۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین عدم حمایت از تولیدکنندگان عامل استفاده از بِرندهای ترک است/تعطیلی شرکت‌های نخ برای طراحان داخلی مشکل ایجاد کرد
کد خبر: ۳۱۶۲۰۱ نویسنده: فاطمه عطایی‌نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۴ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل خانه طراحان مینودری در مصاحبه با صبح قزوین:

عدم حمایت از تولیدکنندگان عامل استفاده از بِرندهای ترک است/تعطیلی شرکت‌های نخ برای طراحان داخلی مشکل ایجاد کرد

مدیرعامل خانه طراحان مینودری گفت: با توجه به عدم حمایت لازم از تولیدکنندگان در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود برخی از تولیدکنندگان تولیدات خود را به قیمت پایین‌تر و با بِرند ترک وارد بازار می‌کنند.

عدم حمایت از تولیدکنندگان عامل استفاده از بِرندهای ترک است/تعطیلی شرکت‌های نخ برای طراحان داخلی مشکل ایجاد کرد
فاطمه عطایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار افرهنگ و هنر صبح قزوین در خصوص راه‌اندازی سازمان مردم نهاد خانه طراحان مینودری اظهار کرد: خانه طراحان مینودری یک سازمان مردم نهاد زیر نظر استانداری قزوین است که اقدامات لازم برای اخذ مجوز قانونی فعالیت آن از ۱.۵سال قبل آغاز شد و هم اکنون نخستین و تنها سازمان مردم نهاد استان هستیم که در زمینه مد و لباس فعالیت خود را به صورت رسمی ثبت کرده ایم.

وی افزود: هسته اصلی تشکیل دهنده این سازمان مردم نهاد ۹نفر هستند که شامل ۶نفر فارغ التحصیل طراحی لباس، یک نفر فارغ التحصیل عکاسی، یک نفر دانشجوی روابط عمومی و یک نفر کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی است.

مدیرعامل خانه طراحان مینودری اضافه کرد: هدف اصلی ما ترویج مد و لباس اسلامی-ایرانی است؛ زیرا هم اکنون مغازه‌های سطح شهر از مدل‌های خارجی به ویژه مدل‌های ترکیه‌ای پر شده است.

عطایی‌نژاد ضمن تحلیل وضعیت بازار مد و لباس، شکل‌گیری یک انجمن پویا و خدمات‌رسان در این حوزه را ضروری دانست و تأکید دارد که یکی از بهترین راهکارها برای پر کردن خلأ مدل‌های اسلامی-ایرانی در ویترین مغازه‌های لباس فروشی، فعالیت در حوزه مدل و لباس اسلامی-ایرانی به صورت حرفه‌ای تر و گستره‌تر است.

بازار فروش برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد
به گفته وی اگر مسئولان مربوطه در این زمینه به صورت جدی‌تر ورود پیدا کرده و به تولیدکنندگان پوشاک ایرانی یارانه پرداخت کرده و از آن‌ها حمایت کنند قطع به یقین طراحان و تولیدکنندگان با انگیزه‌تر شده و می‌توانند کارهای بسیار خوبی وارد بازار پوشاک کنند.

مدیرعامل خانه طراحان مینودری با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی به صرف اینکه بتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند از بِرندهای ترک استفاده می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به عدم حمایت لازم از تولیدکنندگان در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود برخی از تولیدکنندگان تولیدات خود را به قیمت پایین‌تر و با بِرند ترک وارد بازار می‌کنند.

عطایی‌نژاد تصریح کرد: وقتی اعتماد به نفس نداریم که از برِندهای داخلی برای پوشاک تولید داخل استفاده کنیم تا مشتری آن را خریداری کند، واقعا دردناک است.

وی با اشاره به نقش تعطیلی کارخانجات ریسندگی و بافندگی در افزایش پوشاک ترک در بازار گفت: وقتی کارخانجات ریسندگی و بافندگی ما تعطیل می‌شود، مشخص است که شرکت‌های ترک پارچه‌های خود را وارد ایران می‌کنند؛ بنابراین ما در حوزه تولید پوشاک از پایه دچار مشکل هستیم در حالی که اگر از تولیدکننده نخ ایرانی به خوبی حمایت شود، قطع به یقین بهترین پارچه و در نهایت بهترین لباس وارد بازار می‌شود.

مدیرعامل خانه طراحان مینودری اذعان کرد: حدود 19 سال قبل شرکت پوشینه بافت بهترین پارچه‌ها بهترین پارچه‌ها را وارد بازار می‌کرد که قابلیت صادرات داشت، اما الان همین شرکت تعطیل شده است بنابراین وقتی حمایت‌های خود را از شرکت‌های تولیدکننده نخ شروع نکنیم، چطور می‌توانیم از طراح انتظار طراحی لباس با طرح اسلامی-ایرانی داشته باشیم.

عطایی‌نژاد با اشاره به اینکه علت اصلی گرایش مردم ایران به استفاده از مدل‌های لباس خارجی اظهار کرد: دلیل اصلی این گرایشات استفاده از ماهواره و پیگیری برنامه‌های ماهواره‌ای است البته ایرانی‌ها بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای را دنبال کرده و از مدل‌های لباس‌های ترکیه‌ای تأثیر می‌پذیرند.

به گفته وی عدم آگاهی عامه مردم از نوع پوشش موجب می‌شود سراغ مدل‌هایی از لباس‌‍‌‌ها بروند که فقط زیبایی برای آن‌ها ملاک باشد و از فلسفه آن مدل‌‎ها اطلاعی ندارند.

مدیرعامل خانه طراحان مینودری، صدا و سیما را یک رسانه اثرگذار در آگاه‌سازی عامه مردم دانست و گفت: صدا و سیما می‌تواند با تهیه و پخش برنامه‌هایی در این زمینه و استفاده از کارشناسان طراحی لباس در بحث اطلاع‌رسانی در زمینه فلسفه مدل‌های متنوع لباس گام‌های موثری بردارد.

برگزاری نخستین گردهمایی طراحان و خیاطان در قزوین 
عطایی‌نژاد در خصوص نحوه فعالیت در انجمن خانه طراحان مینودری افزود: ثبت‌نام در این سازمان مردم نهاد در حال انجام بوده و امروز عصر(یکشنبه) نیز نخستین گردهمایی طراحان و خیاطان استان را در سالن قائم شهرداری منطقه2 قزوین برگزار می‌کنیم.

وی ضمن انتقاد از شهرداری قزوین در خصوص عدم همکاری برای تبلیغ به منظور برگزاری این گردهمایی اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌هایی که برای تبلیغ برگزاری نخستین گردهمایی طراحان و خیاطان انجام شد، اما موفق نشدیم برای نصب بنرهای تبلیغاتی این همایش از بیلبوردهای شهرداری قزوین استفاده کنیم و این نهاد هیچ همکاری با ما نداشت.

مدیرعامل خانه طراحان مینودری عنوان کرد: وقتی دبیر کارگروه مد و لباس کشور را به این گردهمایی دعوت کردم توقع داشتم شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی استان که برای برگزاری این همایش از آن‌ها تقاضای همکاری کردم، مساعدت لازم را داشته باشند اما با کمال تأسف هیچ یک از این دستگاه‌ها با ما همکاری نکردند در حالی که مدام در برنامه‌های مختلف در خصوص تهاجم فرهنگی صحبت می‌کنند و تأکید دارند باید اقداماتی برای مقابله با تهاجم فرهنگی برداشته شود.

عطایی‌نژاد یادآور شد: مراسم افتتاح خانه طراحان مینودری هم آن گونه که شایسته بود رسانه‌ای نشد در حالی که این سازمان مردم نهاد توسط مسئولان دولتی استان مورد به صورت رسمی افتتاح شد.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان