قیمت گوجه فرنگی از دو هزار تومان به هفت هزار تومان افزایش سافته است.

براساس آمار ارائه شده وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر رشد 86 درصدی صادرات سیب زمینی و 125 درصدی صادرات گوجه فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل اما همچنان برخی مسئولین معتقدند افزایش قیمت اقلامی مانند گوجه فرنگی ارتباطی با صادرات بی‌رویه آن ندارد.

بحرانِ گوجه‌ای، نتیجه صادراتِ بی‌محابا؟/ رئیس اتحادیه میوه و سبزی خواستار توقف صادرات شد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی: گرانی گوجه ربطی به صادرات ندارد

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران با تکذیب این موضوع که صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی هیچ ارتباطی به گرانی ندارد،اظهار کرد: این طور نمی‌شود که همیشه کمبودها و گرانی ها را گردن صادرات انداخت.

وی کاهش تولید را عامل اصلی گرانی دانست و افزود: سال گذشته کشاورزان از حیث تولید سیب زمینی و گوجه فرنگی متضرر شدند که به همین دلیل امسال رغبت چندانی به کشت این دو محصول نداشتند و در نهایت این موضوع منجر به نوسان قیمت شد.

به گفته نورانی علی رغم انکه همه ساله در فصل تابستان گوجه فرنگی و سیب زمینی به وفور در بازار یافت می شد،امسال عرضه این‌محصول در بازار داخل کاهش چشمگیری داشته است و این امر دلیل نمی شود که ما عامل اصلی گرانی را صادرات این محصولات عنوان کنیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات نقشی در گرانی محصول ندارد،افزود: اگر مسئولان دولتی بخواهند صادرات را متوقف کنند،دیگر هیچ صادرکننده ای نمی‌تواند برای صادرات برنامه ریزی کند چرا که صادرات یک شبه آغاز نشده که بخواهیم آن را یک شبه تعطیل کنیم.

وی ادامه داد:در سال های اخیر تولید سیب زمینی با مازاد چشمگیری در داخل روبرو بود بطوریکه دغدغه امحا و اختصاص مشوق صادراتی به صادرات این محصول مطرح می‌شد،هم اکنون مسئولان امر باید به جای توقف صادرات،علت کاهش تولید را بررسی کنند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نوسان نرخ ارز می تواند عاملی برای افزایش صادرات بی رویه سیب زمینی و گوجه فرنگی باشد،تصریح کرد: باتوجه به آنکه صادرکنندگان در بازارهای هدف با بسیاری از کشورها برای افزایش میزان صادرات در رقابت و مبارزه با یکدیگر هستند،از این رو تا در دسترس نبودن آمار و ارقام جدید نمی‌توان نسبت به آن قضاوت کرد،این درحالی است که در صورت ارائه آمار رسمی از گمرک مبنی بر صادرات چشمگیر این دو محصول، مسئولان ذی ربط به منظور مدیریت تنظیم بازار داخل مطمئنا میزان صادرات را کاهش خواهند داد.



این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در میان خود مسئولان نیز اختلاف وجود دارد و رئیس اتحادیه میوه و سبزی معتقد است افزایش تقاضای کارخانجات تولید رب و صادرات گوجه فرنگی دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول در بازار است.

 رئیس اتحادیه میوه و سبزی: خواستار متوقف شدن صادرات برای تنظیم بازار هستیم

 اسدالله کارگر درباره دلایل گرانی گوجه فرنگی اظهار داشت: ورود کارخانجات تهیه رب برای خرید گوجه موجب افزایش تقاضا شده که عاملی برای رشد قیمت است، از طرفی صادرات گوجه فرنگی نیز عامل دیگری است که بر قیمت گوجه اثرگذار بوده است.

 رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه برای متوقف شدن صادرات به اتاق اصناف نامه زدیم تا برای تنظیم شدن بازار داخل جلوی صادرات گرفته شود، تصریح کرد: ما مخالف صادرات نیستیم اما، ابتدا باید بازار داخل تنظیم شود و بعد به فکر صادرات باشیم.

کارگر درباره افزایش قیمت سیب زمینی نیز بیان کرد: صادرات سیب زمینی موجب شده تقاضا افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها تغییر کند.

اختلاف نظر همچنان در بین مسئولان وجود دارد اما چیزی که واضح است این می‌باشد که مسئولان کشاورزی کشور بایستی با دور اندیشی برای چنین روزهایی نیز برنامه داشتند تا مایحتاج روزانه مردم به یکباره سر به فلک نکشد.


انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان