۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تک محصولی بودن مهمترین مشکل صنعت زنبورداری کشور است
کد خبر: ۳۲۰۲۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۷ ساعت: ۱۲:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران:

تک محصولی بودن مهمترین مشکل صنعت زنبورداری کشور است

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین گفت: تک محصولی ؛ یکی از مهمترین مشکل صنعت زنبور داری کشور است.

تک محصولی بودن مهمترین مشکل صنعت زنبورداری کشور است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اولین همایش استحصال و تولید زهر زنبورعسل امروز چهارشنبه با حضور ۸۰ نفر از زنبورداران ۴ استان اصفهان، قزوین، البرز و تهران در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

ماشاالله جمشیدی، در این مراسم اظهار کرد: تک محصولی بودن یکی از مشکلات فعلی صنعت زنبورداران کشور است که غالبا زنبورداران کشور فقط محصول عسل را تولید می‌کنند و به همین دلیل باعث شده فعالیت آنها از نظر اقتصادی با مشکل مواجه شود.

وی افزود: در راستای مدیریت چند محصولی کلنی‌های زنبور عسل، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور از چند سال گذشته اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی جهت جهت تولید محصول ژل رویان داشته که هم اکنون شاهد تولید بیش از ۳ تن ژل رویال در کشور هستیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات و تولیدات با ارزش کلنی‌های زنبور عسل؛ زهر زنبور عسل است که صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور با همکاری زنبورداران کشور اقدام به تولید و استحصال صنعتی آن کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین در ادامه گفت: درهمین راستا طی اطلاع رسانی انجام شده از طریق تعاونی‌های زنبورداران سراسر کشور؛ زنبورداران متقاضی همکاری در پروژه استحصال زهر زنبور عسل شناسایی شده و مقرر شده در هر استان به منظور آموزش و آشنایی زنبورداران متقاضی دوره‌های آموزشی برگزار شود.

وی افزود: با توجه به اعلام آمادگی حدود ۳۰ نفر از زنبورداران استان قزوین مبنی بر همکاری در پروژه استحصال زهر زنبور؛ اولین جلسه آموزش و هماهنگی استحصال زنبور عسل کشور در استان قزوین برگزار شد.

تولید زهر زنبور عسل توسط زنبور کارگر انجام می‌شود
کارشناس مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه گفت : در بین گونه‌های زیادی از حشرات، تنها تعداد کمی توانایی دفاع از خود را با نیش زدن دارند که زنبور عسل نیز جز این دسته از حشرات است.

اسماعیل غفوری موارد استفاده از زهر در حشرات را؛ دفاع فردی یا اجتماعی در حشرات ذکر کرد که برای دفاع از کلنی، برای کشتن طعمه، برای مصرف خود حشره و یا فرزندان است.

وی اذعان کرد: تولید زهر زنبور عسل توسط زنبور کارگر انجام می‌شود که گنجایش کیسه زهر ۳ دهم میلی گرم است و یک گرم زهر خشک از نیش ۱۰هزار زنبور کارگر؛ البته با توجه به فصل تولید می‌شود.

غفوری عوامل موثر بر تولید زهر زنبور عسل را؛ نژاد زنبور عسل، سن زنبور، قدرت کلنی، فصل جمع آوری، دسترسی به منابع غذایی، رفتار دفاعی زنبور، جمع آوری زهر و زمان مناسب از نظر روز و ماه ذکر کرد.

وی تصریح کرد: برای ذخیره و نگهداری زهر زنبور عسل، پس از دریافت زهر تازه که مایعی بی رنگ و شفاف است و به ماده خشک و پودری زرد رنگ تبدیل می‌شود که در ظروف شیشه ای تیره و کاملا بسته به دور از نور نگهداری می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: بهترین نوع نگهداری و مصرف به شکل بلوری و جامد است که زهر خشک بهتر است در یخچال و فریزر نگهداری شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان