۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین چاه‌خانه باغستان سنتی قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود
کد خبر: ۳۱۴۰۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۰ ساعت: ۱۴:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

چاه‌خانه باغستان سنتی قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گفت: از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ چاه‌خانه‌ای که در باغات سنتی پیرامون قزوین وجود داشت، هم اکنون کمتر از یک دهم آن باقی مانده است.

چاه‌خانه باغستان سنتی قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: به دنبال اجرای پروژه‌های مرمتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین برای حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی – فرهنگی، ساماندهی و مرمت یکی از چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین واقع در محل میان سامان لوته آغاز شد.

وی چاه‌خانه‌ها را یکی از عناصر فیزیکی ونمادهای هویت ساز باغات سنتی قزوین خواند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین ابراز کرد: باغستان سنتی قزوین که در واقع بخش مهمی از هویت تاریخی و فرهنگی مردم قزوین را شامل می‌شود به لحاظ سیستم آبیاری، گونه‌های مقاوم گیاهی، ژن‌های منحصر به فرد و پیشینه تاریخی دارای ویژگی‌های خاص است.

وی ادامه داد: وجود بنایی با عنوان "چاه‌خانه" در داخل این باغات با شاخص‌های ویژه که به لحاظ کاربری و تامین نیازهای باغدار و باغستان داشته، جزو میراث ارزشمند معماری سازگار با اقلیم طبیعی است که ساماندهی و احیای آنها علاوه بر حفظ این واحدهای معماری بومی موجب تقویت نظام سنتی در حفاظت از باغستان شده و زمینه را برای حضور و استفاده مجدد باغداران فراهم خواهد کرد.

حضرتی قدمت بنای چاه‌خانه‌های فعلی را متعلق به دوره صفوی تا پهلوی دانست و بیان کرد: از حدود 300 تا 400 چاه‌خانه‌ای که در باغات سنتی پیرامون شهر قزوین وجود داشته، هم اکنون کمتر از یک دهم آن باقی مانده و مابقی به طور کامل تخریب یا نیمه ویران شده‌اند که با توجه به خطر نابودی کامل این بناهای ارزشمند تاریخی، طرح مرمت و باززنده سازی تعداد اندک باقی مانده در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و مرمت چاه‌خانه محل میان سامان" لوته "معروف به "چاه‌خانه وسط" واقع در جنوب راه آهن قزوین که همچنان با کاربری قدیم خود فعالیت دارد، از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شد.

وی در خصوص روند مرمت این بنای تاریخی افزود: در طرح ساماندهی و مرمت این بنا اقدام‌های مرمتی چون دوخت و دوز ترک‌های جداره‌ها، استحکام بخشی تویزه‌های فرسوده، هره‌چینی بام، تسطیح و شیب بندی بام، آجر فرش بام، پاکسازی جداره‌های داخلی چاه‌خانه، آجر فرش کف و ساماندهی محوطه چاه‌خانه تحت نظارت کارشناسی مهندس مهران یعقوبی و با هزینه 450 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی این اداره کل در حال انجام است.

این مسئول گفت: چاه‌خانه‌ها در طول سده‌ها پناهگاه باغداران بوده و نمایانگر الگوی اصیلی از ارتباط بین انسان، طبیعت و معماری هستند و هر چاه‌خانه به نام همان محل يا نام سازندة آن شناخته مي‌شود، بنای چاه‌خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شدند.

وی اضافه کرد: اين بناها اطاقي به ابعاد ۴ X ۴ و ارتفاع حدود ۳ متر دارند كه داراي ديوارهاي پهن و طاق ضربي هستند، چاه‌خانه‌ها داراي هواكش، شومينه و راه پله بوده و چاه‌خانه‌هاي قديمي فاقد درب و داراي كتيبه‌اي كه نام چاه‌خانه و سال ساخت در آن ذكر شده می‌باشند.

حضرتی در پایان عنوان کرد: فضای چاه‌خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل انبار وسايل آنان بوده و در زمان آبياري و به خصوص در فصل محصول براي حفاظت از محصولات باغي استفاده می‌شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان