۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین همایش"آیت روح فزا" در قزوین برگزار شد
کد خبر: ۳۲۳۴۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳ ساعت: ۱۶:۳۸ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

همایش"آیت روح فزا" در قزوین برگزار شد

مراسم "آیت روح فزا" ویژه بزرگداشت آیت الله تاکندی با حضور مسئولان کشوری و استانی در قزوین برگزار شد.

همایش"آیت روح فزا" در قزوین برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، هفته فرهنگی قزوین ظهر امروز (شنبه) با مراسم "آیت روح فزا" بزرگشت آیت الله تاکندی با حضور حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، داود محمدی، بهمن طاهرخانی و روح الله بابایی صالح نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استانی در سالن دانشگاه علوم پزشکی قزوین آغاز شد.

علی صفری شهردار قزوین در این مراسم اظهار کرد: امسال با تلاش مجموعه‌ همکاران در شهرداری قزوین و دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و استانداری قزوین، روز قزوین را به عنوان هفته‌ قزوین برگزار کردیم.

وی افزود: از چند ماه قبل همکاران ما در شهرداری قزوین از جمله سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در تلاش هستند تا برنامه‌هایی با محوریت گردشگری خلاق و با رویکرد نشاط اجتماعی برای شهروندان قزوینی برگزار کنند.
این مسئول عنوان کرد: شهر قزوین با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در حوزه‌های مختلف طبیعی، گردشگری و صنایع دستی و محیط زیست پویا و فعال دارد، می‌تواند به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و امروز اداره شهرها از مدل‌های مختلف به مدل گردشگری سوق پیدا کرده‌ است.

شهردار قزوین گفت: هفته فرهنگی قزوین فرصتی برای معرفی توانمندی‌های استان و شهر قزوین به دیگر هموطنانمان است.

وی بیان کرد: با توجه به نگاه شورای اسلامی شهر قزوین که مبتنی بر انسان محوری، افزایش نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر است، تلاش کردیم که ارتقای سطح خدمات در محلات را با برنامه‌های فرهنگی هفته قزوین و مناسبت‌های مختلف انجام دهیم.

این مسئول گفت: خوشحالیم که امروز آغاز هفته قزوین را با نکوداشت یکی از شخصیت‌های مبارز انقلاب، آیت‌الله تاکندی برگزار می‌کنیم.

صفری تصریح کرد: در برنامه‌‌ی ما تجلیل از دیگر نخبگان استان قزوین و شخصیت‌های برجسته نیز وجود دارد. یک سمپوزیوم مجسمه‌سازی نیز داریم که قرار است در آن تندیس تمام شخصیت‌های برجسته استان را ساخته و برای شناخت نسل جوان در نقاط مختلف شهر نصب کنیم.

وی با بیان اینکه که تجلیل از شخصیت آیت‌الله تاکندی تجلیل از شخصیت یک فرد نیست، عنوان کرد: تجلیل از چنین افرادی تجلیل از اهداف و مقام علم و دانش است و امیدوارم این رویه در تمام دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما وجود داشته‌باشد تا نسل‌های آینده در مورد شخصیت‌های برجسته استان آگاهی پیدا کنند.

در ادامه این مراسم عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین با اشاره به اینکه آن‌چه از اندیشه و علم باقی‌مانده، حاصل تلاش بزرگان و اندیشمندان علمی، دینی و فرهنگی است، گفت: مهم‌ترین سرمایه‌ی هر جامعه‌ای سرمایه انسانی است که اگر وجود نداشته‌ باشد، چیزی به نام تمدن و علم در جامعه‌ی بشری وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در میان سرمایه‌های انسانی، شخصیت‌هایی هستند که از سرمایه‌های نمادین جامعه‌ی خود بوده و سرآمد و تاثیرگذارند.

استاندار قزوین تصریح کرد: وقتی از سرمایه نمادین جامعه و حفظ آن صحبت می‌کنیم، منظور حفظ فیزیکی نیست؛ زیرا همه ما به دنیا آمده‌ایم و روزی به آن دنیا باز می‌گردیم، بلکه منظور شناخت شخصیت‌های جامعه و مسیر آن‌ها و ادامه‌ی راهشان است.

وی با بیان اینکه اینکه جامعه‌ای که گذشته خود را نشناسد نمی‌تواند آینده خود را بسازد، تاکید کرد: بر ما واجب است که این شخصیت‌های تاثیرگذار را در سطح ملی و منطقه‌ای به مردم معرفی کنیم.  

زاهدی در پایان گفت: وقتی می‌خواهیم بنایی را بسازیم، باید ابتدا گذشته و زیربنای آن را بشناسیم، وگرنه آن بنا دوام نمی‌آورد؛ از سوی دیگر ما وقتی از تاریخ کهن و افتخارات گذشته خود صحبت می‌کنیم، نباید در آن‌ها متوقف شویم، بلکه باید آینده خود را بر پایه آن شناخت بسازیم و مسیر را ادامه دهیم.

حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون سابق رپیس جمهور با بیان اینکه هرکس عالمی را تکریم کند، پروردگار خویش را تکریم و تعظیم کرده‌، افزود: شهید ثانی درباره اهمیت و عظمت علم و دانش نکات ظریفی فرموده‌اند که یکی از این نکات برداشت ظریفی از سوره علق است.
وی در ادامه به نقل از شهید ثانی گفت: در سوره علق که اولین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام نازل شده‌، بعد از نعمت وجود و ایجاد انسان مهم‌ترین نعمت قابل ذکر که برتر از نعمت‌های دیگر است، از نعمت علم یاد می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: شهید ثانی می‌فرماید اگر مسئله‌ای ارزشمندتر از علم بود، خداوند متعال حتما آن را ذکر می‌کردند، بنابراین مسئله علم و دانش اساس و زیربنای شخصیت و کرامت انسانی است.

انصاری عنوان کرد: ما به عنوان مسلمان مفتخریم که اولین پیام کتاب آسمانی‌مان علم و دانش و دانستن است و قرآن مشحون از نکاتی درباره بزرگداشت علم و جایگاه عالمان است.

وی با بیان اینکه اصل یا اصول متعددی از کتب روایی و آموزه‌های پیامبر اسلام به علم و عالمان ویژه‌ای اختصاص دارد، اذعان کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند همانا عالمان وارثان پیامبران هستند؛پرواضح است که منظور از عالمان در این سخن همه علما و در همه رشته‌های علوم نیست، بلکه نوع خاصی از علم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در روایت داریم که اگر کسی در حال آموختن این نوع از علم از دنیا برود، فاصله‌اش با پیامبر بیش از یک درجه نیست؛ اما آن کدام عالم است که وارث پیامبر است؟ آیا صرف انباشتن اصطلاحات فقه و یا علوم نظری فلسفه، کلام و فقه و حفظ و درک آن‌ها چنین مقامی به انسان می‌دهد که هم‌پایه پیغمبران باشد؟

انصاری در ادامه با بیان اینکه این علم باید از جنس پیامبران باشد و آن عالم شاخص‌های پیامبران را داشته‌ باشد، بیان کرد: چنین عالمی باید مانند امامان و یپامبران به آن علم عمل کند و شاخص‌هایی برای آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: نخستین شاخص، از مردم بودن است، دوم همزبانی با مردم و سومی دلسوزی برای جامعه‌ و مردم است.

عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند که اگر پیمانی که خداوند از علما گرفته که در برابر شکم‌بارگی ظالمان و ستمکاران و گرسنگی گرسنگان ساکت ننشینند نبود، من خلافت را نمی‌پذیرفتم.

انصاری در پایان گفت: از این جا نتیجه می‌گیریم که مبارزه با ظلم و دفاع از فقرا و مظلومین در جوهره و فلسفه وجودی عالم دینی است؛ امام صادق نیز فرموده‌ند که اگر عالمی را دیدید که محب دنیا بود، در اصل دیانت او شک کنید.
در این مراسم آیت‌الله تاکندی نیز دقایقی به سخنرانی پرداختند و با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، این مراسم را نه تقدیر از خود، بلکه احترام به مقام علم و علمای دین دانستند.

در پایان این مراسم و با حضور مسئولان استانی و شهری از کتاب شرح دعای مکارم‌الاخلاق نوشته آیت‌الله تاکندی و تمبر یادبود ایشان رونمایی شد.

انتهای پیام/ 5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان