۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین انتقال خون نیازمند مشارکت خیرین است/کاهش مراجعه اهداکنندگان در سال جاری
کد خبر: ۳۱۸۴۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۷ ساعت: ۱۱:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

انتقال خون نیازمند مشارکت خیرین است/کاهش مراجعه اهداکنندگان در سال جاری

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به کاهش مراجعه اهداکنندگان در سال جاری گفت: تامین هزینه‌هاي بالاي تهیه هر واحد خون و اجراي طرح‌هاي توسـعه‌اي نیازمند مشارکت خیران ارجمند است.

انتقال خون نیازمند مشارکت خیرین است/کاهش مراجعه اهداکنندگان در سال جاری
دکتر محمدحسین برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مناسبت نهم مرداد ماه روز تاسـیس سازمان انتقال خون ایران و روز ملی اهـداي خون اظهار کرد: با توجه به سابقه درخشان فعاليت‌هاي پزشكي در كشور به ويژه در ميان كشورهاي منطقه، به كارگيري روش‌هاي نوين درماني و استفاده از علوم روز دنيا به منظور درمان بيماران، همواره مورد توجه پزشكان ايراني قرار داشت.

وی افزود: طب انتقال خون و به عبارتي نجات زندگي بيماران و مصدومين نيازمند به خون از طريق تزريق خون و فراورده‌هاي آن نيز از اين قاعده مستثني نبود.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: به تدريج با شناخته شدن ارزش حياتي تزريق خون در نجات بيماران و افزايش تجويز خون در مراكز درماني، جمع‌آوري خون داوطلبان جوابگوي نياز بيماران نبود و تنها راه چاره پرداخت مبالغي در برابر دريافت خون بود.

وی اضافه کرد: همین امر موجب ورود بنگاه‌هايي به عنوان واسطه شد که خون را در ازاي پرداخت مبالغ اندكي از مردم مي‌خريدند و به بهاي گزاف به بيمارستان‌ها و مراكز درماني مي‌فروختند.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه مشتريان اين بنگاه‌ها را عمدتا افراد بي‌بضاعت و به ويژه معتادان و خيابان خواب‌ها تشكيل مي‌دادند و بديهي است كه كمترين كنترلي از نظر بررسي سلامت و كيفيت روي خون‌ها وجود نداشت.

 تبديل ضرورت اهداي خون به يك فرهنگ و باور عمومي نیازمند مشارکت همگان است
وی بیان کرد: با توجه به مشكلات و عوارض ناشي از تعدد متوليان امر انتقال خون، فعاليت سودجويانه بنگاه‌هاي خصوصي و به ويژه رقابت ناسالم اين بنگاه‌ها، طرح اوليه تاسيس يك سازمان مستقل براي ساماندهي سيستم تامين خون و فراورده‌هاي خوني شكل گرفت و به تدريج پررنگ‌تر شد تا اينكه سازمان ملي انتقال خون ايران در نهم مرداد ماه 1353 تاسيس شد.

برادران عنوان کرد: شايد به جرات بتوان گفت پیروزی انقلاب اسلامي و پس از آن وقوع جنگ تحميلي بهترين فرصت را براي معرفي نقش حياتبخش و ارزشمند سازمان فراهم ساخت.

وی ادامه داد: مشاركت بي نظير گروه‌هاي مختلف مردم براي تامين خون مورد نياز مجروحين انقلاب و جنگ، فرصتي استثنايي براي آشنايي اقشار مختلف جامعه با مقوله انسان‌دوستانه و خداپسندانه اهداي خون پديد آورد و برگ زريني در دفتر افتخارات سازمان انتقال خون ايران شد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: رسيدن شاخص اهداي خون به عدد 27 در هر هزار نفر جمعيت كشور، نشان‌دهنده روند رو به رشد استقبال مردم براي اهداي خون است؛ اما مسلما ادامه اين سير صعودي تنها در سايه تبديل ضرورت اهداي خون به يك فرهنگ و يك باور عمومي ميسر خواهد بود.

وی تاکید کرد: تحقق این امر توجه فرد فرد جامعه و حمايت همه جانبه سازمان‌ها و نهادهاي مسئول در زمينه سلامت و فرهنگ كشور را طلب مي‌كند.

این مسئول عنوان کرد: خون و فراورده‌هـاي خونی سـالم، از پراهمیت ترین فراورده‌هـاي مصـرفی بیمـاران نیازمنـد است؛ به طوري که اگر به موقع به بیمار نیازمند تزریق نشود موجب مرگ خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اهدای خون بیان کرد: از هر کیسه خون اهدایی سه محصول تهیه می‌شود که هر کدام می‌تواند جان یک بیمار را نجات دهد؛ لذا اهـدای خون از بهترین صدقه‌هاست چرا که اهداکننده، خون خود را بدون چشـمداشت به صورت ناشـناس به نیازمند‌ترین فرد اهدا می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه انتقال خون براي تهیه هر واحـدخون حـدود200 هزار تومان هزینه می‌کنـد و تامین هزینه‌هاي بالاي تهیه این محصولات ارزشـمند و اجراي طرح‌هاي توسـعه‌اي براي ارائه خـدمات بهتر به بیماران و اهداکنندگان نیازمند مشارکت خیران ارجمند است.

پایگاه‌های انتقال خون قزوین و تاکستان آماده پذیرش اهداکنندگان خون است
وی افزود: با توجه به تشـکیل مجمع خیرین انتقال خون استان قزوین متاسفانه با وجود ضرورت و فوریت نیاز این اداره کل، هنوز شاهد حضور خیرین اسـتان در این عرصه نبوده‌ایم.
برادران با اشاره به شعار سال جاری سازمان انتقال خون ایران با عنوان " مرا هزار امیداست و هر هزار تویی" تصریح کرد: بدون شک گسترش فرهنگ اهدای خون می‌تواند باعث گسترش فرهنگ نوع‌دوستی و ایثار در جامعه شود.

وی در پایان با اشاره به کاهش مراجعه اهداکنندگان خون در 4 ماهه ابتداي امسال عنوان کرد: این اداره کل از ساعت 20-8 در مرکز قزوین و از ساعت 8لغایت 13 در مرکز تاکستان پذیراي هم استانی‌هاي عزیز جهت فریضه انسان‌دوستانه اهداي خون است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان