۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فروشندگان موبایل در آشفته بازار دلار زمین‌گیر شده‌اند/ افزایش ۱۵۰ درصدی گوشی‌های همراه
کد خبر: ۳۱۳۶۳۱ نویسنده: مهین کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۷ ساعت: ۱۵:۵۲ ↗ لینک کوتاه

گذری بر بازار موبایل قزوین؛

فروشندگان موبایل در آشفته بازار دلار زمین‌گیر شده‌اند/ افزایش ۱۵۰ درصدی گوشی‌های همراه

فروشندگان گوشی همراه می‌گویند: برخی فروش گوشی‌ها را با دلار ۱۰ هزار تومان انجام می‌دهند و نظارتی هم وجود ندارد. اگر هم گاهی نظارتی وجود داشته باشد برای خرده‌فروش‌هاست که قدرتی ندارند.

فروشندگان موبایل در آشفته بازار دلار زمین‌گیر شده‌اند/ افزایش ۱۵۰ درصدی گوشی‌های همراه
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛____ مهین کشاورز.

در چند ماه اخیر قیمت ارز و به تبع آن گوشی‌های موبایل و اجناس دیگر رو به افزایش رفته‌است. این موضوع باعث شده تا فشار زیادی به مردم و کسبه وارد شود و مردم نتوانند اجناس مورد نیاز خود را تهیه کنند.

از سوی دیگر اقشار مختلف کسبه در این مدت متحمل آسیب‌های مالی زیادی شده‌اند که اوضاع کسب و کار را برای آن‌ها دشوار کرده‌است.

برای بررسی وضعیت بازار موبایل نوسانات آن و مشکلات کسبه به سراغ تعدادی از کسبه این قشر رفتیم و به گلا‌یه‌ها و درد دل آن‌ها گوش دادیم.

ابتدا به سراغ مغازه موبایل فروشی در خیابان امام خمینی(ره) رفتیم، این فروشنده با بیان اینکه قیمت تلفن همراه به شدت گران شده‌است، می‌گوید: تلفن همراهی که قیمت آن تا یک ماه پیش 500 هزار تومان بود امروز به یک میلیون تومان افزایش یافته و اجناس افزایش 100 و 120 درصدی داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: کارت حافظه موبایلی که تا 2 ماه پیش 25 هزار تومان بوده‌است امروز با 35هزار تومان هم یافت نمی‌شود.


این فروشنده قزوینی می‌افزاید: علاوه بر قیمت بالا با مشکل کمبود جنس در بازار نیز مواجه‌ایم، زیرا تقاضا زیاد است اما موبایل برای تامین نیاز مردم در بازار وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه این سوال که نوسان قیمت‌ها از چه زمانی آغاز شده‌است؟ می‌گوید: از زمان شروع طرح ریجستری قیمت‌ها افزایش یافته و کمبود در بازار ایجاد شده‌است. در صورتی که بتوانیم جنس مورد نیاز بازار را تامین کنیم کلیت طرح ریجستری مثبت و مفید است، اما هم اکنون این تامین نیاز انجام نشده‌است.

احمدی ادامه می‌دهد: خبردار شدیم که وزیر ارتباطات اسامی شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده اند را اعلام کرده، این اعلام زمانی ارزش داشت که بلافاصله بعد از تحویل دلار به این شرکت‌ها، پیگیری و نظارت انجام می‌شد اما حالا دیگر اعلام اسامی این شرکت‌ها سودی ندارد.

این فروشنده تصریح می‌کند: اگر واقعا گوشی‌های موجود در بازار با ارز 4200 تومانی بود نهایتا روی هر گوشی باید 100 هزار تومان اضافه می‌شد، نه اینکه در ازای هر گوشی یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌باشیم.

وی عنوان می‌کند: اکثر کسبه موبایل مستاجر هستند و کسی که ماهی 5 میلیون تومان اجاره بهای مغازه می‌دهد حتما باید روزی 200 هزار تومان سود داشته‌باشد تا چنین پولی را پس‌انداز کند و هزینه‌های جاری مغازه‌اش را هم تامین کند، اما با وضعیت فعلی بازار چنین امکانی نیست و کسبه بسیار متضرر شده‌اند.

احمدی با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته‌است، ابراز می‌کند: ما زمانی می‌توانیم به خوبی فروش کنیم که مردم قدرت خرید داشته باشند، کسی که 5 میلیون تومان حقوق می‌گیرد اگر یک بار یک میلیون تومانش را به گوشی بدهد مشکلی ندارد، اما کسی که یک میلیون و سیصد هزار تومان درآمد دارد مطمئنا نمی‌تواند یک گوشی یک میلیونی بخرد و باید چند ماه پس‌انداز کند. اگر همین شرایط ادامه پیدا کند کسبه اجاره‌ای مجبورند مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

این فروشنده می‌گوید: دو نیاز فعلی اصلی ما ثبات قیمت دلار و وجود جنس در بازار است، پیش از این شرایط ما اجناس خود را به صورت اعتباری از تهران خرید می‌کردیم، اما اکنون وقتی پول هم می‌دهیم کسی به ما جنس نمی‌دهد و کمبود در بازار وجود دارد.

کاتبی موبایل فروش دیگری است که با اشاره به اینکه قیمت موبایل مدام در حال نوسان است، اذعان می‌کند: گوشی‌های موبایل وارداتی هستند و به دلیل نوسانات قیمت ارز قیمت‌ها طوری افزایش یافته که دیگر خرید آن با قیمت بالا در توان مردم نیست و فروش آن بسیار کم شده‌است. این نابسامانی‌ها از عید شروع شده و بعد از عید بسیار تشدید شده‌است.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون قیمت یک گوشی موبایل که پیش از این 500-600 هزار تومان بود به یک میلیون تومان رسیده‌است، ما خریدار عمده نیستیم و به همین علت مستقیم با دلار سروکار نداریم و اجناس خود را از عمده‌فروش‌ها می‌خریم. اما گاهی واردکننده‌ها با دلار 4200 تومانی خریداری می‌کنند و با دلار 9000 تومانی به ما می‌فروشند که خرید آن برای ما سخت است.

این فروشنده موبایل با بیان اینکه خرده‌فروش و مغازه‌دار در این افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد، تاکید می‌کند: فروش ما در آن مدت کاهش یافته و متضرر شده‌ایم؛ این در حالی است که برخی عمده‌فروش‌ها و وارد کننده‌ها اجناس خود را با قیمت ارزان خریداری و احتکار کرده‌اند.

وی در پایان تاکید می‌کند: اگر قیمت دلار کاهش نیابد امیدی به گشایش در بازار نیست و تا آن زمان بازار راکد خواهد ماند.

پس از آن گذری به خیابان خیام داشتیم و از یک موبایل فروشی در این خیابان اوضاع بازار را جویا شدیم.

صالحی با بیان اینکه بازار موبایل هم اکنون راکد است و هیچ گونه معاملاتی در زمینه گوشی انجام نمی‌شود، می‌گوید: اکثر افرادی که به مغازه ما مراجعه می‌کنند کار سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دارند که در حد تامین لوازم جانبی تلفن همراه است و فروش بیش‌تری نداریم.

وی ادامه می‌دهد: قبلا اعلام شده‌بود که قرار است موبایل با دلار 4200 تومان وارد کشور شود، اما طبیعتا با آن دلار نباید این قیمت‌های فعلی را می‌داشتیم. از سوی دیگر جنس در بازار موجود نیست و وقتی برای خرید با عمده‌فروش‌های تهران تماس می‌گیریم یا درخواست ما را رد می‌کنند و یا با قیمت دلار نجومی 8 یا 9 هزار تومان به ما می‌فروشند.

این فروشنده موبایل تصریح می‌کند: وقتی قیمت جهانی یک گوشی آیفون 999 دلار است عمده‌فروش تهران آن را با قیمت 12 میلیون تومان با ما معامله می‌کند، طبیعتا با چنین قیمت‌هایی کسی ریسک نمی‌کند که چیزی بخرد یا بفروشد چون اگر بفروشند، نمی‌توانند دوباره تهیه کنند و اگر هم قصد خرید داشته‌باشند باید به قدری پول داشته‌باشند که اگر در آینده قیمت‌ها کاهش یافت متضرر نشوند.

زمانی، فروشنده موبایل دیگری است که با گلایه از وضعیت نابسامان بازار می‌گوید: قبل از عید این نوسانات شروع شده اما نامحسوس بود و بعد از عید شدت یافته‌است و اکنون یکی از سخت‌ترین زمان‌ها در 5 سال سابقه‌ام در این شغل را تجربه می‌کنم.

وی می‌افزاید: روند افزایشی قیمت موبایل بعد از 30 فروردین و آغاز ریجستری سامسونگ بسیار شدت یافت و بازار دچار آشفتگی شد؛ همزمان با این موضع افزایش قیمت دلار را هم داشتیم که به صورت مستقیم روی وضعیت موبایل تاثیر می‌گذارد و اجناسی که پیش از این با دلار 4000 تومانی بود هم‌اکنون با دلار 9000 تومانی محاسبه می‌شود.

این فروشنده درمورد وضعیت درآمد خود در ماه‌های اخیر عنوان می‌کند: کار خرید و فروش موبایل سود زیادی ندارد و برای روشن ماندن چراغ مغازه 20 الی 30 هزار تومانی که از هر گوشی سود می‌کنیم، در ماه‌های اخیر درآمد چندانی نداشته‌ایم و به جز اجاره‌بها فقط حدود 100 هزار تومان سود داشته‌ایم. وضعیت تعمیرات موبایل هم همینطور است و به دلیل قیمت‌های بالای قطعات گاهی مردم حتی به تعمیر تلفن همراه خود نیز راغب نیستند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها در صورتی پایین می‌آید که قیمت ارز کنترل شود و دولت بتواند صاحبان سرمایه را به فروش اجناس خود با قیمت دلار 4200 تومانی ترغیب کند.

زمانی بیان می‌کند: اگرچه وزیر ارتباطات اسامی شرکت‌های دریافت کننده دلار 4200 تومانی را اعلام کرده‌است؛ اما تا زمانی که بازار امنیت نداشته‌باشد و سرمایه‌دار ترغیب نشود این اعلام نیز سودی به حال کسبه ندارد.

مغازه‌دار دیگری در خیابان نظام وفا که در زمینه تعمیر و تعویض قطعات مویابل فعالیت می‌کند به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: ما قطعات را از عمده فروشی‌های قزوین می‌خریم و آن‌ها نیز از تهران تهیه می‌کنند. به خاطر قیمت فعلی دلار قیمت قطعات هر روز بیش‌تر می‌شود طوری که گاهی در عرض یک روز 20 هزار تومان به قیمت یک ال‌سی‌دی موبایل افزوده می‌شود.

وی می‌افزاید: ما به عنوان فروشنده مجبوریم قیمت اجناس را افزایش دهیم؛ زیرا ما نیز از فرد دیگری خرید می‌کنیم. هم‌اکنون برخی اجناس 100 درصد و برخی دیگر 120 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

این فروشنده با بیان اینکه به دلیل قیمت بالای گوشی‌های نو و عدم صرفه اقتصادی خرید آن تقاضای مردم برای خرید جنس دست دوم زیاد شده‌است، ادامه می‌دهد: تا پیش از این گرانی‌ها به هیچ‌وجه تقاضای جنس دست دوم تا این حد نبود.

وی عنوان می‌کند: برای بهبود این اوضاع خود مردم هم باید تلاش کنند و سعی کنند با از خودگذشتگی تا حد توان از جنس ایرانی استفاده کنند. اگر مردم تعصبات با به جای خود نسبت به کالای خارجی را کنار بگذارند قطعا اوضاع بهتر خواهدشد.

کشاورز فروشنده دیگری در خیابان خیام است که به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: مشتری‌ها پس از مواجه با قیمت‌های بالا از خرید خود منصرف می‌شوند.

وی می‌افزاید: در سه ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت دلار و کمبود موبایل در بازار قیمت‌ها بسیار افزایش شده‌است، ما در مغازه مستاجر هستیم و به دلیل نداشتن فروش به سختی هزینه اجاره بهای خود را تامین می‌کنیم.

این فروشنده قزوین اذعان می‌کند: به دلیل قیمت بالای گوشی‌های نو بسیاری از مردم برای خرید موبایل دست دوم مراجعه می‌کنند، زیرا توان خرید جنس نو را ندارند.

وی تاکید می‌کند: اجناسی که اکنون در بازار است با دلار 9000 تومانی معامله می‌شود و دلار 4200 تومانی وجود ندارد.

کشاورز بیان می‌کند: وزیر ارتباطات اعلام کرد که برخی شرکت‌ها دلار 4200 تومانی گرفته‌اند، اگر اینطور بوده پس کالایش کجاست؟ آیا شما کالای 4200 تومانی در بازار دیده‌اید؟ باید دلار واقعی به بازار تزریق شود وگرنه اوضاع روز به روز بدتر می‌شود.

به سراغ موبایل فروش دیگری در منطقه سبزه میدان رفتیم و از وضعیت اخیر بازار موبایل جویا شدیم.

بهرامی با اشاره به اینکه وضعیت بازار موبایل از هر جهت نامناسب است، می‌گوید: چه قیمت موبایل و چه لوازم جانبی و چه قطعات تعمیری آن به شدت در حال افزایش است.

وی می‌افزاید: تا قبل از این اکثر جوانان متوسط جامعه توان خرید گوشی موبایل را داشتند، اما وقتی قیمت یک موبایل 400هزار تومانی به 800 هزار تومان برسد دیگر بسیاری از مردم توان خرید ندارند.

این فروشنده موبایل ادامه می‌دهد: کسی که قبلا با یک ماه کار کردن می‌توانست یک گوشی موبایل بخرد امروز باید برای خرید همان موبایل دو یا سه ماه کار کند. از طرفی میزان تقاضا و فروش ما نیز پایین آمده‌است و در این چرخه افراد متعددی به صورت زنجیره‌ای متضرر می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در زمینه وسایل الکترونیکی از سایر کشورها عقب هستیم، اذعان می‌کند: تقریبا تمام اجناسی که در این بازار می‌بینیم وارداتی هستند و وقتی در شرایط تحریم قیمت اجناس بالا می‌رود، همه آسیب می‌بینند.

بهرامی تصریح می‌کند: افزایش قیمت‌ها از اسفندماه شروع شده‌بود اما تا این حد روی بازار تاثیرگذار نبود، در فروردین تاثیرش کم بود و در اردیبهشت و خرداد تاثیر آن شدت گرفت و فروش ما به یک چهارم رسید.

وی می‌افزاید: این کاهش فروش برای ما آسیب‌های روانی و جسمی و مالی مختلفی دارد، اما از نظر مالی ما حدود 10 میلیون تومان ضرر کردیم و در دو ماه اخیر اجاره مغازه و هزینه‌های جاری خود را نیز نتوانسته‌ایم از راه فروش تامین کنیم.

این فروشنده قزوینی درمورد کمبود موبایل در بازار می‌گوید: جنس موبایل در انبارها وجود دارد اما عمده فروش وارد بازار نمی‌کند؛ زیرا به دلیل نوسانات شدید قیمت عمده‌فروش نیز دچار آسیب می‌شود و ترجیح می‌دهد اجناس را نگه‌دارد و نفروشد. اگر عمده‌فروش امنیت شغلی داشته‌باشد و بداند قیمت‌ها ثبات دارد کالای خود را وارد بازار می‌کند اما هم‌اکنون چنین ثباتی وجود ندارد.

وی در مورد راه حل خروج از شرایط فعلی تاکید می‌کند: دولت باید با صاحبان سرمایه به توافق برسد و رضایت و اعتماد آن‌ها را جلب کند.

بهبهانی مغازه‌دار دیگری که در زمینه فروش قطعات و تعمیرات موبایل فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه علت اصلی این مشکلات نوسانات ارز است، می‌گوید: موبایل مستقیما با ارز در ارتباط است و نوسانات بازار و کمبود ارز هم در تهران مشکلاتی ایجاد کرده‌است.

این فروشنده گوشی همراه ادامه می‌دهد: وقتی دلار 7 هزار تومان می‌شود عمده‌فروش در تهران کالاها را با قیمت 9هزارتومان به ما می‌فروشد. زیرا آن‌ها نیز امنیت شغلی ندارند و احتمال می‌دهند که چند روز بعد دلار به 9 هزار تومان برسد. تغییرات بازار در برخی مشاغل بعد از یک ماه تاثیر خود را می‌گذارد اما در شغل ما تغییرات سریع و در لحظه است.

وی می‌افزاید: مواردی وجود داشته که مشتری برای تعویض ال‌سی‌دی موبایل خود به اینجا مراجعه می‌کند و از قیمت‌ها سوال می‌کند. اما چند روز بعد که هزینه مورد نظر را تهیه می‌کند و دوباره مراجعه می‌کند متوجه می‌شود 100هزار تومان به قیمت ال‌سی‌دی مورد نظر افزوده‌شده‌است و دیگر توان مالی تعویض آن را ندارد.

این فروشنده با بیان اینکه کسبه تقصیری در بالارفتن قیمت‌ها ندارند، تاکید می‌کند: دستمزد ما معمولا 20هزارتومان است اما مشکل اینجاست که قیمت‌ها بالا رفته و ما برای اینکه بتوانیم توان خرید دوباره اجناس و کار در بازار را داشته‌باشیم، مجبوریم اجناس خود را با قیمت روز بفروشیم.

وی اذعان می‌کند: برخی فروش خود را با دلار 10 هزار تومان انجام می‌دهند و نظارتی هم وجود ندارد. اگر هم گاهی نظارتی وجود داشته باشد برای خرده‌فروش‌هاست که قدرتی ندارند و تاثیری نمی‌توانند بگذارند. زیرا یک خرده‌فروش با چند تا موبایل داخل مغازه نمی‌تواند بازار را دستکاری کند و مشکل از جای دیگری است.

بهبهانی در مورد راهکار برون رفت از این شرایط می‌گوید: باید به دنبال یک راهکار جمعی باشم تا اجناس ارزان به دست مغازه‌دار و از طریق آن‌ها به مردم برسد. هم اکنون وضعیت به قدری آشفته‌است که اگر جنس با قیمت مناسب در بازار وجود داشته‌باشد کسی گران‌فروشی نمی‌کند و همه حتی حاضرند ارزان نیز بفروشند تا اندک درآمدی داشته‌باشند.

وی در پایان گفت: ثبات قیمت‌ها تاثیر زیادی در امنت شغلی دارد و اما اگر قیمت‌ها ثابت نباشد امنیت نیست. من به عنوان فروشنده حاضرم اجناس خود را با دلار 10 هزار تومانی بخرم به شرطی که این قیمت ثابت باشد و هر روز جا‌به‌جا نشود.
انتهای پیامک/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان