۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نبود نظارت و قیمت‌هایی که هر روز نجومی‌تر می‌شود/ دلالان بلای خانمان سوز بازار خودرو
کد خبر: ۳۲۲۴۹۵ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۳۰ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از آشفتگی بازار خودرو؛

نبود نظارت و قیمت‌هایی که هر روز نجومی‌تر می‌شود/ دلالان بلای خانمان سوز بازار خودرو

خودروسازان کار خود را می‌کنند و واردکنندگانی که به رانت‌های دولتی دسترسی دارند، راه خود را می‌روند، همه چیز هم در چنین شرایطی، راه را برای قیمت‌های بی حساب و کتاب در بازار خودرو باز کرده است.

نبود نظارت و قیمت‌هایی که هر روز نجومی‌تر می‌شود/ دلالان بلای خانمان سوز بازار خودرو
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛____حسین طاعتی.

همزمان با نوسانات ارزی، رکود و گرانی بر سر بازار خودرو سایه انداخته است، این گرانی در حالی است که تقاضای چندانی برای خرید خودرو وجود ندارد و قیمت‌ها همچنان در مدار صعود می‌چرخند و در هر چند روز به قیمت برخی خودروها افزوده می‌شود.

هم اکنون به دلایل مختلفی همچون نوسانات ارزی و همچنین بالا بودن قیمت‌ها مشتری و خریداران زیادی در بازار نیست و افرادی که هم قصد خریداری خودرو را دارند از توان مالی لازم برخوردار نیستند.

این چندمین باری است که قیمت خودروهای داخلی و خارجی بدون قوانین و اصول خاصی افزایش یافته و بازار خودرو هیچ ثباتی را در خود نمی‌بیند و با افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ عکس‌العمل، جلسه یا دستوری از سوی وزیر صنعت دیده نمی‌شود.

با توجه به آشفته بازار خودرو سری به نمایشگاه‌های استان قزوین زده ایم تا تا بازار خودرو را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم.

چگینی یکی از جوانان قزوینی است که با اینکه سن پایینی دارد اما تجربه فراوانی در بازار خودرو کسب کرده است، وی به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: همزمان با نوسانات ارزی بازار خورو روز به روز در حال از دست دادن خریداران خود است، برخی از خودروها به گونه ای قیمت‌هایشان افزایش یافته که برای مردم عادی دیگر قابل خرید نیست، این در حالی است که همین خودرو را مدتی پیش مردم با قیمت خیلی پایین تری می‌توانستند خریداری کنند.

وی می‌افزاید: بازار خودرو در روزهای گذشته آشفتگی بسیار زیادی را به خود دیده این آشفتگی به گونه ای بوده است که فقط سود خودروسازان و دلالان را افزایش داده است.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: برخی از مردم یا بهتر است بگویم دلالان بلافاصله بعد از گرانی خودرو به بازار مراجعه کرده و خودروهایی را خریداری می‌کنند تا بعد از به ثبات رسیدن بازار همان خودرو را با قیمت بالاتری به مشتریان عرضه کنند.

اسماعیلی یکی از خریداران خودرو معروف داخلی است که می‌گوید: چرا نباید هیچ گونه نظارتی بر بازار خودرو وجود داشته باشد؟ چرا من ماشینی را که تا دوماه گذشته می‌توانستم تهیه کنم امروز باید با یک سوم افزایش قیمت اصلی آن خریداری کنم؟

وی با اشاره به اینکه شرایط کشور به گونه ای پیش رفته است که همه افزایش قیمت‌ها را پای گرانی ارز می‌گذارند، اذعان می‌کند: در این میان تنها کسانی که سود خود را افزایش می‌دهند دلالان هستند.

اسماعیلی می‌افزاید: برخی نمایشگاه‌های اتومبیل با نوسانات ارز از ارائه خودرو به مردم خودداری کردند تا با قیمت‌های بالاتری آن را در روزهای آینده به مردم عرضه کنند.

همتی یکی از کسانی است که با توجه به بازار نابسامان خودرو از شرایط موجود راضی به نظر می‌رسد، می‌گوید: این گرانی‌ها و نوسانات در بازار خودرو همواره و در سالیان گذشته بوده است، اما در این چندسال اخیر به بی ثبات ترین وضع خود رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: همراه با گرانی ارز قیمت قطعات نیز افزایش می‌یابد و ناچار قیمت خودرو هم باید افزایش یابد، اما افرادی امثال من که سالیان طولانی در بازار ارز فعالیت دارند با مشتریانی کار می‌کنند که با نوسانات ارز خود را سازگار می‌کنند تا علاوه بر جلوگیری از زیان به سوددهی هم برسد.

همتی تصریح می‌کند: خودروسازان و قطعه سازان می‌توانند به راحتی با تولید بیشتر و فروش بالا نه تنها قیمت‌ها را کاهش دهند بلکه سود بیشتری هم ببرند و جبران افزایش قیمت مواد اولیه را هم بکنند، اما چون بازار انحصاری، تفکر دلالی و سود راحت در خودروسازان حاکم است و تقریبا نظارتی هم وجود ندارد با سوءاستفاده و عرضه محدود به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کنند و در این شرایط فشار اقتصادی به مردم بیشتر می‌شود.

طوسی یکی دیگر از خریداران خودرو است که می‌گوید: چرا مسئولان کشور جلو این گران فروشی ایران خودرو را نمی‌گیرند؟

وی می‌افزود: شما اگر سری به کشورهای حوزه خلیج فارس بزنید، متوجه خواهید شد که یک ماشین به نام "کمری" با کارکرد کم تقریبا با قیمت 50 یا 60 میلیون تومان را فراهم کرد.

این خریدار خودرو ادامه می‌دهد: این در حالی است که همین خودرو با همان کارکرد را درون کشور با قیمت تقریبی 420 میلیون تومان باید فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید دست دلالان و سودجویان از بازار خودرو کوتاه شود، گفت: در تمامی زمینه‌ها گرانی سرسام آوری به وجود آمده که خودرو از جمله این زمینه‌ها است آیا خودرو سازان هرگاه با هر سلیقه ای می‌توانند برای اتومبیل‌های تولیدی خود قیمت گذاری کنند؟

طوسی اذعان می‌کند: چرا نباید دولت بر عملکرد خودروسازان نظارت مستقیم داشته باشد آیا ما مردم عادی نباید از خودرو شخصی استفاده کنیم؟ آیا ما مردم عادی حق استفاده از امکانات بهتر را نداریم؟ آیا ما مردم عادی حق زندگی را نداریم؟ این سوالاتی است که در این گرانی‌ها ذهن هر کسی را پر کرده است.

اکنون عملا هیچ نهاد ناظری برای نظارت بر قیمت‌های خودرو در بازار وجود ندارد و حتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم دست روی دست گذاشته و کاری به آشفته بازار خودرو ندارند.

بررسی‌های میدانی از بازار خودرو، از قیمت‌های عجیب و غریبی برای خودروهای داخلی و خارجی در کف بازار حکایت دارد که از هیچ عقل و منطق اقتصادی تبعیت نمی‌کنند.

گرانی‌های بی‌سابقه در بازار خودرو، شکل‌گیری بازار سیاه و حاشیه قیمت عجیب در مورد برخی خودروها، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و تنها، سود برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان و دلالان را تامین می‌کند.

در این میان، کمترین عکس‌العملی از سوی وزارتخانه متولی صنعت خودرو به چشم نمی‌خورد و از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم، سکوت خبری عجیبی این وزارتخانه را در برگرفته است.

خودروسازان کار خود را می‌کنند و واردکنندگانی که به رانت‌های دولتی دسترسی دارند، راه خود را می‌روند، همه چیز هم در چنین شرایطی، راه را برای قیمت‌های بی حساب و کتاب در بازار خودرو باز کرده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان