۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مارک ۸۲ ؛ بمب عروسی و عزا برای کشتار مردم بی‌دفاع یمن/ نقش مخفیانه یک کشور اروپایی در نسل کشی عربستان و امارات +عکس
کد خبر: ۳۲۰۹۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۲ ساعت: ۱۱:۱۳ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از سلاح کشتار جمعی سعودی ها در یمن:

مارک ۸۲ ؛ بمب عروسی و عزا برای کشتار مردم بی‌دفاع یمن/ نقش مخفیانه یک کشور اروپایی در نسل کشی عربستان و امارات +عکس

بعد از سه سال جنگ، واحدهای اطلاعاتی ارتش عربستان و امارات کارنامه ای افتضاحی دارند که حتی توان تشخیص یک مراسم عروسی از یک جمع نظامی یا یک اتوبوس حامل دانش آموز را از خودروی حمل متخصصان موشکی ندارد.

مارک ۸۲ ؛ بمب عروسی و عزا برای کشتار مردم بی‌دفاع یمن/ نقش مخفیانه یک کشور اروپایی در نسل کشی عربستان و امارات +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، بیش از سه سال از شروع جنگ در یمن به رهبری حکومت سعودی می گذرد و هر روز شاهد جنایت جدیدی از طرف متجاوزان در این جنگ نابرابر و بی رحمانه هستیم. در تازه ترین این حملات که در استان سعده در شمال یمن رخ داد، یک اتوبوس حامل دانش آموزانی که در حال بازگشت از اردو بودند هدف حمله جنگنده های سعودی قرار گرفته و طبق آمار رسمی وزارت بهداشت این کشور،   ۵۱ نفر کشته و ۷۹ تن دیگر زخمی شده‌ اند که ۴۰ تن از کشته شدگان کودک زیر ۱۵ سال بودند که به فجیع ترین شکل ممکن جان خود را از دست دادند. ارتش سعودی در ابتدا با خوشحالی اعلام کرد که آنچه هدف قرار داده اتوبوسی پر از رهبران و نیروهای موشکی یمن بوده و این حمله به تلافی حمله موشکی چند روز قبل از شمال یمن به داخل عربستان انجام شده اما انتشار تصاویر هولناک از پیکر کودکان بیگناه و معصوم یمنی به سرعت خط بطلانی بر این ادعا کشید.

البته این نخستین بار نیست که اهداف غیرنظامی هدف بمباران عربستان قرار می‌گیرد چراکه پیش از این نیز حمله به مدارس، مساجد، مجالس عزا و عروسی و بیمارستان‌ ها از جمله اتفاقات تلخ ثبت شده در تجاوز سعودی ها و امارات به یمن بوده است. نکته مهم اما، تحقیقات خبرنگاران محلی و یافتن بقایای بمب استفاده شده در این حمله است که باز هم انگشت را به سمت شریک قاتلان این کودکان یعنی آمریکا و بمب های بد نام مارک ۸۲ می چرخاند.

بمب مارک ۸۲؛ از عزاداری تا عروسی

یکی از اولین جنایت های پر سر و صدای سعودی ها در یمن مربوط به مهر ماه سال ۱۳۹۵ بود کهدر جریان آن یک به مراسم ختمی در صنعا حمله شد و بیش از ۱۰۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. بر اساس اخبار و تصاویر منتشر شده از آن مراسم، بین دو یا سه بمب هدایت شونده به محل تجمع مردم بی گناه و غیرمسلح یمنی پرتاب شد که باعث کشتاری وحشتناک گردید.

بقایای مربوط به کیت هدایت نصب شده  بر روی بمب مارک ۸۲ - مربوط به کشتار مهر ماه ۹۵
بقایای مربوط به کیت هدایت نصب شده  بر روی بمب مارک ۸۲ - مربوط به کشتار مهر ماه ۹۵

در بهار سال جاری هم حمله هوایی به یک مراسم عروسی در استان حجة در شمال غرب یمن، باز منجر به کشتار ۳۳ نفر از جمله عروس این مراسم شد. باقی قربانیان نیز عمدتا زنان و کودکان حاضر در این مراسم عروسی بودند که در این اتفاق تلخ نیز باز هم آثاری از بمب مارک ۸۲ در این کشتار جمعی یافت شد.

بقایای مربوط به کیت هدایت نصب شده  بر روی بمب مارک ۸۲ - مربوط به کشتار مراسم عروسی در استان حجة

بمب مارک ۸۲ در اصل یک بمب سقوط آزاد هوا پرتاب ساخت آمریکا است که در حدود ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد. این بمب عضوی از خانواده بمب‌های چند منظوره مارک ۸۰ ساخت آمریکا به حساب می آید که در چند دهه اخیر در حجم زیادی توسط نیروهای مسلح آمریکا و همچنین متحدان این کشور در جنگ های مختلف استفاده شده است.

بمب مارک ۸۲ سقوط آزاد

بر اساس تصاویر منتشر شده از این حوادث، با بمب های مارک ۸۲ و گونه هدایت شونده آنها در این جنایت ها طرف هستیم. این بمب ها هم به صورت لیزری و هم به صورت ماهواره ای هدایت می شوند و کیت های هدایت لیزری و ماهواره ای روی این بمب ها بسته شده که با توجه به نوع سفارش مشتری ساخته و آماده می شوند.

بقایای مربوط به کیت هدایت نصب شده  بر روی بمب مارک ۸۲ - مربوط به کشتار دانش آموزان یمنی

بمب‌های هدایت ماهواره‌ای ساخت آمریکا که از آن به عنوان مهمات تهاجم مستقیم مشترک - Joint Direct Attack Munition (JDAM) یاد می‌شود در حقیقت شامل بمب‌های غیرهدایت‌شونده مثل مارک ۸۲ هستند که یک کیت هدایت ماهواره‌ای به آنها افزوده شده و با هدایت ترکیبی اینرسیایی و جی پی اس آمریکا، دقت بسیار بالایی پیدا می‌کنند.

بمب GBU-۱۲
بمب GBU-۱۲

بمب GBU-۳۸
بمب GBU-۳۸

بمب های هدایت شونده بر اساس بمب مارک ۸۲، در مدل هدایت لیزری، مدل GBU-۱۲ Paveway II نامیده می شوند و در صورت استفاده از مدل هدایت ماهواره ای نیز احتمالا سعودی ها از بمب های سری GBU-۳۸ برای کشتار دسته جمعی مردم یمن استفاده کرده اند.

کدام کشور اروپایی از این بازار کشتار سود می برد؟

یک نکته جالب و البته شاید مفقود مانده از دید بسیاری از کارشناسان، نقش برخی کشورهای اروپایی نه چندان مورد توجه، در مسلح کردن متجاوزان به یمن است. از جمله این کشورها ایتالیا و شرکت RWM Italia در این کشور است که قطعات بمب های سری مارک ۸۰ آمریکایی را برای شرکت Burkan Munitions Systems در ابوظبی امارات تامین کرده و این شرکت اماراتی این بمب ها را اسمبل کرده و نیروی هوایی امارات در حجم بالایی از این بمب ها در بمباران مردم یمن استفاده می کند.

بقایای مربوط به بمب سری مارک ساخت ایتالیا که در یک حمله در سعده یمن به سال ۲۰۱۵ استفاده شده
بقایای مربوط به بمب سری مارک ساخت ایتالیا که در یک حمله در سعده یمن به سال ۲۰۱۵ استفاده شده

آیا سعودی ها از هدف خود اطلاع دارند؟

مسئله مهم و قابل توجه درباره این حملات و نوع مهمات مورد استفاده، این است که طرف حمله کننده اقدام به یک حمله کور نکرده بلکه دقیقا می دانسته است به کجا و چه نقطه ای حمله می کند. دو فرض را می توان درباره این حملات در نظر گرفت. اول این که سعودی ها از حضور غیر نظامیان در این محل ها خبر نداشتند یا این که از این مسئله خبردار بوده اند.

اگر فرض اول را بخواهیم بپذیریم، اولا باید گفت بعد از سه سال جنگ، واحدهای اطلاعاتی ارتش عربستان و امارات کارنامه ای بسیار وحشتناک دارند که حتی توان تشخیص یک مراسم عروسی از یک جمع نیروی نظامی، یا یک اتوبوس حامل دانش آموز در یک منطقه شلوغ را از یک اتوبوس پر از نیروی موشکی (!) ندارد. البته پذیرفتن ادعای اول از طرف دیگر نیز دچار مشکل است زیرا گزارش های فراوانی در سالهای اخیر مبنی بر کمک های گسترده اطلاعاتی غرب و خصوصا آمریکا تا حتی اعزام نیروهای ویژه آمریکا یعنی کلاه سبزها به این منطقه برای کمک به سعودی ها برای هدف گیری بهتر مواضع یمنی ها وجود دارد. با این وضعیت اصولا پذیرش فرض اول به نوعی غیر ممکن می شود.

اما شاید حالت دوم این باشد که حملات عمدی ائتلاف متجاوزان به رهبری عربستان سعودی به این نقاط برای آن است تا با کشتار غیرنظامیان، فشار را بر مبارزان یمنی برای نشستن بر سر میز مذاکره زیاد کند؛ این فروض یا هرچه که غیر از این باشد، چیزی از حقارت ارتش پر ادعای عربستان و امارات و اقدام وحشیانه آنها در کشتار مردم بی گناه بویژه کودکان کم نخواهد کرد و صادر کنندگان سلاح به این قاتلان نیز علی رغم پشتوانه سیاسی و رسانه ای، نزد افکار عمومی مفتضح خواهند شد.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان