۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن/ وجود بیش از ۴۵هزار خانه خالی در قزوین
کد خبر: ۳۲۶۶۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۵ ساعت: ۸:۴۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن/ وجود بیش از ۴۵هزار خانه خالی در قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در رابطه با ادامه افزایش قیمت مسکن در ماه‌ها و فصل‌های آینده، گفت: در صورت عدم تثبیت قیمت ارز افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه خواهد داشت.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن/ وجود بیش از ۴۵هزار خانه خالی در قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر باعث بروز مشکلات بسیاری برای خریداران شده است، این افزایش قیمت قائدتاً باعث رشد قیمت در زمینه رهن و اجاره مسکن هم شده است.

قدرت خرید اکثر متقاضیان مسکن کاهش یافته است و اگر این رشد قیمت همچنان ادامه داشته باشد به علت کاهش تقاضا مجددا باید شاهد رکود چند ساله اما قیمت‌هایی بسیار بالا و دور از دسترس مردم برای خرید مسکن باشیم.

قزوین یکی از استان‌هایی است که پس از تهران بیش‌ترین رشد قیمت در زمینه مسکن را داشته است و شاید قرارگیری جغرافیایی نسبت به پایتخت کشور یکی از مهم‌ترین دلایل آن است.

با توجه به منابع موجود قیمت رهن یک واحد مسکونی در استان قزوین از ۳۰ میلیون تومان تومان آغاز و تا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز وجود دارد اما آنچه در این میان مطرح است افزایش ناگهانی اجاره برای مستاجران است.

این افزایش قیمت پس از یک رکود ۵ ساله به وجود آمده‌ است و شاید بتوان شرایط اقتصادی کشور، تورم انباشتی و نوسانات ارزی را از مهم‌ترین دلایل موجود برای این امر دانست.

در برخی موارد کارشناسان معتقدند که بالا رفتن قیمت مصالح و قیمت زمین باعث بالارفتن قیمت تمام شده ساختمان‌ها می شود که البته در صورت کاهش تقاضا این میزان تا چند ماه آینده کاهش می‌یابد.

بسیاری از متقاضیان خرید مسکن در ماه‌های اخیر با یک افزایش نجومی در این بازار مواجه شده‌اند که بسیاری از برنامه ریز‌ی‌ها و حساب و کتاب خانوارها را دچار مشکل کرده به گونه‌ای که توان آن‌ها برای خرید کاهش یافته و بسیاری از متقاضیان رهن نیز به ناگاه با افزایش چندین میلیونی در اجاره‌بها مسکن مواجه شده اند، که به گفت و گو با برخی از این افراد پرداخته ایم:

یک از شهروندان قزوینی معتقد است: با بالارفتن قیمت ارز قیمت رهن و اجاره مسکن هم بالا رفته که این موضوع تنها به سود سرمایه داران است در حالی مردم را در تنگنا قرار داده است.

وی بیان کرد: وام‌هایی که برای خرید مسکن در اختیار جوانان قرار می‌گیرد با این افزایش قیمت‌ها دیگر پاسخگوی خرید مسکن حتی در مناطق متوسط شهری هم نخواهد بود.

شهروند دیگری در این باره بیان کرد: سال گذشته تصمیم به خرید یک مسکن را داشتم اما به علت نداشتن پول کافی سعی در جمع آوری این مبلغ برای سالی جاری کردم و با وام و غرض برای خرید خانه اقدام کردم اما خانه ای که تا سال گدشته ارزشی بالغ بر ۱۱۰ میلیون داشت حالا به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: این مبلغ در وسع من نیست بنابراین از خرید خانه منصرف شدم و مقداری از مبلغ را برای افزایش رهن خانه پرداخت کرده ام.

صمدی بیان کرد: مسکن خود را فروختم و در صدد گرفتن وامی برآمدم تا خانه‌ی بزرگ‌تری را خریداری کنم اما در این بین با افزایش ناگهانی مسکن مواجه شدم.

وی تشریح کرد: بنابراین ناگزیر شدم که علاوه بر مبلغ حاصل از فروش مبلغ وام را هم پرداخت کرده و منزل خود را باز پس گیرم.

بسیاری از فروشندگان مسکن در فروش تعلل می‌کنند
مسئول یکی از بنگاه معاملاتی در قزوین اظهار کرد: تا پیش از فصل بهار افزایش نسبی در بازار مسکن وجود داشت و برخی از واحدهای مسکونی ۳۰ تا ۴۰ میلیون افزایش قیمت داشتند اما در دوماه گدشته بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت در بازار مسکن مشاهده می‌شود.

کلهر بیان کرد: عدم توانایی مردم در خرید مسکن آن‌ها را به سوی اجاره نشینی و رهن سوق می‌دهد که همین مسئله باعث افزایش قیمت اجاره‌بها توسط صاحب‌خانه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: رکود چندین ساله بازار مسکن و تورم موجود در سال‌های اخیر باعث افزایش ناگهانی مسکن شده است.

بنگاه‌دار قزوینی عنوان کرد: شرایط به گونه‌ای نامعلوم است، لذا بسیاری از افراد در فروش تعلل می‌کنند زیرا در صورت افزایش مجدد قیمت‌ها قادر به خرید نخواهند بود.

یوسف عبدی شیخلری، رییس اتحادیه مشاورین املاک استان قزوین اظهار کرد: بسیاری از قیمت‌های اعلام شده غیر کارشناسی است و به طور میانگین در استان قزوین ۴۰ درصد افزایش در قیمت مسکن در چندین ماه گذشته داشته‌ایم.

وی بیان کرد: نزدیک بودن استان قزوین به پایتخت، مهاجر پذیر بودن آن به علت دانشگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی موجود در استان از دلایل افزایش قیمت به شمار می‌رود.

عبدی شیخلری تصریح کرد: در چندین سال گذشته به علت رکود در بازار، تولید مسکن کاهش یافته بود اما ورود خانوارهای جدید به استان این روند را تغییر خواهد داد.

این مسئول عنوان کرد: افرادی که به علت افزایش قیمت توانایی خرید مسکن را ندارند عملا متقاضی رهن و اجاره می‌شوند، لذا شاهد افزایش رهن و اجاره نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ازعوامل تاثیر گذار در گرانی مسکن است، افزود: برخی از مصالح افزایش صد در صدی در قیمت داشته و با توجه به اینکه تقاضا در این حوزه نسبت به عرضه پیشی می‌گیرد همچنان افزایش قیمت را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: این افزایش قیمت در مصالح باعث کاهش ساخت و سازها در سطح استان شده است و بسیای از سازندگان یا کار خود را متوقف کرده‌اند و یا با توجه به نیاز خود و به صورت محدود خریداری می‌کنند.

واحدهای مسکونی با توجه به توان مالی و نیاز مردم در جامعه ایجاد شود
عبدی شیخلری با بیان اینکه در شرایط کنونی ایجاد جنگ روانی می تواند بسیار تعیین کننده باشد، افزود: بارها به مشاورین املاک تاکید داشته‌ایم که مردم را تحریک نکنند تا جنگ روانی در این زمینه ایجاد نشود.

وی تشریح کرد: اگر سالیانه حدود ۵ هزار مسکن با توجه به نوع درخواست و توان مالی مردم در استان ایجاد شود تعداد خانه های خالی و بدون استفاده در استان نیز کاهش می‌یابد و جوابگوی نیاز مردم استان خواهد بود.

این مسوول تاکید کرد: نیاز جامعه باید توسط تعاونی‌ها، سازمان مسکن و انبوه سازان مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس واحدهای مسکونی توسط بخش دولتی و خصوصی ایجاد شود تا مردم توانایی خرید و سکونت در این منازل را داشته باشند.

رییس اتحادیه مشاورین املاک استان قزوین اضافه کرد: ساخت مسکن در استان باید با برنامه‌ریزی و بررسی صورت گیرد تا همچون مسکن مهر بازار مسکن را به چالش نکشد و همچنین جانمایی مناسبی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه افزایش مجدد قیمت مسکن به علت عدم توان خرید توسط مردم آن را وارد بازار رکود می کند، ابراز کرد: مسکن تقریبا به حداکثر قیمت خود رسیده و بعید می دانیم در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت بیش از این میزان باشیم.

قیمت ارز به صورت مستقیم در قیمت مسکن تاثیر‌گذار است
مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در چندین ماه گذشته اظهار کرد: تورم سالیانه به مدت چندین سال در حوزه مسکن مشهود نبود و دراین حوزه افزایش قیمتی نداشتیم لذا تورمی انباشتی از سال ۹۱ تاکنون باعث افزایش قیمت‌ها از ماه‌های انتهایی سال ۹۶ شد.

وی تصریح کرد: در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ افزایش قیمت ارزهای خارجی نیز این موضوع را تشدید کرده و قیمت ساخت مسکن را به صورت عجیب و غیر منطقی افزایش داد.

حق لطفی با بیان اینکه قیمت ارز به صورت مستقیم در قیمت مسکن تاثیر‌گذار است،عنوان کرد: قطعا به هر میزان که قیمت ارز افزایش یابد شاهد افزایش قیمت مسکن با یک فاصله چندین ماهه خواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در رابطه با ادامه افزایش قیمت مسکن در ماه‌ها و فصل‌های آینده، ابراز کرد: در صورت عدم تثبیت قیمت ارز افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تشریح کرد: در زمانی که نوسانات در کشور ایجاد می‌شود مردم سعی دارند نقدینگی خود را تبدیل به کالای با‌ثبات همچون مسکن، زمین و خودرو کنند که همین افزایش تقاضا باعث بالارفتن بسیاری از قیمت‌ها می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: براساس آمار سازمان مدیریت در سال ۹۵، ۴۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه خانه خالی در استان قزوین وجود دارد.

حق لطفی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون به طور متوسط در استان قزوین افزایش دوبرابری قیمت مسکن را داشته ایم.

وی با بیان اینکه هم اکنون به علت کاهش جمعیت درخواست مسکن زیادی در استان نداریم، افزود: آنچه در حال حاضر در بازار مسکن مشاهده می‌کنیم سفته بازی است لذا پس از ثبات در قیمت‌ها بازار مسکن مجددا روال طبیعی خود را طی خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر بیشتر بازار مسکن منحصر به خرید و فروش است نه ساخت و ساز زیرا بسیاری از سازندگان در شرایط کنونی شروع به ساخت مسکن نمی‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه به علت چندین برابر شدن مصالح بسیاری از ساخت و سازها در سطح شهر متوقف شده است، افزود: برای نمونه قیمت میلگرد از سال گذشته ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته و با قیمت ۶ هزار تومان معامله می‌شود به همین دلیل برخی از سازندگان تا ثبات بازار کار خود را متوقف کردند.

وی عنوان کرد: ساختمان‌هایی که دولت متولی ساخت آن‌ها در استان است تقریبا حدود ۵ تا ۱۰ درصد ساخت و‌سازها را تشکیل می‌دهد و عمده ساخت و سازها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

حق لطفی تصریح کرد: ۵۰۰ واحد نیمه کار مسکن مهر در فازهای انتهایی قرار دارد و در حال اتمام است.

کارشناسان معتقدند که حل مشکل مسکن شهروندان، بزرگ ترین فکر و دغدغه خانواده ها را از بین برده و موجب آزاد شدن ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های افراد جامعه می‌شود و کشور را به سوی پیشرفت سوق می‌دهد.

شهروندان قزوینی سال هاست که درگیر گرانی مسکن و اجاره‌بهایی بیشتر از توان و ظرفیت شهر هستند و امیدوارند که سیاست‌های مطلوبی جهت خانه دار شدن آن‌ها ایجاد شود.

در آشفته بازار نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت مسکن و بسیاری از اقلام ضروری نگرانی و ناامیدی بیشتری در میان خانوادها ازجمله نسل جوان و سرنوشت‌ساز کشور ایجاد شده است لذا امید می‌رود مسئولان برای عبور و برون رفت از این مشکلات و چالش‌ها راهکاری بیندیشند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان