۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین در حل سیاسی توافق هسته‌ای از جانب اروپایی‌ها تردید داریم
کد خبر: ۳۲۴۳۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۰ ساعت: ۱۱:۹ ↗ لینک کوتاه

لاریجانی:

در حل سیاسی توافق هسته‌ای از جانب اروپایی‌ها تردید داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارشکنی غربی‌ها در خصوص برجام، گفت: بعید است که اروپایی‌ها بتوانند در این خصوص تصمیم درستی بگیرند بنابراین باید توان داخلی را تقویت کنیم.

در حل سیاسی توافق هسته‌ای از جانب اروپایی‌ها تردید داریم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(شنبه) در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که با حضور وزیر و مسئولانوزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های مختلف بخش پزشکی کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: قبل از انقلاب وضعیت سامان‌یافته‌ای از جهت تعداد پزشکان و دسترسی به خدمات نداشتیم اما تفکر انقلابی باعث شد تا نیروهای پزشکی ما نشستند و کار را سامان دادند؛ به طوری که خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق دوردست کشور نیز در دسترس عموم قرار گرفت.

وی افزود: در دوران دفاع‌مقدس هم بخش پزشکی کشور مسئولیت‌شناسانه عمل کرد و با درک شرایط سخت آن روز، خدمات خود را با احساس مسئولیت ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز هم شرایط سختی داریم و باید احساس مسئولیت کنیم اما شرایط امروز یک مصافِ کلاسیک با دشمن نیست و پیچیدگی خاصی دارد.

لاریجانی با اشاره به مانع‌تراشی‌ها و دشمنی غرب با جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی یک حرف بلندپروازانه‌ای در این زمینه نمی‌زند که قابل فهم نباشد؛ جمهوری اسلامی یک مسیر پیشرفت را در فناوری پیش گرفت که یک بخش آن هسته‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: در این رابطه برای آنکه دشمن خلع سلاح شود، بارها اعلام شد که به سمت سلاح نمی‌رویم و رهبری معظم انقلاب نیز فتوا صادر کردند که ما سلاح اتمی را مشروع نمی‌دانیم؛ بخش‌های مختلف اطلاعات ما نیز در اختیار آژانس قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر کشورها تابع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشند، در این زمینه آزادی عمل دارند اما آنها خواهان توافق سیاسی با ایران فراتر از مقررات آژانس شدند که ایران هم درخواست آنها را پذیرفت.

لاریجانی با بیان اینکه زحمات زیادی در این دولت کشیده شد تا به یک توافق برسیم، عنوان کرد: هر توافقی یک مشکلاتی دارد و این‌طور نیست که به همه خواسته‌ها برسیم؛ این مذاکرات نشان داد که جمهوری اسلامی یک مسیر عقلایی را طی می‌کند که هم دانش‌ هسته‌ای را داشته باشد و هم مردم تحت فشار قرار نگیرند، اما موجوداتی اخیراً در آمریکا بر سر کار آمده‌اند که مشکل ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در خصوص آینده برجام گفت: در اینکه اروپایی‌ها بتوانند درست تصمیم بگیرند یا نه، تردید وجود داشت اما با توجه به اینکه سه رهبر اروپایی تماس گرفتند و خواهان مذاکره شدند، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت زمانی را برای مذاکره با اروپایی‌ها تعیین کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: استدلال جمهوری اسلامی این بود که تا جایی که ممکن است در صیانت از موضوع هسته‌ای، فشار کمتری به مردم وارد شود اما در اینکه اینها (اروپایی‌ها) بتوانند حرف‌هایی را که زده‌اند، عملی کنند، تردید وجود دارد.

لاریجانی افزود: آنها دورنمای خوبی ارائه کرده‌اند اما معلوم نیست در عمل چه کنند، لذا خودمان باید سازوکارهای جدید برای اداره کشور در نظر بگیریم.

تولید ۹۵ درصد داروها در داخل/ لزوم تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برای خودکفایی در تجهیزات پزشکی

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه ۹۵ درصد تولید دارو در داخل صورت می‌گیرد، تأکید کرد: همین رویکرد را نیز باید در تجهیزات پزشکی دنبال کنیم که این با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر فقط بنشینیم و دردها را بگوییم، ممکن است در روحیه افراد تأثیر منفی بگذارد؛ درحالی‌که امروز بسترهای خوبی در کشور داریم و اقتضا شرایط امروز این است که مقررات دست و پاگیر را برداریم و حوزه‌های مردمی و خصوصی را فعال کنیم.

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی، در بخش بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تجربیات خوبی به دست آمده و طرح تحول سلامت نیز در این دولت اجرا شد که طبق نظرسنجی‌ها، مردم نمره خوبی به آن داده‌اند؛ مردم از دو بخش امنیت و سلامت بیش از سایر بخش‌ها راضی هستند و نمره خوبی به آنها می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه ثقل بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور در بخش‌هایی مانند سلامت، آموزش و پرورش و امثال اینها هزینه می‌شود؛ لذا باید وارد ابتکاراتی برای اداره وضع موجود در سال جاری و سال بعد شویم.

لاریجانی با اشاره به پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای تشکیل نشست مشترک با وزارت بهداشت، گمرک، سازمان تأمین اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط برای حل مشکل تجهیزات پزشکی افزود: در روزهای آینده این جلسه را می‌گذاریم و هم‌اندیشی می‌کنیم.

وی با تأکید مجدد بر تقویت و حمایت از بخش خصوصی تصریح کرد: ما مجبوریم از تولیدات داخلی استفاده کنیم و واقعیت امروز کشور این است که باید از این تجهیزات بهره ببریم؛ ممکن است شرکت‌های کوچک اروپایی با ما کار کنند اما بعید می‌دانم شرکت‌های بزرگ آنها بتوانند کاری کنند به همین جهت باید به سمت تقویت شرکت‌های داخلی پزشکی برویم تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان