۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود ۲۵۰ گونه از پرندگان در منطقه حفاظت شده باشگل
کد خبر: ۳۲۵۸۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۰ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد:

وجود ۲۵۰ گونه از پرندگان در منطقه حفاظت شده باشگل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از گونه‌های شناسایی شده در منطقه ۲۵۰ گونه متعلق به پرندگان، ۳۶ گونه متعلق به پستانداران، ۱۳ گونه متعلق به خزندگان و ۲ گونه نیز متعلق به دو زیستان است.

وجود ۲۵۰ گونه از پرندگان در منطقه حفاظت شده باشگل
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ برنامه بازدید خبرنگاران و عکاسان خبری قزوین از منطقه حفاظت شده باشگل توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استنان قزوین برگزار شد.

حسن پسندیده در این باره اظهار کرد: به منظور تبیین نقش و جایگاه مناطق حفاظت شده در حفظ حیات وحش و گونه‌های جانوری و گیاهی و همچنین آشنایی بیشتر خبرنگاران با گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در این منطقه، این برنامه به انجام رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: منطقه حفاظت شده باشگل با مساحت 25 هزار و 198 هکتاری در فاصله 8 کیلومتری شمال غربی شهر تاکستان و در حد فاصل شهرهای تاکستان و ابهر در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی واقع شده است.

وی افزود: این منطقه حفاظت شده قلمرو زیستی گسترده ای از گونه‌های وحشی با ارزش بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارا بودن منابع اکولوژیکی از تنوع جانوری قابل توجهی برخوردار است و قوچ و میش، آهو، گرگ، پسندیده گفت: حفاظت و حراست از این مناطق نقش عمده ای در حفظ ارزش‌های ژنتیکی، تعادل بوم شناختی و اکوتوریسم خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: از گونه‌های شناسایی شده در منطقه 250 گونه متعلق به پرندگان، 36 گونه متعلق به پستانداران، 13 گونه متعلق به خزندگان و 2 گونه نیز متعلق به دوزیستان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین به پوشش گیاهی منطقه باشگل اشاره و اضافه کرد: پوشش گیاهی از نوع فلور ایرانی، تورانی شامل گونه‌های مختلف گون، اسپرس، گل گندم، گرامینه، کمپوزیته، بومادران، ورک، خارشتر و شیرین بیان است.

وی گفت: باشگل فاقد هرگونه رودخانه دائمی پرآب بوده اما با این وجود محدوده آن دارای چشمه سارهای دائمی که در تمام فصول سال آب دارند و از معروفترین آنها چشمه باشگل، بانچال و نیکچه را می توان نام برد.

پسندیده ادامه داد: منطقه زیبا و دیدنی باشگل با توجه به موقعیت خود دارای زیستگاه های متنوعی بوده به طوریکه بخشی از سیمای توپوگرافی آن کوهستانی، بخشی تپه ماهوری و اندکی هم دشتی متشکل از کوه های نیمه مرتفع و تپه ماهورهایی با شیب ملایم است.

وی در پایان ابراز کرد: در باشگل 13 کوه وجود دارد که بخشی از رشته کوه‌های البرز مرکزی هستند و کوه بانچال با دو هزار و 128 متر ارتفاع، مرتفع ترین آن محسوب می شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان