۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۱۰۰هکتار از باغات محدوده بالای اتوبان قزوین برای حفظ باغستان تملک شود
کد خبر: ۳۱۷۴۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

۱۰۰هکتار از باغات محدوده بالای اتوبان قزوین برای حفظ باغستان تملک شود

استاندار قزوین گفت: موضوع تملک در باغستان‌های حاشیه شهر بسیار مهم است و اگر برای تملک ۱۰۰هکتار از باغات در محدوده بالای اتوبان اقدام شود، می‌توانیم ۲۵۰۰ هکتار باغستان باقیمانده را برای آیندگان بیمه کنیم.

۱۰۰هکتار از باغات محدوده بالای اتوبان قزوین برای حفظ باغستان تملک شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین ظهر امروز(دوشنبه) در هجدهمین جلسه شورای باغستان‌های سنتی قزوین در استانداری اظهار کرد: باید برای دستگاه‌های اجرایی مرتبط با باغستان پروژه تعریف کنیم تا بر این اساس سهم هر اداره مشخص شود، زیرا نمی‌توان از ابتدا بودجه دولتی تعیین کرد.

وی اضافه کرد: در کشت جدید در باغستان‌ها لازم است از گونه‌های مقاوم و سازگار با محیط که آب کمی مصرف می‌کنند، استفاده کنیم تا باغستان حفظ شود.

این مسئول تصریح کرد: موضوع تملک در باغستان‌های حاشیه شهر بسیار مهم است و اگر برای تملک ۱۰۰هکتار از باغات در محدوده بالای اتوبان اقدام شود، می‌توانیم ۲۵۰۰ هکتار باغستان باقیمانده را برای آیندگان بیمه کنیم.

همه مسئولان باید به فکر حفظ باغستان باشند
وی بخشی از تخریب باغستان‌های سنتی قزوین را ناشی از تصمیمات اشتباه مدیران در گذشته دانست و گفت: خیلی از کارهای ما به محیط زیست آسیب می‌زند و امروز ما مدیران روی جاده‌هایی که دیگران ساخته اند حرکت می‌کنیم و فردا آیندگان از روی جاده ای که ما می‌سازیم عبور خواهند کرد که تصمیمات اشتباه ما برای آنها هزینه ساز است.

این مسئول در خصوص احداث سافاری پارک در بوستان باراجین ابراز کرد: این طرح به گفته کارشناسان به آب زیادی نیاز ندارد؛ البته بهتر است از فعالان تشکل‌های مردمی و حضور انجمن‌های دوستدار محیط زیست در جلسات استفاده شود تا اگر نظری داشتند که به نفع استان بود مورد توجه قرار گیرد.

زاهدی یادآورشد: البته باید هدفمان رسیدن به یک نفع مردمی باشد و به جای مناظره با یکدیگر گفتگو کنیم تا به هدف مشترک برسیم.

وی اظهار کرد: باید گفتگوها ادامه یابد و طرح‌های شهرداری را تشکل‌ها بررسی کنند و ایده و راهکار بدهند تا نتایج کار بهتر شود.

استاندار اضافه کرد: اگر پول داشتم همه باغستان را تملک می‌کردم، زیرا خیلی از صاحبان جدید باغستان‌ها انگیزه نگهداری آن را ندارند و بهتر بود وقتی ثبت ملی شد تملک توسط دولت صورت می گرفت تا حفظ شود.

وی اضافه کرد: همه مسئولان باید به فکر حفظ باغستان باشند، زیرا این میراث همچنان در حال کوچک شدن است و لازم است کاری کنیم تا باغستان‌ها برای صاحبان آن اقتصادی شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان