۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا وزارت خارجه از دولت هلند شکایت نکرد؟
کد خبر: ۳۱۴۲۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۱ ساعت: ۱۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

چرا وزارت خارجه از دولت هلند شکایت نکرد؟

محمدرضا کلاهی عامل انفجار ۷ تیر مجازات شد اما آنچه باید پیگیری می‌شد، حمایت دولت هلند از یکی از بزرگ‌ترین تروریست‌های قرن به او بوده است. جانی منافقی که حتی نام او در Red Note پلیس اینترپل قرار داشت.

چرا وزارت خارجه از دولت هلند شکایت نکرد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بهزاد مهرکش در وطن امروز نوشت:

انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی و قریب به ۸۰ نفر از مسؤولان نظام در ۷ تیرماه سال ۱۳۶۰ نخستین و بزرگ‌ترین عملیات تروریستی و مسلحانه گروهک منافقین علیه جمهوری اسلامی است. محمدرضا صمدی‌کلاهی، دانشجوی رشته برق دانشگاه علم و صنعت، عامل اصلی انفجار و از اعضای گروهک منافقین به همراه تعدادی از اعضای گروهک نفاق و فعال در بخش «رادیو منافق» پس از این حادثه به دعوت عبدالرحمن قاسملو عازم دفتر سیاسی حزب به‌اصطلاح دموکرات کردستان در ارتفاعات زمزیران سردشت شد.

کلاهی پس از فرار از تهران، در این مدت با نام مستعار «کریم رادیو» در بخش فنی رادیو منافقین سازماندهی شد. وی در روند تحولات ایدئولوژیک درون‌سازمانی، مسأله‌دار شد و در حاشیه قرار گرفت و از گروهک فاصله گرفت ولی به دلیل نقشی که در ماجرای 7 تیر داشت، امکان زندگی علنی نداشت، لذا اوایل دهه ۸۰ میلادی و پس از مدتی کوتاه به‌صورت ناشناس و در پوشش نام مستعار «علی معتمد» از دولت هلند پناهندگی گرفت و در کمال خفا در شهر المیره ـ نزدیک آمستردام ـ زندگی می‌کرد.

کلاهی

کارشناسان امنیتی معتقدند مهم‌ترین دلیل این اقدام کلاهی، تلاش وی برای قطع سرپل‌های ارتباطی سرویس‌های امنیتی ایران برای شناسایی این جنایتکار بوده است.  وی با مخفی نگاه داشتن هویت خود با یک تبعه هلندی افغان‌تبار ازدواج کرد که هم‌اکنون دارای یک فرزند ۱۹ ساله به‌عنوان دانشجوی رشته فنی در یکی از دانشگاه‌های هلند است. معتمد که با این پوشش در هلند برای مدت بیش از ۳۰ سال اقامت داشت، سال‌ها به عنوان تکنیسین برق در بزرگ‌ترین شرکت انرژی هلند به نام «انکو» کار می‌کرد. سرانجام علی معتمد، ۵۶ ساله، حوالی ساعت 6:50  دقیقه بامداد پانزدهم دسامبر ۲۰۱۵ (سه‌شنبه ۲۴ آذرماه ۹۴) پس از خروج از منزل در المیره در حالی که قصد سوار شدن به خودروی ون سفیدرنگ خود برای عزیمت به محل کارش را داشت، توسط 2 مهاجم نقابدار در برابر منزل خود در خیابان «هندریک مارسمان استراد» به ضرب گلوله بشدت مجروح شد و بعدازظهر همان روز در بیمارستان به هلاکت رسید.

این قتل توسط 2 نفر نقابدار و با استفاده از یک دستگاه خودروی بی‌ام‌دبلیو سرمه‌ای‌رنگ که بعدها لاشه سوخته آن پیدا شد، انجام شد. پلیس هلند در پیگیری این پرونده قریب به 3 سال پس از ماجرای قتل و با ردیابی مکالمات و تماس‌های تلفنی، ابتدا 3 نفر را در شهر آمستردام بازداشت و پس از آزادی یک نفر از مظنونان، 2 نفر ۲۸ ساله و ۳۵ ساله از اتباع هلند با ریشه سورینامی و شمال آفریقا را به اتهام قتل روانه دادگاه کرد. 2 فرد مظنون به قتل علی معتمد، به نام‌های «انور آ.ب» (۲۸ساله) و «مورئو ا.م» (۳۵ساله) هستند که پلیس هلند موفق شده است با ردگیری تلفن‌های همراه‌شان آنها را دستگیر کند.

این دو فرد با شبکه‌های بزهکاری معروف غرب آمستردام در تماس بوده و پیش از این نیز پرونده قضایی داشته‌اند و در تاریخ جمعه ۴ خردادماه ۹۷ تنها با حضور وکیل مدافع در دادگاه شهر «لیلی استاد» در نزدیکی آمستردام حاضر شدند. همچنین قرار است دومین جلسه این دادگاه در ماه آگوست سال جاری برگزار شود. پس از برگزاری نخستین دادگاه متهمان پرونده، روزنامه هلندی «هت‌پارول» با پرداختن به این پرونده، به نقل از اسناد و مدارک پرونده، اعلام کرد «علی معتمد»، «محمدرضا صمدی‌کلاهی» یا همان تروریست معروف حادثه انفجار ۷ تیر و شهادت دکتر بهشتی و یاران وی است که از سوی دولت ایران و محاکم قضایی تحت تعقیب بوده است و اوایل دهه 80 میلادی از دولت هلند پناهندگی دریافت کرده است.

به نوشته این روزنامه، همسر علی معتمد به «پارول» گفته است حتی او تا چند سال پیش از هویت واقعی شوهرش بی‌خبر بوده است و معتمد به پسر خود اجازه تماشای شبکه‌های تلویزیون ایران را نمی‌داد. این روزنامه تاکید می‌کند در روند تحقیقات پلیسی، هیچ ارتباطی بین این قتل و کشورهای خارجی یافت نشده است. همسر کلاهی در تحقیقات پلیس صراحتا اعلام کرده است نام همسرش محمدرضا صمدی‌کلاهی است و علی معتمد یک نام مستعار بوده است.   پس از مطرح شدن ماجرای به هلاکت رسیدن کلاهی، برخی از اعضای سابق گروهک ‌منافقین از جمله سعید شاهسوندی و مسعود خدابنده بر نقش محمدرضا کلاهی در انفجار هفتم تیر تاکید کردند و این تروریست نشان‌دار را مسؤول انفجار دفتر حزب جمهوری دانستند.


دولت هلند نگران چیست؟


پس از انتشار خبر برگزاری دادگاه قتل علی معتمد و افشای هویت واقعی وی در رسانه‌های هلندی، تعدادی از سیاستمداران و احزاب آن کشور، خواستار توضیحات دولت هلند درباره میزبانی از محمدرضا کلاهی به‌عنوان یک تروریست که دست وی به خون ده‌ها بی‌گناه آلوده است، شدند. این احزاب از دولت هلند بویژه وزارت دادگستری و امنیت هلند خواسته‌اند به این سوال اساسی پاسخ دهد که «چرا هلند که باید با ترور و تروریسم مقابله کند، به کلاهی پناهندگی و خدمات ارائه می‌کرده و هویت واقعی وی را افشا نکرده است؟» رسانه‌های هلندی در همین راستا از سیاست سکوت و مخفی‌کاری پلیس و سایر نهادهای مربوط در هلند در قبال ماجرای به هلاکت رسیدن کلاهی انتقاد کرده‌اند.

پلیس هلند اطلاعات چندانی درباره قتل خیابان «هندریک مارسمان استراد» ارائه نکرد. این در حالی است که بر اساس گزارش رسانه‌های هلندی، همسر کلاهی در تحقیقات اولیه پلیس اعلام کرد علی معتمد نام مستعار است و نام اصلی مقتول، محمدرضا صمدی‌کلاهی، همان تروریست معروف و فراری ایرانی است.

پلیس هلند اما همین هویت واقعی مقتول را نیز تا ماه‌ها اعلام نکرد. غیر از سکوت و مخفی‌کاری پلیس هلند، ورود نهادهای امنیتی این کشور به پرونده نیز این ماجرا را نزد رسانه‌های هلندی حساس‌تر کرد. سرویس امنیت و اطلاعات نظامی به صورت ویژه اقدام به بررسی پرونده کشته شدن کلاهی کرد و در نهایت 2 سال پس از وقوع قتل، با اختیارات این سازمان و از طریق شنود گسترده مکالمات و تماس‌های الکترونیکی در بازه زمانی قبل و پس از حادثه، 2 نفر دستگیر و به عنوان متهم به دادگاه معرفی شدند. پس از دستگیری 2 متهم و تشکیل دادگاه، در نهایت هویت واقعی مقتول فاش شد.

دادگاه جمعه 29 مه (4 خرداد) رسما اعلام کرد هویت واقعی مقتول شناسایی شده است. طبق گزارش دادگاه علی معتمد در واقع محمدرضا کلاهی متهم اصلی پرونده انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر سال 60 است. این گزارش رسمی دادگاه مهر تایید نهایی بر خبر به هلاکت رسیدن محمدرضا صمدی‌کلاهی بود؛ تروریستی که به عنوان بزرگ‌ترین تروریست فراری در ایران تحت پیگرد بود و حتی نام او در Red Note پلیس اینترپل نیز قرار داشت. جانی منافق مجازات شد اما آنچه در مرحله بعد و در قالب پیگیری حقوق قربانیان حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری باید پیگیری می‌شد، حمایت دولت هلند از یکی از بزرگ‌ترین تروریست‌های قرن و پناهندگی به او بوده است. چرا دولت هلند این تروریست دانه‌درشت را پناه و تحت پوشش خود قرار داد؟ به صورت ویژه نهادهای متولی یعنی سازمان مهاجرت و تابعیت (IND) و سازمان امنیت و اطلاعات نظامی باید توضیح دهند چرا این تروریست نشان‌دار و تحت تعقیب را که حدود 80 نفر از مقامات ارشد یک کشور را به شهادت رسانده، 30 سال در پناه خود جای داده‌اند؟

اشاره رهبر انقلاب به دشمنی هلند با ملت ایران

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب 25 خرداد 95 در دیدار مسؤولان نظام در ماه مبارک رمضان درباره دشمنی یکجانبه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، فرازی را به خصومت هلند اختصاص دادند.  رهبر انقلاب در این‌باره فرمودند: بعضی خیال می‌کنند دشمنی‌هایی که با ما می‌شود به‌خاطر این است که ما ستیزه‌گری کرده‌ایم؛ ما دائماً انگشت در چشم اینها کرده‌ایم، [لذا] اینها از این جهت با ما دشمنی می‌کنند؛ نه، این هم خیال غلطی است، تصور غلطی است. ما شروع‌کننده نبوده‌ایم. اول انقلاب آمریکایی‌هایی که دستگیر شده بودند، چند روزی نگه داشته شده بودند، امام فرمودند با کمال مراقبت بروند به محل خودشان، سفارت خودشان؛ تا قبل از اینکه مساله تسخیر سفارت پیش بیاید - که آن هم عواملی داشت، مقدماتی داشت- [آمریکایی‌ها] در کمال امنیت اینجا زندگی می‌کردند؛ راحت می‌رفتند، می‌آمدند؛ و البته بدجنسی می‌کردند. ما شروع نکردیم، آنها شروع کردند؛ آنها از همان اول شروع کردند: با بدگویی، با تحریم، با طلبکاری، با پناه دادن به دشمن ملت ایران؛ شروع‌کننده آنها بودند. وانگهی! فقط آمریکا که نیست، کشورهای دیگر [هم هستند]؛ حالا مثلاً فرض بفرمایید جمهوری اسلامی نسبت به فرانسه چه ستیزه‌گری‌ای کرده؟ کشور فرانسه چون امام مدتی در آنجا بود، حتی مورد تمجید نیروهای انقلابی هم بود اما خب می‌بینید که چه‌کار می‌کنند. دیدید در قضیه‌ هسته‌ای که فرانسوی‌ها نقش پلیس بد را اجرا کردند - البته مدیریت برنامه با آمریکایی‌ها بود، معلوم بود لکن در قضیه‌ هسته‌ای بدترین موضع را فرانسوی‌ها [گرفتند]- ما با فرانسوی‌ها چه‌کار کرده بودیم؟ ستیزه‌گری کرده بودیم؟ حال یک کشور کوچکی مثل هلند مثلاً؛ در هر قضیه‌ای که شما نگاه کنید از قضایایی که پای جمهوری اسلامی به میان است، در آن لیست و فهرست دشمن‌ها، یکی‌اش هلند است! حالا ما با هلند چه‌کار  داشتیم؟ چه ستیزه‌گری‌ای؟ کشور کوچکی که در گوشه‌ اروپا افتاده [است‌]. بحث این نیست که ما با آنها دشمنی و ستیزه‌گری کردیم.



انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان