۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین آیا ظریف راهش را از روحانی جدا کرده است؟
کد خبر: ۳۲۳۳۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳ ساعت: ۱۱:۳۹ ↗ لینک کوتاه

اختلاف بر سر مذاکره؛

آیا ظریف راهش را از روحانی جدا کرده است؟

شواهد نشان می دهد میان روحانی و ظریف اختلافات جدی در عرصه مذاکره با امریکا وجود دارد به طوری که اظهارات ظریف کاملا مخالف با تصورات روحانی است.

آیا ظریف راهش را از روحانی جدا کرده است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،به نظر می‌رسد بعد از خروج ترامپ از برجام، تیم مذاکره کننده هسته‌ای کاملاً دگرگون و به نوعی متلاشی شده است و شاید هم به این نتیجه رسیده‌اند که تلاش‌ها و اقداماتشان برای زنده نگه‌داشتن برجام با موفق نبوده و عملاً پروژه برجام شکست‌خورده است؛ اما در این میان، موضوع دیگری وجود دارد که نباید نسبت به آن غفلت کرد؛ جدایی محمدجواد ظریف از حسن روحانی.

به اظهارات روحانی توجه کنید:

"آمریکا خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم اما خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم؟! اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. اینکه نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دومرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خودبه‌خود و به طور طبیعی رفت‌وآمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این کار هستی». این جملاتی است که حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد هیئت دولت در باب مذاکره با آمریکا بیان کرد."[۱]

این اظهارات نشان می‌دهد که روحانی همچنان در رؤیای مذاکره با آمریکا به سر می‌برد و هنوز متوجه نشده است که از ابتدا روند غلط و اشتباهی را در مذاکره و اعتماد به آمریکا طی کرده است و ظاهرا بازهم به دنبال ارتباط برقرار کردن با همتای آمریکایی خودش است.

حال به اظهارات ظریف توجه کنید:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شصت و پنجمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد و در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد:

آمریکا به استفاده از تحریم‌ها علیه تهران اعتیاد پیداکرده است.

ظریف در ادامه افزود: من بر این باورم که یک بیماری در آمریکا وجود دارد و این بیماری اعتیاد به تحریم‌ها است. حتی در دوره دولت اوباما نیز ایالات‌متحده تأکید بیشتری بر حفظ تحریم‌ها داشت به‌جای آنکه تحریم‌ها را لغو کرده و به تعهدات خود در قبال برداشتن تحریم‌ها عمل کند.

وی افزود: احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسئله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند ولی متأسفانه من اشتباه می‌کردم."[۲]

این اظهارات ظریف حاکی از فهم دیرهنگام وی نسبت به دشمنی آمریکا با ایران دارد و نشان می دهد ظریف متوجه غیر قابل اعتماد بودن آمریکا شده است.

ظریف همچنین در کمیسیون امنیت ملی در مورخه ۲۸/۹/۹۵ اعتراف کرده بود که در اعتماد به کری اشتباه کرده است.

وی در جمع نمایندگان گفته بود:

"بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم و من الآن دارم عرض می‌کنم بیرون نمی گم ولی خدمت شما میگم من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی من این را می‌پذیرم من اشتباه کردم عرض کنم به خدمتتان ولی ما این کار را کردیم گفتم در طول اجرای برجام هر دفعه ما می‌گفتیم اعضای تیم آمریکایی محکم می‌گفتند این مخالف برجام نیست می‌کشاندیم به آقای کری، آقای کری آقای مونیز می‌گفتند ما روش‌هایی داریم در کنگره در سنا که مانع می‌شویم از تصویب در سنا.

ظریف همچنین در این جلسه می‌گوید:

این قضیه ماوقع بحث تمدید تحریم‌هاست یعنی که ما با یک صحبتی که با آقای کری کردیم بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد ما آمدیم یک موضع علنی گرفتیم من اشتباه کردم در این، رسماً ما نمی‌بایستی بر اساس حرف این بابا (کری) می‌کردیم ما باید بر اساس همان استراتژی که تعیین کرده بودیم که باید کنگره را حذف می‌کردیم در هشت سال اول، بر اساس آن عمل می‌کردیم من هیچ اجباری هم نداشتم."[۳]

اما آنچه نشان می‌دهد ظریف راهش را از روحانی جدا کرده است، مصاحبه ۲۸ مرداد است و این اعتراف وزیر خارجه به‌اشتباه در اعتماد به آمریکا، ۴ روز بعد از ابراز تمایل روحانی برای مذاکره با ترامپ است.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان