۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین استان قزوین قطب جدی خوشنویسی در کشور است/ حضور خوشنویسی در فضای مجازی جدی گرفته شود
کد خبر: ۳۲۸۴۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۵ ساعت: ۱۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

وزیر ارشاد در قزوین:

استان قزوین قطب جدی خوشنویسی در کشور است/ حضور خوشنویسی در فضای مجازی جدی گرفته شود

وزیر ارشاد در اختتامیه پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران گفت: استان قزوین از قطب‌های جدی در حوزه خوشنویسی کشور است و برگزاری پنجمین دوسالانه در این استان نشان داد که قطب خوشنویسی قزوین مورد پذیرش همه خوشنویسان قرار گرفته است.

استان قزوین قطب جدی خوشنویسی در کشور است/ حضور خوشنویسی در فضای مجازی جدی گرفته شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ سید عباس صالحی، امشب(پنج شنبه) در اختتامیه پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین در سالن اجتماعات بانک ملی قزوین اظهار کرد: خوشنویسی به عنوان یک هنر ایرانی از ویژگی‌های متنوعی برخوردار است بی تردید خوشنویسی نمادی از هویت ایرانی است و هیچ یک از اجزای هنر ما مثل خوشنویسی به هویت ما مربوط نمی‌شود.

وی افزود: ماندگاری شعر فارسی در طول تاریخ از طریق خوشنویسی پایدار یافته است و روح شاعرانه ایرانیان را مدیون خوشنویسی هستیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: هنر خوشنویسی با هنرهای معماری، نقاشی، کتیبه نویسی و اغلب هنرهای ایرانی پیوندهای ناگسستنی دارد و خوشنویسی خط تعامل و ارتباط هنر ایرانی است.

وی با بیان اینکه خوشنویسی تنها یک هنر نیست بلکه خط مرتبطه هنرهای ایرانی است، گفت: آرامش و صلح جویی، اعتدال و میانه از جمله ویژگی‌های روح ایرانی است که به نحوی خط ایرانی از این روح ایرانی مایه گرفته است.
این مقام مسئول اضافه کرد: خوشنویسی یک هنر درونگراست و نوعی هنر مراقبه و درون وجودی است، این محورهای هنر خوشنویسی است که این هنر را به عنوان یک هنر معنوی تبدیل کرده است، امروز روند رو به رشدی در حوزه خوشنویسی را در کشور شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی حضور بانوان در حوزه خوشنویسی ایران زمین، نقطه عطفی در تاریخ خوشنویسی است و این بدان معناست که نیمی از ایران هم به فضای خوشنویسی ورود پیدا کرده است.

صالحی با بیان اینکه خوشنویسی به نوعی تشخص ایرانیت ماست، ابراز کرد: آنچه در دوره مدرن ممکن است ایران ما را تهدید کند این نیست که آفریدنندگان خوشنویسی کم شوند بلکه نباید لذت‌برندگان از این هنر کم شود، سهم مدرسه و خانواده و رسانه بسیار مهم است.

وی گفت: باید لذت بردن از خوشنویسی را همچون لذت بردن از موسیقی گسترش دهیم و در این حوزه خانواده، مدرسه و رسانه نقش ویژه ای دارد تا لذت‌بردن از خط زیبا را به ما بیاموزد.

وزیر ارشاد عنوان کرد: خوشنویسی همیشه به نوعی دیپلماسی عمومی ماست و در تاریخ ثابت شده است ما از طریق شعر و خط و خوشنویسی توانستیم دیپلماسی اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را گسترس دهیم، امروز نیز باید به دیپلماسی هنری بیش از گذشته اهمیت داد.

وی ادامه داد: اینکه با خوشنویسی و خط بتوان با جهان اسلام ارتباط گرفت و با وجود همه اختلاف سلیقه دولتمردان، می‌توان با کشورهای شرقی رایزنی داشت، خوشنویسی اریکه ای است برای برقراری یک دیپلماسی هنری.

این مقام مسئول گفت: فضای مجازی حقیقی ترین فضای زندگی ماست و خوشنویسی در این فضا باید جلوه تازه ای پیدا‌ کند و برای آفرینندگی و لذت‌بری باید مورد توجه قرار بگیرد، اگر ما این موضوع را جدی نگیریم با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی اگر خط ناب در این فضا حضور نداشته باشد نقش خوشنویسی کمرنگ خواهد شد.

وی تاکید کرد: خوشنویسی به قطب‌های مکانی احتیاج دارد، علم و فن و هنر حتما نیازمند قطب‌های مکانی است، ایده ای که در وزارت ارشاد به عنوان شهرهای خلاق پیگیری می‌شود تبدیل شهرها به عنوان قطب خوشنویسی است.

صالحی با بیان اینکه استان قزوین بی‌تردید یک قطب جدی در حوزه خوشنویسی بوده و این قطبیت ادامه دارد، اذعان کرد: برگزاری پنجمین دوسالانه خوشنویسی نشان دهنده این است که قطب خوشنویسی قزوین مورد پذیرش همه عزیزان عرصه قرار گرفته است و همت خوشنویسان قزوین در ادامه راه می‌تواند شرایط درخشانی را در آینده برای استان قزوین رقم بزند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان