۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است/ ارزان بودن آب از دلایل هدر رفت آن است
کد خبر: ۳۲۰۹۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۲ ساعت: ۱۱:۴ ↗ لینک کوتاه

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب قزوین:

بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است/ ارزان بودن آب از دلایل هدر رفت آن است

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب قزوین گفت: ۹۲ درصد منابع آب شیرین مربوط به کشاورزی است و حدود ۶ونیم تا ۷ درصد برای شرب و مقدار باقیمانده برای صنعت است.

بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است/ ارزان بودن آب از دلایل هدر رفت آن است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مجید برخورداری، مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قزوین به همراه تیم روابط عمومی به مناسبت هفته خبرنگار از پایگاه خبری و تحلیلی صبح قزوین بازدید کردند.

برخورداری ضمن تبریک روز خبرنگار و تشکر به پاس یک سال تلاش و همکاری اذعان کرد: صبح قزوین یکی از پایگاه‌های خبری همراه و در مواقع نیاز به اطلاع رسانی به مردم در قطعی و کمبود آب همیشه حاضر به همکاری بوده هست و وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های صبح قزوین به روز بودنش است؛ بسیاری از رسانه‌ها با داشتن امکانات بیشتر از نظر سخت افزاری و نرافزاری ولی زمان نیاز نیستند و اگر ما خبری را بدهیم انجام می‌دهد، در غیر این صورت اصلا پیگیری و مطالبه‌گری لازم را ندارند.

این مسئول مطرح کرد: ما از رسانه‌ها انتظار داریم، زمانی که قطعی آب یا چالشی صورت می‌گیرد رسانه‌ها در این خصوص با ما ارتباط بگیرند و قبل از انتشار اخبار ما را در جریان قرار دهند چراکه؛ پرداختن به موضوع آب از طرف رسانه‌ها باید با یک مسئولیت بیشتر انجام شود زیرا با سلامت مردم سروکار دارد

وی عنوان کرد: صبح قزوین یکی از رسانه‌هایی است که هماهنگی بیشتری با سازمان‌ها مخصوصا اداره آب و فاظلاب دارد؛ امیدواریم که رسانه‌ها در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی به مردم در پذیرش کمبود آب، همکاری کنند و به نوعی آنها را‌ به سازگاری با شرایط کم آبی سوق دهیم زیرا؛ رسانه‌ها در می‌توانند در نهادینه کردن این باور در بین مردم درباره کمبود آب و عدم امکان بهبود، بسیار همکاری کنند که قطعا موثر است.

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قزوین کرد: بحران از نظر لغوی به معنای شرایط خاص بد است که همه انتظار دارند با گذر زمان شرایط بهبود یاید و اکنون نباید این انتظار را داشت که سال‌‌های بعد با بارندگی شرایط کمبود آب بهتر خواهد شد بلکه باید به سمتی رویم که خود را با شرایط کم آبی وفق دهیم.

وی تصریح کرد: ۹۲ درصد منابع آب شیرین مربوط به کشاورزی است و حدود ۶ونیم تا ۷ درصد برای شرب و مقدار باقیمانده برای صنعت است.

برخورداری بیان کرد: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که بعضا سفره‌های آب زیر زمینی آب شورب کشاورزی باهم یکی است و نیاز است که در بحث کشاورزی یک تجدید نظرهای اساسی صورت بگیرد.

این مسئول بیان کرد: در کشور ما قیمت واقعی‌ برای آب وجود ندارد و قیمت واقعی تمام شده آن از مردم دریافت نمی‌شود و قیمتی که اکنون مردم پرداخت می‌کنند؛ فقط یک سوم مقدار واقعی تمام شده‌ی قیمت آب است در صورتی که در کشور‌های دیگر علاوه بر قیمت‌ تمام شده، مبلغ دیگری هم برای آب از مردم می‌گیرد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه هزینه آب در بخش شورب و کشاورزی هنوز به مقدار واقعی خود نرسیده است ما شاهد یک نوع بی اهمیتی از سوی مصرف کننده هستیم و شاید اگر آب به قیمت واقعی خود برسد، همگان با یک دید بهتر و صرفه‌جو گرانه به آن نگاه کنند.

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قزوین ابراز کرد: امروزه ارزان بودن آب یکی از دلایل هدر روی آن است و امیدواریم در آینده این موضوع اصلاح شود و ما شاهد کاهش هدر روی آب نباشیم.

وی در ادامه گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی مانند هندوانه و خربزه که آب بسیار زیادی صرف کشت آن می‌شود، اما نهایتا با قیمتی ارزان به فروش می‌رسد، خوراک دام‌ها و یا حتی صادر می‌شود که باید در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد تا کشاورز به سمت سیستم آبیاری نوین برود که با توجه کمبود آب و هزینه ای که دریافت می‌کند آب کمتری مصرف کند.

این مسئول عنوان کرد: قزوین منطقه بادخیزی است و سیستم آبیاری بدترین نوع آبیاری است؛ زیرا آب تبخیر می‌شود در نتیجه مقدار بسیار زیادی آب به هدر می‌رود.
انتهای پیام/3008  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان