۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیش از ۳۰ هزار رأس دام‌ علیه بروسلوز واکسینه شدند
کد خبر: ۳۱۶۴۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۵ ساعت: ۱۵:۲۵ ↗ لینک کوتاه

در استان قزوین؛

بیش از ۳۰ هزار رأس دام‌ علیه بروسلوز واکسینه شدند

در استان قزوین بیش از ۳۰ هزار رأس دام‌ علیه بروسلوز واکسینه شدند.

بیش از ۳۰ هزار رأس دام‌ علیه بروسلوز واکسینه شدند
دکتر عیسی غیاث یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های تحت پوشش شهرستان قزوین علیه بروسلوز نقش بسزایی در کنترل بیماری تب مالت خواهد داشت.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین افزود: بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است کنترل بروسلوز در حیوانات منتج به کاهش معنی دار بیماری در انسان مي‌شود.

وی اذعان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی در خصوص ریشه کنی بیماری در دام‌ها به نظر می‌رسد ارتقاء سطح آگاهی دامداران از راه‌های انتقال بيماري بين دام‌ها و اهميت واكسيناسيون و تشخيص سريع و به موقع بيماري، در کاهش ميزان بروز بیماری در جمعيت دامي و انساني مؤثر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به این موضوع که بروسلوز در فصل بهار و تابستان از شدت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: ابتلا به این بیماری در روستائیان در مقایسه با شهر نشینان به نسبت 80 به 20 رخ می‌دهد و لذا خسارت‌های شدیدی را از قبیل کاهش تولیدات دامی براثر سقط جنین و هزینه‌های کنترلی و درمانی فراوانی را دربردارد.

یزدی عنوان کرد: رعایت مواردی از قبیل واکسیناسیون به موقع دام‌ها، شستشو و گند زدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین عدم خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی نجوشیده، معدوم سازي مناسب جنين سقط شده، جفت و ساير ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان وتیمار دام می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کرد.

وی در پایان اعلام کرد: که از ابتدای سال 1397 تا به امروز تعداد29 هزار و 494راس دام سبک و همچنین و یکهزار و 567راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده است و در صورت درخواست متقاضیان گرامی این اداره آماده ارائه خدمات است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان