۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین واکنش ستادکل نیروهای مسلح به طرح جدید «سرباز بسیجی»
کد خبر: ۳۱۸۸۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۹ ساعت: ۱۲:۴۳ ↗ لینک کوتاه

بعد از مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس درباره سرباز بسیجی؛

واکنش ستادکل نیروهای مسلح به طرح جدید «سرباز بسیجی»

معاون حقوقی و امور مجلس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مصاحبه دیروز یکی از نمایندگان مجلس درباره طرح جدید «سرباز بسیجی» گفت: نه تنها ستادکل نیروهای مسلح، بلکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی هم با این طرح مخالف هستند.

واکنش ستادکل نیروهای مسلح به طرح جدید «سرباز بسیجی»
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سردار مسعود مطهر در واکنش به اظهارات روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس (ابوالفضل ابوترابی) در خصوص موضوع «سرباز بسیجی» با اشاره به مطرح شدن این موضوع در یکسال گذشته و مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس، اعضای کمیسیون امنیت ملی و ستادکل نیروهای مسلح اظهار کرد: آقای ابوترابی یک سال پیش این طرح را که برگرفته از نظرات شخصی خودشان بود با من مطرح کردند و از باب مشورت کلیاتی از این طرح را عنوان کردند؛ کلیاتی همچون طرح سربازی داوطلبانه که تمام جوانان اعم از دختران و پسران را شامل شود.

معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: من همان زمان به ایشان اعلام کردم که با توجه به اینکه حوزه خدمت وظیفه عمومی و سربازی در حیطه اختیارات رهبری است و هر طرحی در این زمینه باید موافقت ستادکل نیروهای مسلح و فرمانده کل قوا را تامین کند،‌ لذا قبل از مطرح کردن موضوع، در جلسه‌ای با کارشناسان و متخصصان این حوزه، طرح را ارائه دهید و پس از اخذ نظرات تخصصی آن‌ها، طرحی را که مبتنی بر واقعیت موجود باشد را ارائه دهید.

وی اضافه کرد: بعد از این مذاکرات و علی‌رغم آنکه ایشان قبول کردند که قبل از نوشته شدن طرح،‌ جلسات کارشناسی با متخصصان این حوزه را برگزار کنند، ما مطلع شدیم که همان طرح خام اولیه را ارائه کرده و اعلام وصول شد و بررسی آن در دستور کار کمیسیون امنیت مجلس قرار گرفت. در جلسه کمیسیون با توجه به مطرح شدن جزئیات طرح و استماع استدلال و ادله کارشناسان حاضر در جلسه، اغلب اعضای کمیسیون امنیت، مرکز پژوهش‌های مجلس و ستادکل نیروهای مسلح با این طرح مخالفت کردند و نهایتاً قرار شد شخص آقای ابوترابی جلسه‌ای را با کارشناسان ستادکل نیروهای مسلح برای ارائه طرح و بررسی آن تشکیل دهند.

مطهر با انتقاد از مصاحبه روز گذشته ابوترابی در خصوص طرح «سرباز بسیجی» گفت: آقای ابوترابی پس از جلسه کمیسیون با من تماس گرفت و اعلام کرد قرار شده این طرح در کمیسیون امنیت مسکوت بماند تا پس از جلسات کارشناسی با ستادکل به یک جمع بندی برسیم؛ اما نمی‌دانم به چه دلیلی روز گذشته این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کردند.

معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: به هر حال بر اساس اصل 110 قانون اساسی، خدمت سربازی از اختیارات فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری است و هر طرح و لایحه‌ای قبل از مطرح شدن باید علاوه بر اخذ نظرات ستادکل نیروهای مسلح، موافقت فرماندهی کل قوا را هم جلب کند که متاسفانه برای این طرح هیچیک از این مراحل طی نشد.

وی با تاکید بر ناپختگی طرح ارائه شده گفت: یکی از موارد مطرح شده در این طرح آن است 90 درصد حقوق کارکنان، به سربازان داده شود در حالیکه هم اکنون چنین قانونی وجود دارد ولی با توجه به مشکلات بودجه‌ای، قادر به تامین این مبلغ نیستیم.

مطهر اضافه کرد: همچنین طرح پرداخت 3 برابر هزینه یک سرباز برای معافیت از خدمت سربازی همان طرح سابق فروش خدمت سربازی است که بحث‌های بسیاری در خصوص آن انجام شد و مصداق تبعیض و بی‌عدالتی است چراکه با این طرح، تنها کسانی که توان پرداخت این هزینه را دارند از سربازی معاف می‌شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: یکی از موارد دیگر همان موضوع «سرباز بسیجی» است که در حال حاضر در مناطق مرزی کشور در حال اجرا است و جوانانی که به عنوان بسیجی در حراست از مرزها مشارکت دارند پس از 5 سال، کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه طرح مذکور بسیار خام بوده و نیازمند اخذ نظر کارشناسان خبره‌ای است که نظرات آن‌ها منطبق بر واقعیت موجود باشد گفت: متاسفانه در این طرح هیچ کار کارشناسانه‌ای انجام نشده و تنها برگرفته از ذهنیت شخصی برخی افراد است که با واقعیت موجود مطابقت ندارد و به همین دلیل هم نه تنها ستادکل نیروهای مسلح، بلکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و اغلب اعضای کمیسیون امنیت ملی هم با این طرح مخالف هستند.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان