۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شناسایی ۲ مورد بیماری هاری در قزوین
کد خبر: ۳۱۳۸۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۹ ساعت: ۱۱:۴۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین خبرداد:

شناسایی ۲ مورد بیماری هاری در قزوین

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: با عنایت به شناسایی ۲ مورد بیماری هاری در یک قلاده سگ و یک راس تک سمی در شهرستان قزوین به نکاتی در خصوص این بیماری اشاره می‌شود.

شناسایی ۲ مورد بیماری هاری در قزوین
دکتر عیسی غیاث یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری کشنده است که توسط حمله ویروسی به سیستم عصبی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل شده و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین با اشاره به شناسایی 2 مورد بیماری هاری در یک قلاده سگ و یک راس تک سمی گفت: در سال‌های اخیر، در میان حیوانات خانگی، گربه‌ها بیشترین آلودگی را به ویروس هاری داشته‌اند و به این دلیل است که صاحبان گربه‌هایی که با محیط بیرون در ارتباط هستند آن‌ها را در برابر بیماری هاری واکسینه نمی‌کنند، این بیماری همچنین در سگ‌ها و گاوهای شیری در تعداد قابل ملاحظه‌ای رخ می‌دهد و با شیوع کمتر در اسب، بز، گوسفند، خوک و راسو تشخیص داده می‌شود.

دکتر یزدی تاکید کرد: بهبود برنامه‌ی واکسن هاری و کنترل حیوانات ولگرد در پیشگیری از این بیماری در حیوانات خانگی بسیار مؤثر است.

این مسئول درباره اقدامات لازم برای کنترل بیماری هاری اذعان کرد: حیوانات خانگی خود را نزد دامپزشک برده تا واکسن مناسب را بر حسب منطقه‌ای که در آن هستید تزریق کند.

وی افزود: غذای حیوان خود را بیرون از منزل قرار ندهید. این کار باعث جذب حیوانات وحشی و ولگرد می‌شود، حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند؛ این کار نه تنها غیرقانونی است بلکه این حیوانات پتانسل مبتلا کردن صاحبان خود و سایرین را به بیماری هاری دارند.

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین ابراز کرد: اگر در مناطقی هستید که خفاش زیاد دارد، منزل خود را عایق بندی کنید تا از ورود خفاش به خانه جلوگیری شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان