۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین رویترز هم پشت پرده اظهارات ضدایرانی اخیر مقامات آمریکایی را لو داد
کد خبر: ۳۱۷۲۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳۱ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

در ادامه افشاگری رسانه‌های خارجی،

رویترز هم پشت پرده اظهارات ضدایرانی اخیر مقامات آمریکایی را لو داد

خبرگزاری رویترز در گزارشی از راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در دولت ترامپ برای سلب اعتماد از رهبران ایران و ایجاد ناآرامی در کشورمان خبر داد.

رویترز هم پشت پرده اظهارات ضدایرانی اخیر مقامات آمریکایی را لو داد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در ادامه افشاگری رسانه‌های خارجی، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از چند مقام آگاه آمریکایی فاش کرد دولت ترامپ کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای را برای سلب اعتماد از رهبران ایران و تحریک ناآرامی در این کشور راه‌اندازی کرده است.

به گفته این مقامات، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از حامیان و مجریان اصلی این کمپین هستند. با این حال، رویترز می‌گوید کاخ سفید و وزرات خارجه آمریکا تا این لحظه حاضر به اظهارنظر در این باره نشده‌اند.

رویترز می‌گوید هدف از این کمپین که مبتنی بر "ارائه اطلاعات غلط یا اغراق‌آمیز" درباره مقامات ایران در سخنرانی‌ها و شبکه‌های اجتماعی است، افزایش فشار داخلی بر حاکمیت برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود و کاهش حضور در سطح منطقه است.

چندین مقام سابق و فعلی آمریکا ضمن تایید این خبر به رویترز گفته‌اند اطلاعاتی که کاخ سفید در راستای این پروژه منتشر می‌کند، مانند این ادعا که پول حاصل از برجام در داخل کشور هزینه نشده است، بعضا "ناقص" یا کاملا "تحریف‌شده" هستند تا تصویر سیاه‌رنگی از مقامات ایران ترسیم کنند.

رویترز در این باره توضیح می‌دهد: پمپئو در تاریخ 21 ماه مه در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج مدعی شد رهبران ایران از اینکه پول حاصل از توافق هسته‌ای را برای مردم خود خرج کنند امتناع کردند و در عوض آن را به پای جنگ‌های نیابتی ریختند. این در حالیست که دو ماه قبل از آن یعنی در ماه مارس، «رابرت آشلی» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سخنرانی خود در مجلس سنا اذعان کرد که با وجود برخی هزینه‌ها در امور امنیتی، سرمایه‌گذاری در امور اجتماعی و اقتصادی همچنان اولویت نخست ایران است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین طی ماه‌های اخیر بارها نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در عراق را در دوره پس از امضای برجام، به نفوذ در بدنه نیروهای امنیتی این کشور و به خطر انداختن حاکمیت عراق متهم کرده است. اما حتی منتقدان شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران اذعان دارند که این نیروها پس از شکست ارتش عراق از داعش نقش مهمی در جلوگیری از تسلط تروریست‌ها بر این کشور داشتند.

ضمن آنکه طبق اذعان یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، شبه‌نظامیان شیعه که تحت عنوان حشدالشعبی یا نیروهای داوطلب مردمی عراق شناخته می‌شوند، بر اساس قانون، بخشی از نیروهای امنیتی عراق به شمار می‌روند و از سال 2014 نقش موثری در مقابله با داعش ایفا کرده‌اند.

به گفته رویترز، ادعای وجود ارتباط میان ایران و طالبان افغانستان و القاعده نیز یکی دیگر از مواردی است که دولت آمریکا به شدت درباره آن اغراق می‌کند و وزارت خارجه این کشور نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره صحت اطلاعاتی که در این باره منتشر می‌کند، پاسخ نمی‌دهد.

پست‌های انتقادی در توییتر
رویترز اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکایی از جمله پمپئو در فضای آنلاین را نیز در راستای همین پروژه ارزیابی می‌کند. به گفته این خبرگزاری ، اکانت توییتری فارسی وزارت خارجه آمریکا و سایت‌های اینترنتی وابسته به آن طی ماه‌های گذشته بیشتر حاوی محتواهای انتقادی علیه ایران بوده‌اند.

پمپئو خودش نیز در سخنرانی‌ها و در صفحه شخصی خود در توییتر مستقیماً به گفتگو با مردم ایران [و انتقاد از رهبران این کشور] روی آورده است. وی عصر امروز (بامداد فردا به وقت تهران) نیز در ادامه همین روند در کالیفرنیا برای جمعی از ایرانیانی که بسیاری از آنها پس از پیروزی انقلاب از ایران گریختند، سخنرانی خواهد کرد.

رویترز در پایان کمپین تبلیغاتی دولت ترامپ علیه ایران برای گفتگوی مستقیم با مردم این کشور را در ادامه اقدامات دولت‌های قبلی آمریکا در این باره ارزیابی می‌کند. به نوشته این خبرگزاری ، جرج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا «رادیو فردا» را برای تاثیرگذاری بر مردم ایران راه‌اندازی کرد، سپس باراک اوباما در سال 2011 یک اکانت توییتری فارسی برای این منظور ایجاد کرد و اکنون دونالد ترامپ یک کمپین آنلاین تبلیغاتی را [در شبکه‌های اجتماعی] در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان