۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاهش ۲۸درصدی ثبت طلاق در قزوین/سامانه "تصمیم" راه اندازی شد
کد خبر: ۳۲۳۴۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۴ ساعت: ۱۰:۳۶ ↗ لینک کوتاه

دادگستری شهرستان قزوین اعلام کرد:

کاهش ۲۸درصدی ثبت طلاق در قزوین/سامانه "تصمیم" راه اندازی شد

رئیس دادگستری شهرستان قزوین گفت: طبق آمارها حدود ۴۰ درصد از اختلافات زوجین در ۵ سال اول زندگی و نوعا در دوران نامزدی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن نداشتن مهارت‌های زندگی است.

کاهش ۲۸درصدی ثبت طلاق در قزوین/سامانه "تصمیم" راه اندازی شد
حجت الاسلام کثیرلو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به وضعیت طلاق در شهرستان قزوین اظهار کرد: در تمام پرونده‌های حقوقی و خانوادگی در کل کشور معمولا هر سال نسبت به سال قبل افزایش ۱۰تا ۱۵درصدی داریم.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته در شهرستان قزوین در مقایسه با سال ۹۵ این افزایش را نداشتیم و حتی شاهد کاهش ۲ درصدی طلاق بودیم.

دادگستری شهرستان قزوین ابراز کرد: در ۲ ماهه اول امسال نسبت به همین بازه زمانی سال گذشته با کاهش ۲۸درصدی ثبت طلاق مواجه بودیم که ثبت احوال هم این آمار را اعلام کرد که یک اتفاق امیدوارکننده است.

وی با اشاره به عوامل کاهش طلاق در قزوین گفت: یکی از دلایل کاهش طلاق در قزوین به دلیل استقرار یک شعبه از شورای حل اختلاف در دادگاه است که تعدادی از پرونده‌ها بنا به تشخیص قاضی به آنجا ارجاع داده شده و منجر به صلح و سازش می‌شود.

۴۰درصد از اختلافات زوجین در ۵ سال اول زندگی است
این مسئول افزود: یکی دیگر از اقدامات هم مربوط به برگزاری کلاس‌های پیش از ازدواج است که حدود ۳ سال با همکاری شبکه بهداشت استان و برخی از سازمان‌های دیگر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: زوجینی که نتوانند اختلافات پیش پاافتاده را کنترل کنند بلافاصله به مراجع قضایی و قانونی مراجعه می‌کنند که این امر موجب دامن زدن به تنش‌ها و اختلافات می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان قزوین تشریح کرد: یک تیم از مشاوران بهزیستی را در دادگستری مستقر کردیم که قسمتی از اختلافات خانوادگی در آنجا مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و بسیاری از مشکلات زوجین با مشاوره و روانشانسی حل و فصل می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش طلاق در شهرستان قزوین مربوط به ۲۵ مرکز مشاوره که با مجوز سازمان بهزیستی در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند.

کثیرلو با اشاره به عوامل موثر در بروز طلاق ابراز کرد: عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دختران و پسران در آینده آن‌ها و زندگی مشترک تاثیرات منفی به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: طبق آمارها حدود ۴۰ درصد از اختلافات زوجین در ۵ سال اول زندگی و نوعا در دوران نامزدی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن نداشتن مهارت‌های زندگی و چگونگی مدیریت بحران‌ها و مشکلات است.

این مسئول بیان کرد: با توجه به پرونده‌هایی که بررسی می‌شود، عدم آموزش مهارت‌های زندگی رتبه اول اختلافات خانوادگی را دارد که از این رو باید این آموزش‌ها را در کتاب‌های دوران راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه گنجاند که متاسفانه امروز جای آن خالی است.

وی با بیان اینکه ازدواج در سنین خیلی پایین مشکل ساز می‌شود، گفت: ازدواج در سنین بالا هم مشکلات خود را دارد چراکه با بالا رفتن سن انتخاب سخت می‌شود و زوجین نمی‌توانند تفکرات خود را با هم تطبیق دهند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین بیان کرد: طلاق عاطفی یعنی زوجین زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما هیچ نوع علاقه‌ای به یکدیگر ندارند و فقط یکدیگر را تحمل می‌کنند که به ریشه‌ها و عوامل ازدواج برمی‌گردد و افراد از نظر رفتاری باهم اختلافات سلیقه دارند.

اعتیاد رتبه سوم علت طلاق است
وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر خانواده‌ها افزود: با توجه به اینکه خوراک اصلی این شبکه‌ها از طریق غرب تامین می‌شود و با فرهنگ و اعتقادات کشور ما سازگار نیست بدون شک آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

این مقام قضایی افزود: مدل‌های غربی برای ازدواج و طلاق در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود که با فرهنگ بومی ما سازگار نیست و جوانانی که از این الگوها پیروی می‌کنند معمولا با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک زندگی پایدار داشته باشیم باید بنا بر فرهنگ اصیل و اسلامی خود انتخاب کنیم چراکه یکی از عوامل طلاق در جامعه امروز مربوط به فضای مجازی است.

این مسئول ادامه داد: نمی‌توان مسائل اقتصادی را از عوامل مهم در طلاق دانست چراکه مبنای ازدواج بر اساس عشق و علاقه است و چه بسا امار طلاق در قشر مرفه جامعه بیشتر است.

رئیس دادگستری شهرستان قزوین با بیان اینکه اعتیاد رتبه سوم تا چهارم علت طلاق در شهرستان قزوین را دارد گفت: سامانه تصمیم که متشکل از روانشناس، مشاور مذهبی و حقوقدان است در استان قزوین راه اندازی شده و زوجینی که به دادگاه مراجعه می‌کنند ابتدا به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: اولویت اصلی ما راه‌ندازی سامانه تصمیم است و رسانه‌ها در فرهنگ سازی برای استفاده از خدمات مشاوره نقش مهمی دارند.

کثیرلو در پایان افزود: به طور کلی در سال ۹۶ تعداد ۴۲ هزار پرونده کیفری، دادگاه انقلاب، خانواده و حقوقی در دادگستری شهرستان قزوین رسیدگی شد که از این تعداد ۶هزار و ۵۶۸ پرونده مربوط به اختلافات خانوادگی بوده است.
انتهای پیا/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان