۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دولت به قیمت بیکاری مردم و کاهش تولید، تورم را کاهش داد/ دولت دلار را به بازار تزریق کند
کد خبر: ۳۱۳۲۰۵ نویسنده: دکتر بیت الله اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۵ ساعت: ۱۰:۸ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با صبح قزوین:

دولت به قیمت بیکاری مردم و کاهش تولید، تورم را کاهش داد/ دولت دلار را به بازار تزریق کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: دولت به قیمت بیکار کردن مردم تورم را کاهش داده است و این افتخاری ندارد، کاهش تورم شاید در چندین سال آینده اثر خود را نشان دهد اما در مقابل باعث کاهش تولید و افزایش بیکاری می‌شود.

دولت به قیمت بیکاری مردم و کاهش تولید، تورم را کاهش داد/ دولت دلار را به بازار تزریق کند
دکتر بیت‌الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره وضعیت نابسامان اقتصادی کشور اظهار کرد: شرایط اقتصادی امروز کشور به دلیل چند رخداد کوتاه مدت و بلندمدت در حوزه اقتصاد است که سه دلیل را برای این وضعیت نابسامان موثر می‌دانم.

وی در ادامه ابراز کرد: تورم 10 سال گذشته ایران، رشد شدید نقدینگی و تحریم‌های جدید هرکدام نقش مهمی در آشفتگی بازار اقتصادی کشور ایفا می‌کند و حذف هرکدام از این موارد ممکن است در تضاد با شرایط مناسب دیگر قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هم اکنون تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد عرضه دلار به بازار است حتی اگر در این شرایط دچار ضرر و زیان شود.

وی بیان کرد: امروز دولت باید با تزریق دلار به بازار قیمت دلار را به تثبیت برساند و اینگونه نباشد که گمان کند شرایط دلار خودبه خود به ثبات می‌رسد، مردم امروز نیازمند امیدواری به وضعیت بازار هستند.

کاهش نرخ سود بانکی از اشتباهات بزرگ دولت بود
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: یکی از اقدامات عجیب و غریب و در عین حال بسیار اشتباه دولت کاهش نرخ سود بانکی بود که انجام گرفت، زیرا جریان پولی کشور، دادوستد را در مسیری غیر از جریان بانکی هدایت کرد و این موضوع زمینه‌ساز آشوب اقتصادی در کشور شد.

وی عنوان کرد: نرخ بهره بانک‌ها باید افزایش یابد تا مردم به سمت بانک‌ها هدایت شوند و پول‌های خود را از این طریق انتقال دهند، زیرا در این صورت پول به سمت تولید هدایت می‌شود.

این اقتصاددان اذعان کرد: اگر اجازه بدهیم مردم در بانک‌ها سودهای نامتعارف دریافت کنند می‌توان با مدیریت بانک‌ها پول‌ها را به سمت جریان تولید هدایت کرد و زمینه ساز کاهش بیکاری شد.

وی با اشاره به راه‌های کوتاه مدت برای مدیریت آشفته بازار اقتصادی تاکید کرد: دولت باید میزان دلار را در بازار افزایش دهد و سعی کند چندهفته ای قیمت دلار را کاهش دهد تا اطمینان مردم جلب شود و نرخ بهره بانک‌ها را افزایش دهد و گمان نکند این شرایط تورم ایجاد می‌کند.

اکبری ادامه داد: مشکل ایران در شرایط تحریم به کارگیری این سه راه حل است، در این شرایط مردم احساس امیدواری پیدا می‌کنند، در شرایط اقتصادی امروز مردم درحال خفه شدن هستند و نمی‌توانند در فشار اقتصادی که به وجود آمده، نفس بکشند.

وی گفت: سرمایه دارانی که دارای درآمد کلان هستند پول‌های خود را به سمت بازار طلا و مسکن و ماشین هدایت کرده اند، اما مردمی که دارای درآمدهای خرد هستند در این بازار آشفته اقتصادی بلاتکلیف مانده اند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: در شرایط بحرانی تحریم که شبیه جنگ است نمی‌توان انتظار داشت همه مسائل آرام باشد و وظیفه سیاستمداران در این حوزه رایزنی و مدیریت فضای بین الملل است.

وی درباره وضعیت کاهش تورم در کشور طی سال‌های اخیر تصریح کرد: این شرایط کاهش ارزش پول ایران را رقم زد و کاهش تورم دولت منجر به بیکاری شدید در کشور شد.

امروز مردم از بیکاری رنج می‌برند
اکبری اضافه کرد: تورم اگر عامل افزایش بیکاری نمی‌شد بهترین عملکرد بود، اما دولت به قیمت بیکار کردن مردم تورم را کاهش داده است و این افتخاری ندارد، کاهش تورم شاید در چندین سال آینده اثر خود را نشان دهد اما در مقابل باعث کاهش تولید و افزایش بیکاری می‌شود.

وی اذعان کرد: امروز افزایش بی حد بیکاری و رکود و کاهش تولید عامل رشد منفی اقتصادی شده است و طی سال‌های آینده می‌تواند ارزش پول کشور را در بدترین شرایط ممکن قرار دهد و کاهش تورم در این شرایط نمی‌تواند اثر مثبت خود را نشان دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین افزود: معتقدم کشور ما با شرایط تورمی عادت کرده است و افزایش قیمت‌ها در ایران یک مسئله غیرعادی نیست، اما افزایش بیکاری برای مردم نگران کننده است ما حاضریم جنس گران بخریم؛ اما شرایط کار وجود داشته باشد. 

وی در پایان تاکید کرد: امروز مردم از بیکاری رنج می‌برند و این بیکاری اگر به خیابان کشیده نشود، عجیب است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان