۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ثبت ۵۰۳طلاق طی ۳ماهه اول سال در استان قزوین
کد خبر: ۳۲۲۸۸۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱ ساعت: ۸:۲۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

ثبت ۵۰۳طلاق طی ۳ماهه اول سال در استان قزوین

در سه ماهه اول امسال تعداد ۵۰۳ واقعه طلاق در استان قزوین ثبت شده است که اعتیاد در رتبه سوم تا چهارم علت طلاق‌ها قرار دارد.

ثبت ۵۰۳طلاق طی ۳ماهه اول سال در استان قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، امر ازدواج یکی از مسائل مهم است که پایداری و سلامت یک جامعه به آن وابسته است اما اگر همین امر به صورت درست و آگاهانه انجام نپذیرد به بیراهه رفته و منجر به طلاق می‌شود که آسیب‌های جدی را به دنبال دارد.

امروزه با ورود به دنیای تکنولوژی و مدرن، سبک زندگی‌ها تغییر کرده و شاید ارزش‌ها و اصولی که در گذشته مورد توجه بوده از خانواده‌ها رنگ باخته است که عواقب جدی را به دنبال دارد.

در دین اسلام بر امر ازدواج تاکید شده و در این زمینه آیات و روایت بسیاری بیان شده است اما متاسفانه امروزه با غربی نگری و نفوذ فرهنگ غلط غرب در زندگی جوانان موجب شده تا به تشکیل خانواده بی‌توجهی شود، درحالی که نوع سبک زندگی پیامبران و امامان معصوم (ع) را می‌توانیم بهترین الگوی زندگی قرار دهیم.

در این گزارش سعی شده تا وضعیت ازدواج و طلاق در استان قزوین را مورد بررسی قرار دهیم؛

حجت الاسلام کثیرلو رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به وضعیت طلاق در شهرستان قزوین اظهار کرد: در تمام پرونده‌های حقوقی و خانوادگی در کل کشور معمولا هر سال نسبت به سال قبل افزایش ۱۰تا ۱۵درصدی داریم اما خوشبختانه سال گذشته در شهرستان قزوین در مقایسه با سال ۹۵ این افزایش را نداشتیم و حتی شاهد کاهش ۲ درصدی طلاق بودیم.

وی یادآور شد: ممکن است آماری که ما ارائه می‌کنیم با ثبت احوال مغایر باشد چراکه بسیاری از احکامی که در دادگاه صادر می‌شود یا اجرا نمی‌کنند و یا احتمال دارد حکم‌هایی که در شهرستان‌های دیگر صادر شده در قزوین اجرا شود.

کثیرلو در ادامه گفت: در ۲ ماهه اول امسال نسبت به همین بازه زمانی سال گذشته با کاهش ۲۸درصدی ثبت طلاق مواجه بودیم که ثبت احوال هم این آمار را اعلام کرد که یک اتفاق امیدوارکننده است.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به عوامل کاهش طلاق در قزوین گفت: یکی از دلایل کاهش طلاق در قزوین به دلیل استقرار یک شعبه از شورای حل اختلاف در دادگاه است که تعدادی از پرونده‌ها بنا به تشخیص قاضی به آنجا ارجاع داده شده و منجر به صلح و سازش می‌شود.

این مسئول افزود: یکی دیگر از اقدامات هم مربوط به برگزاری کلاس‌های پیش از ازدواج است که حدود ۳ سال با همکاری شبکه بهداشت استان و برخی از سازمان‌های دیگر انجام می‌شود.

کثیرلو با بیان اینکه بیشتر اختلافات زوجین مربوط به ۳ سال اول زندگی مشترک است، گفت: زوجین در کلاس‌های پیش از ازدواج با وظایف قانونی خود آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که مشکلات را چگونه مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: زوجینی که نتوانند اختلافات پیش پاافتاده را کنترل کنند بلافاصله به مراجع قضایی و قانونی مراجعه می‌کنند که این امر موجب دامن زدن به تنش‌ها و اختلافات می‌شود.

۲۵ مرکز مشاوره خانواده در قزوین فعال است
رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین تشریح کرد: یک تیم از مشاوران بهزیستی را در دادگستری مستقر کردیم که قسمتی از اختلافات خانوادگی در آنجا مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و بسیاری از مشکلات زوجین با مشاوره و روانشانسی حل و فصل می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش طلاق در شهرستان قزوین مربوط به ۲۵ مرکز مشاوره که با مجوز سازمان بهزیستی در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند.

کثیرلو ادامه داد: طبق قانون تعدادی از پرونده‌ها از جمله طلاق‌های توافقی را به این مراکز مشاوره می‌فرستیم که در بسیاری از موارد به صلح و سازش ختم می‌شود.

وی با اشاره به عوامل موثر در بروز طلاق ابراز کرد: عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دختران و پسران در آینده آن‌ها و زندگی مشترک تاثیرات منفی به دنبال دارد.

رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین افزود: ازدواج یکی از مهمترین تصمیم‌های زندگی هر فرد است که متاسفانه جوانان ما در این زمینه هیچ آموزش و مهارتی را فرا نمی‌گیرند.

این مسئول عنوان کرد: طبق آمارها حدود ۴۰ درصد از اختلافات زوجین در ۵ سال اول زندگی و نوعا در دوران نامزدی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن نداشتن مهارت‌های زندگی و چگونگی مدیریت بحران‌ها و مشکلات است.

کثیرلو بیان کرد: با توجه به پرونده‌هایی که بررسی می‌شود، عدم آموزش مهارت‌های زندگی رتبه اول اختلافات خانوادگی را دارد که از این رو باید این آموزش‌ها را در کتاب‌های دوران راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه گنجاند که متاسفانه امروز جای آن خالی است.

وی تشریح کرد: نوع و روش انتخاب همسر بسیار مهم است چراکه بسیاری از اختلافات به این موضوع برمی‌گردد.

رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین بیان کرد: به طور دقیق نمیتوان سن شاخصی را برای ازدواج در نظر بگیریم اما یک فرد باید به آمادگی و رشد اجتماعی رسیده باشد.

این مسئول با بیان اینکه ازدواج در سنین خیلی پایین مشکل ساز می‌شود، گفت: ازدواج در سنین بالا هم مشکلات خود را دارد چراکه با بالا رفتن سن انتخاب سخت می‌شود و زوجین نمی‌توانند تفکرات خود را با هم تطبیق دهند.

اعتیاد رتبه سوم علت طلاق در شهرستان قزوین است
کثیرلو عنوان کرد: پایه و اساس یک زندگی مشترک عشق، علاقه و محبت است و اگر چنین معیارهایی رعایت نشود، طرفین نمی‌توانند به زندگی باهم ادامه دهند.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل طلاق هم مربوط به سن است که افراد یا در سن خیلی بالا و یا خیلی پایین ازدواج می‌کنند و معمولا دچار مشکل می‌شوند.

رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین تشریح کرد: طلاق عاطفی یعنی زوجین زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما هیچ نوع علاقه‌ای به یکدیگر ندارند و فقط یکدیگر را تحمل می‌کنند که به ریشه‌ها و عوامل ازدواج برمی‌گردد و افراد از نظر رفتاری باهم اختلافات سلیقه دارند.

این مسئول بیان کرد: آسیب‌های طلاق عاطفی بیشتر از خود طلاق است چراکه با وجود اینکه دو فرد باهم زندگی می‌کنند اما متاسفانه معمولا به انحراف کشیده می‌شوند.

کثیرلو عنوان کرد: وقتی زن و شوهری نمی‌توانند یکدیگر را از نظر عاطفی و غریزی ارضا کنند قطعا به انحراف کشیده می‌شوند و برای فرزندان هم آسیب‌های روحی و روانی به دنبال دارد.

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر خانواده‌ها افزود: با توجه به اینکه خوراک اصلی این شبکه‌ها از طریق غرب تامین می‌شود و با فرهنگ و اعتقادات کشور ما سازگار نیست بدون شک آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

۶هزار و ۵۶۸ پرونده اختلافات خانوادگی در شهرستان قزوین تشکیل شد
رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین افزود: مدل‌های غربی برای ازدواج و طلاق در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود که با فرهنگ بومی ما سازگار نیست و جوانانی که از این الگوها پیروی می‌کنند معمولا با مشکلات زیادی مواجه هستند.

این مسئول تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک زندگی پایدار داشته باشیم باید بنا بر فرهنگ اصیل و اسلامی خود انتخاب کنیم چراکه یکی از عوامل طلاق در جامعه امروز مربوط به فضای مجازی است.

کثیرلو یادآور شد: اگر خانواده‌ها مسائل اقتصادی و فاصله طبقاتی را در ازدواج رعایت کنند قطعا مشکلی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: نمی‌توان مسائل اقتصادی را از عوامل مهم در طلاق دانست چراکه مبنای ازدواج بر اساس عشق و علاقه است و چه بسا امار طلاق در قشر مرفه جامعه بیشتر است.

رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با بیان اینکه اعتیاد رتبه سوم تا چهارم علت طلاق در شهرستان قزوین را دارد گفت: سامانه تصمیم که متشکل از روانشناس، مشاور مذهبی و حقوقدان است در استان قزوین راه اندازی شده و زوجینی که به دادگاه مراجعه می‌کنند ابتدا به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: الویت اصلی ما راه‌ندازی سامانه تصمیم است و رسانه‌ها در فرهنگ سازی برای استفاده از خدمات مشاوره نقش مهمی دارند.

کثیرلو در پایان افزود: به طور کلی در سال ۹۶ تعداد ۴۲ هزار پرونده کیفری، دادگاه انقلاب، خانواده و حقوقی در دادگستری شهرستان قزوین رسیدگی شد که از این تعداد ۶هزار و ۵۶۸ پرونده مربوط به اختلافات خانوادگی بوده است.

وضعیت طلاق و ازدواج در قزوین روبه بهبود است
مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: طبق آمار ثبت احوال خوشبختانه امر ازدواج در استان افزایش یافته و طلاق هم کاهش یافته است.

وی افزود: قزوین از نظر آماری جزء استان‌های میانی کشور در بحث طلاق به شمار می‌رود که باید این وضعیت را کنترل کنیم تا بتوانیم میزان طلاق را به حداقل‌ترین میزان خود برسانیم.

بیدخام یادآور شد: طبق آمار دوره‌های قبل تاکستان و آبیک از شهرستان‌هایی بودند که امر ازدواج در آن‌ها کاهش یافته و طلاق رو به به افزایش بود اما طبق آمارهای جدید در سال ۹۶ و ۹۷ شاهد بهبود این وضعیت هستیم.

این مسئول در ادامه گفت: علی رغم اینکه قزوین از استان‌های بحرانی در بحث طلاق نبود اما در سال گذشته طرح کنترل و کاهش طلاق را در ستاد اجتماعی و فرهنگی استان که به عنوان مرجع و نهاد تصمیم‌گیری در این حوزه است را مطرح کردیم.

بیدخام افزود: طی ۲ ماه با همکاری بهزیستی و دادگستری و سایر دستگاه‌ها روی این طرح کار کرده و مطالعات کارشناسی را انجام دادیم که در نهایت وظایف هر دستگاه برای اجرای طرح مشخص و ابلاغ شد.

وی تشریح کرد: برنامه‌ها و سیاست‌هایی هر دستگاه در حوزه تشویق جوانان به ازدواج و فرهنگ سازی این امر مقدس در جامعه مشخص و تبیین شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: از ظرفیت سمن‌ها هم توانستیم استفاده کنیم که در محلات به ویژه در مناطق حاشیه نشین حضور پیدا کردند و با همکار دفتر امور بانوان و مشارکت ۲۰ سازمان مردم نهاد، سازمان بهزیستی و علوم پزشکی مسائل مربوط به آسیب‌های طلاق و فواید ازدواج را مورد بحث و اموزش قرار دادند.

این مسئول با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت طلاق ” تصمیم” در قزوین اضافه کرد: زوجینی که در آستانه طلاق هستند، قبل از اینکه برای ثبت طلاق اقدام کنند به این سامانه مراجعه کرده و مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

بیدخام عنوان کرد: مشکلات این زوجین در جلسات مشاوره مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود با ارائه راهکارهای مناسب در حل اختلافات به آن‌ها کمک کرد و مانع از طلاق و یا مراجعه بی‌مورد آن‌ها به مراحع قضائی شد.

سامانه “تصمیم” در قزوین راه اندازی شد
وی تشریح کرد: در سامانه “تصمیم” بستری فراهم شده تا به دور از دخالت بی‌مورد خانواده‌ها و وکلا، زوجین بتوانند در فضایی آرام و دوستانه به گفت‌وگو و حل مشکلات بپردازند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: زوجین در این سامانه باید یک بازه زمانی ۴۵ روزه را طی کنند و پس از گذراندن مراحل مشاوره اگر در نهایت به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند باهم زندگی کنند مشاوره‌های حقوقی و زندگی پس از طلاق را برای افراد تبیین می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا انتخاب آگاهانه را به زوجین آموزش دهیم تا بحث طلاق را کنترل کنیم که در این راستا یک دوره کارگاه زوج درمانی را برای مددکاران و مشاورین برگزار کردیم.

بیدخام خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از طلاق، آموزش‌های پیش از ازدواج و حین ازدواج را در ستاد فرهنگی و اجتماعی به تصویب رساندیم.

وی بیان کرد: ازدواج زود هنگام یکی از معضلاتی است که در برخی مناطق شاهد هستیم و با توجه به اینکه این مسئله منشا فرهنگی دارد، لازم است تا در بحث فرهنگ سازی و تبیین عواقب این مسئله تلاش شود.

حسن وفایی دیلمی مدیرکل ثبت احوال استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: آمار ازدواج در سال گذشته ۹ هزار و ۳۱۷ واقعه و تعداد طلاق ثبت شده ۲ هزار و ۹۸۳ واقعه بوده است.

وی افزود: آمار ازداوج در سه ماهه اول امسال ۲ هزار و ۱۲۵ واقعه و تعداد طلاق در سه ماهه اول امسال هم تعداد ۵۰۳ واقعه بوده است.

به گزارش شاخص، مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها بر ساده گرفتن ازدواج به جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌کنند که این توصیه‌ها می‌تواند در مسیر زندگی سالم و با نشاط راه گشا باشد.

ایشان وظایف پدر و مادر در امر ازدواج جوانان را رعایت سلیقه دختر و پسر، آسان کردن امکانات ازدواج، دخالت نکردن در جزئیات زندگی جوانان و … می دانند و معتقدند سن ازدواج باید در جوانی و در آغاز احساس نیاز به داشتن همسر باشد.

کم بودن مهریه و جهیزیه مورد تاکید معظم له است و عادتها، تفاخرها، چشم و هم چشمی‌ها، تجمل طلبی‌ها از جلمه موانع ازدواج در نگاه ایشان به شمار می رود.

تقوا، عفاف و همتایی از لحاظ ایمان معیارهای مهم برگزیدن همسر هستند و ایشان برای مسائل مالی وظیفه مسئولان را حل مشکل مسکن، اشتغال و سربازی و برای والدین مشروط نبودن ازدواج به داشتن خانه ملکی و شغل میدانند.

در ادامه مجموعه نظرات رهبری معظم انقلاب درباره ازدواج را مشاهده کنید.

گوشه‌ای از توصیه‌های مقام معظم رهبری برای ازداوج ساده و آغاز زندگی بر اساس موازین اسلامی را که در مراسم عقد جوانان بیان کرده‌اند را مورد مطالعه قرار می‌دهیم؛

مراسم ازدواج، پله اول ساده زیستی
در همه امور زندگی تان سادگی را رعایت کنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج است و از این جا شروع می شود؛ اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی اش هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی مثل اعیان و اشراف های زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی توانید بروید تو خانه کوچکی – مثلاً با وسایل مختصری – زندگی کنید. این جور نمی شود دیگر؛ چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، زندگی را پایه اش را براساس سادگی و ساده زیستی بگذارید؛ تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه، ان شاءالله آسان شود.

فرق مهریه و داد و ستد مادی
این که می بینید ما گفتیم ۱۴ سکه بیشتر را عقد نمی کنیم، نه برای این است که چهارده سکه بیشتر اشکالی در ازدواج ایجاد می کند؛ خیر. چهارده هزار سکه هم باشد، ازدواج، اشکالی ندارد؛ فرقی ندارد. این برای این است که آن جنبه معنوی ازدواج، غلبه پیدا کند بر جنبه مادی؛ مثل یک تجارت و معامله نباشد؛ داد و ستد مادی نباشد. اگر تشریفات را کم کردیم، جنبه معنوی، تقویت خواهد شد.

مهریه سنگین، سنت جاهلان است
من از مردم سراسر کشور خواهش می کنم که آن قدر مهریه ها را زیاد نکنند. این، سنت جاهلی است. این، کاری است که خدا و رسول صلی الله علیه وآله در این زمان بخصوص، از آن راضی نیستند؛ نمی گوییم حرام است؛ نمی گوییم ازدواج باطل است؛ اما خلاف سنت پیامبر صلی الله علیه وآله و اولاد ایشان و ائمه هدی علیهم السلام و بزرگان اسلام است؛ خلاف روش اینهاست و به خصوص در زمان ما که کشور احتیاج دارد به این ]که[ کارهای صحیح، آسان شود، هیچ مصلحت نیست که بعضی ازدواج ها را این طور مشکل کنند.

راه را برای زوج‌های بعدی باز کنید
متأسفانه این پرداختن به تشریفات، ازدواج و مهریه های گران و جهیزیه های سنگین و مجالس آن چنانی، خیلی اخلاق ها را فاسد کرده است! شما دخترها و پسرها که عروس و داماد می شوید، پیش قدم شوید؛ بگویید ما این جوری نمی خواهیم؛ به این زیادی نمی خواهیم. وقتی جامعه مشکل دارد، وقتی در جامعه فقیر هست، باید انسان ملاحظه کند.

معنی همکاری زن و مرد چیست؟
مراد از همکاری، همکاری روحی است؛ این که زن، ضرورت های مرد را درک کند؛ فشار اخلاقی روی او وارد نیاورد؛ کاری نکند که او در امر زندگی، مستأصل شود و خدای نکرده، به راه های نادرست متوسل بشود. او را به ایستادگی و مقاومت در میدان های زندگی، تشویق کند و تحریص نماید. اگر کار او مستلزم این است که یک مقداری به وضع خانوادگی مثلاً رسیدگی کافی نداشته باشد، این را به رخ او نکشد. از طرف مرد هم وظیفه است که ضرورت های زن را درک کند؛ احساسات او را بفهمد و نسبت به حال او غافل نباشد.

دوران مجردی تمام شد
این طور نباشد که مرد چون در دوران مجردی، ساعت ده شب می آمده خانه پدر و مادرش، حالا هم که زن گرفته، این طور ادامه بدهد؛ نه، حالا باید ملاحظه همسرش را بکند.

پدر و مادرِ عروس و داماد وظیفه دارند که…
پدر و مادرها باید سعی کنند محبت زن و شوهرها را – این بچه هاشان را، جوان هایی را که ازدواج می کنند – تأمین کنند. گاهی ممکن است یک دل خوری هایی پیش بیاید؛ پدر و مادرها که تجربه دارتر هستند، بزرگ تر هستند، عاقل تر هستند، نگذارند که این دل خوری ها به دل سردی زن و شوهر جوان از هم منتهی شود.

بروید با هم بسازید
از هر چیزی که محیط خانواده را متشنج و دچار افسردگی و هیجان های بی مورد نماید، اجتناب کنید. هم زن و هم مرد بنا را بر سازش و همزیستی و همراهی بگذارند. آن چه در خانواده خیرات وجود دارد، مال زن و شوهر است و در نهایت، مال فرزندان است؛ مال یک طرف نیست. اگر خدای ناکرده در محیط خانواده، بی محبتی و عدم اطمینان و صمیمت باشد، رنج، مال هر دو طرف است.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان