۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ظریف ۶ بار گفت ‌اشتباه کردم اما باز هم ادامه داد!
کد خبر: ۳۲۳۴۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۵ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

ظریف ۶ بار گفت ‌اشتباه کردم اما باز هم ادامه داد!

شش اعتراف دیرهنگام وزیر خارجه درباره اعتماد به آمریکا به مثابه نوشداروی دیرهنگام است.

ظریف ۶ بار گفت ‌اشتباه کردم اما باز هم ادامه داد!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،روزنامه فرهیختگان درگزارشی نوشت: وزیر خارجه 70 روز بعد از خروج آمریکا از برجام و تعیین فرصت چندهفته‌ای از سوی حسن روحانی برای به نتیجه رسیدن مذاکره با اروپایی‌ها، با انتقاد از سه کشور اروپایی حاضر در برجام گفت که آنها تاکنون هیچ اقدام عملی برای حفظ توافق هسته‌ای و تامین منافع ایران نکرده و صرفا به بیان موضع پرداخته‌اند. یک روز پس از این اظهارنظر ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان اظهار کرد ادامه مذاکره هسته‌ای در شرایطی که تحریم‌ها رفع نشده بود می‌تواند یکی از‌اشتباهات تیم مذاکره‌کننده درنظر گرفته شود؛ اظهارنظری که البته قبلا هم کارشناسان بر آن تاکید کرده بودند.

«من ‌اشتباه کردم، براساس یک توافقی که (با آقای کری) کردیم، ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من ‌اشتباه کردم... ما نباید براساس حرف این بابا (عمل) می‌کردیم... ولی این‌کار را کردیم.» اینها را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه می‌گوید؛ اعترافاتی که اواخر آذرماه 95 در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر زبان آقای وزیر جاری شد. جناب ظریف در جلسه مذکور با صراحت گفت که ‌اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم.

محمدجواد ظریف چهارم اردیبهشت 97 درست دو هفته پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، در نشستی که به میزبانی شورای روابط خارجی آمریکا برگزار می‌شد، تصریح کرد: «از زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ، وارد کاخ سفید شده حتی یک مجوز «OFAC» [مجوز تجارت با ایران] هم در طول ۱۶ ماه صادر نشده است، بنابراین ایالات متحده همین حالا هم ناقض برجام است.»

29 مرداد 97 در حالی که حدود دو هفته از آغاز دور اول تحریم‌های ثانویه می‌گذرد، محمدجواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر به‌طور تلویحی به غافلگیری‌اش از تحریم‌های آمریکا ‌اشاره کرد و اظهار داشت: ‌«احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسئله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به‌همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند، ولی متاسفانه من‌اشتباه می‌کردم.»

در میانه‌های مهرماه سال گذشته و در شرایطی که قریب به 21 ماه از اجرای برجام گذشته بود، نشریه «نیویورکر» در گزارشی طولانی، جزئیاتی از نشست وزیران خارجه گروه 1+5 و ایران را منتشر کرد. آن‌طور که در این گزارش آمده بود، وزیر امور خارجه ایران در ابتدای این نشست فهرستی از گلایه‌های ایران را مطرح و تصریح کرده بود ایالات متحده آن‌طور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.» اقرار به عدم امکان افتتاح حتی یک حساب بانکی در انگلستان در حالی است که اینک ظریف و باقی رفقا همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد اروپا گذاشته و منتظر معجزه چشم‌آبی‌ها برای احیای برجام نشسته‌اند.



انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان