۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین عمده تماس‌ها با اورژانس اجتماعی درباره کودک‌آزاری است/ راه‌اندازی ۲مرکز "رفاه کودک و خانواده"
کد خبر: ۳۱۶۲۷۴ نویسنده: بهاره رحمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۴ ساعت: ۱۳:۳۹ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین:

عمده تماس‌ها با اورژانس اجتماعی درباره کودک‌آزاری است/ راه‌اندازی ۲مرکز "رفاه کودک و خانواده"

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: طی تیر ماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری حدود ۲۷۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده که عمده تماس‌ها در ارتباط با کودک آزاری بوده است.

عمده تماس‌ها با اورژانس اجتماعی درباره کودک‌آزاری است/ راه‌اندازی ۲مرکز "رفاه کودک و خانواده"
بهاره رحمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به خدمات بهزیستی به مددجویان اظهار کرد: یکی از طرح‌های دفتر توانمندسازی خانواده و زنان برای سال جاری، طرح خدمات مالی خُرد با هدف توانمندسازی مردم و ایجاد اشتغال برای روستاییان است که امیدوارم تا نیمه دوم سال به مرحله اجرایی برسد.

2300 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند
رحمانی تصریح کرد: این طرح در مناطق روستایی اجرا می‌شود و علاوه بر مددجویان، مردم روستا را هم تحت پوشش قرار می‌گیرند تا با هماهنگی بانک‌ها جهت پرداخت وام و ارائه آموزش‌های لازم، اشتغالزایی در روستاها صورت ‌گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی، حمایت از زنان سرپرست خانوار است که ۲۳۰۰ خانواده تحت پوشش خدمات مستمر بهزیستی هستند.

وی اضافه کرد: برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می‌شود تا با ارائه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای و حمایت‌های مالی و انجام آموزش‌های لازم، آنها بتوانند در آینده چرخه زندگی خود را بچرخانند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چندقلو نیز از دیگر خدمات این دفتر است؛ به طوریکه ماهانه بابت هر کودک ۱۰۰ هزار تومان به خانواده داده می‌شود؛ اما واقعیت آن است که این کمک مالی در همه ماه‌های سال تامین نمی‌شود و معمولا فقط ۶ تا ۷ ماه از سال پرداخت می شود.

اجرای طرح فقرزدایی در یکی از محله‌های استان
وی ابراز کرد: کارهای اجتماع محور دارای اهمیت بالایی است چراکه بخش زیادی از مشکلات در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دلیل آگاهی کم به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌خیز است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: امسال اجرای طرح فقرزدایی در یکی از محله‌های استان در دستور کار قرار دارد که این کار با کمک و همکاری موسسات و ان جی یوها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح فقرزدایی 4 محله استان در سال ۹۲ بیان کرد: در این طرح افراد تاثیرگذار محله شناسایی شده و با برگزاری جلسات، مشکلات محله از طریق مردم همان مکان استخراج می‌شود و در ادامه فرآیندی را برای حل مشکلات تصویب می‌کنند.

رحمانی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: هدف اصلی سازمان این است که کودکان در کانون خانواده زندگی کنند؛ لذا بعضی از اقوام نسبی یا سببی کودک که خواهان نگهداری کودک هستند اما مشکلات مالی دارند، تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

بیش از۵۰ درصد کودکان کار و خیابان استان، غیرایرانی هستند
وی ادامه داد: به ازای نگهداری هر کودک در خانواده 370 هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه از سال ۹۵ تا ۹۶ رشد ۴۴ درصدی پذیرش این دسته از کودکان را داشتیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: دو سال پیش مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان با عنوان «خانه خورشید» در قزوین افتتاح شد که وظیفه این مرکز ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۰ درصد کودکان کار و خیابان استان، غیرایرانی هستند؛ اضافه کرد: در بخش ساماندهی کودکان کار و خیابان ۱۱ دستگاه وظایفی را برعهده دارند که بهزیستی یکی از این دستگاه‌ها است و لازم است تا همه مسئولان ذی‌ربط در این زمینه فعالیت کنند.

رحمانی تصریح کرد: امسال دومین مرکز حمایت کودکان کار و خیابان در نیمه دوم سال با توجه به مهاجرپذیر بودن شهرستان تاکستان و اعلام آمادگی در این شهر افتتاح می‌شود.

فعالیت ۷ اورژانس اجتماعی در سطح استان
وی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی گفت: از تیر ماه سال ۹۶ تا تیرماه سال ۹۷ حدود ۲۷۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده که حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی تماس‌هاست که عمده این تماس‌ها در رابطه با کودک آزاری بوده است و بالغ بر ۵۰ درصد تماس‌ها منجر به بازدید شده است.

این مسئول از فعالیت ۷ اورژانس اجتماعی در سطح استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار جمعیت استان، اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون ۷ اورژانس اجتماعی در سطح استان وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۴ پایگاه خدمات اجتماعی در استان گفت: این پایگاه‌ها در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه فعالیت می‌کنند.

118 مهدکودک شهری و روستایی در قزوین وجود دارد
رحمانی عنوان کرد: دو مرکز رفاه کودک و خانواده برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال برای نگهداری فرزندان والدین شاغل در نیمه دوم سال راه‌اندازی می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: 118 مهدکودک شهری و روستایی در استان وجود دارد و نزدیک به ۶ هزار کودک از شیرخوارگی تا سن زیردبستان تحت حمایت خدمات بهزیستی استان هستند.

وی در پایان با اشاره به رشد ۱۲ درصدی شهریه مهدها بیان کرد: امسال برای دومین بار مهدهای کودک ستاره‌بندی و بنا بر ویژگی‌هایی همچون فضای فیزیکی، امکانات و خدمات دهی به نیروی انسانی، سطح بندی شدند و شهریه مهدها نیز براساس درجه مهدها تعیین شد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان