۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پایان مرمت چاه‌خانه باغستان سنتی قزوین
کد خبر: ۳۲۵۸۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۰ ساعت: ۱۱:۲۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد:

پایان مرمت چاه‌خانه باغستان سنتی قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: با توجه به خطر نابودی کامل تعداد اندک چاهخانه‌های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و باززنده سازی این بناهای ارزشمند تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

پایان مرمت چاه‌خانه باغستان سنتی قزوین
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح ساماندهی و مرمت یکی از چاهخانههای باغستان سنتی قزوین واقع در محل "میان سامان لوته" توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، پروژه مرمت این بنای تاریخی به پایان رسید.

وی افزود: بناهایی با عنوان "چاه‌خانه" در داخل باغات سنتی قزوین با شاخص‌های ویژه به لحاظ کاربری و تامین نیازهای باغدار و باغستان، جزو میراث ارزشمند معماری سازگار با اقلیم طبیعی به شمار می‌روند که ساماندهی و احیای آنها علاوه بر حفظ معماری بومی موجب تقویت نظام سنتی در حفاظت از باغستان شده و زمینه را برای حضور و استفاده مجدد باغداران فراهم خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اجرای طرح مرمت و ساماندهی چاهخانه‌های باقی مانده در باغات سنتی قزوین توسط میراث فرهنگیاذعان کرد: با توجه به خطر نابودی کامل تعداد اندک چاهخانه‌های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و باززنده سازی این بناهای ارزشمند تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی ادامه داد: مرمت چاه‌خانه محل میان سامان" لوته "معروف به "چاه‌خانه وسط" واقع در جنوب راه آهن قزوین که همچنان با کاربری قدیم خود فعالیت دارد، از اوایل تیرماه سال جاری آغاز و اقدام‌های مرمتی چون دوخت و دوز ترک‌های جداره‌ها، استحکام بخشی تویزه‌های فرسوده، هره‌چینی بام، تسطیح و شیب بندی بام، آجر فرش بام، پاکسازی جداره‌های داخلی چاه‌خانه، آجر فرش کف و ساماندهی محوطه چاه‌خانه انجام شد.

این مسئول ابراز کرد: چاه‌خانه‌ها در طول سده‌ها پناهگاه باغداران بوده و نمایانگر الگوی اصیلی از ارتباط بین انسان، طبیعت و معماری می‌باشند و هر چاه‌خانه به نام همان محل يا نام سازندة آن شناخته مي‌شود.

وی اضافه کرد: بنای چاه‌خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شدند، اين بناها اطاقي به ابعاد ۴ X ۴ و ارتفاع حدود ۳ متر دارند كه داراي ديوارهاي پهن و طاق ضربي هستند. چاه‌خانه‌ها داراي هواكش، شومينه و راه پله بوده و چاه‌خانه‌هاي قديمي فاقد درب و داراي كتيبه‌اي كه نام چاه‌خانه و سال ساخت در آن ذكر شده است.

حضرتی عنوان کرد: فضای چاه‌خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل انبار وسايل آنان بوده و در زمان آبياري و به خصوص در فصل محصول براي حفاظت از محصولات باغي استفاده می‌شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان