۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ایجاد نارضایتی نسبت به شرایط موجود و افزایش اعتراضات مردمی از اهداف دشمن است/ درخواست مذاکره با امریکا بدترین نوع مطالبه است
کد خبر: ۳۱۲۹۷۲ نویسنده: محمدرضا امامقلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۴ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

کارگردان و تهیه کننده مستند "خوره" در مصاحبه با صبح قزوین:

ایجاد نارضایتی نسبت به شرایط موجود و افزایش اعتراضات مردمی از اهداف دشمن است/ درخواست مذاکره با امریکا بدترین نوع مطالبه است

کارگردان و تهیه کننده مستندساز برجسته کشور گفت: هدف دشمن تغییر رژیم است و برای این منظور اقداماتی را انجام می‌دهد که ایجاد نارضایتی و اعتراضات مردمی نسبت به شرایط موجود از اهداف میان مدت و کوتاه مدت دشمن برای رسیدن به هدف نهایی است.

ایجاد نارضایتی نسبت به شرایط موجود و افزایش اعتراضات مردمی از اهداف دشمن است/ درخواست مذاکره با امریکا بدترین نوع مطالبه است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دی ماه سال 96، کشور شاهد وقوع اتفاقاتی بود که در ابتدا با تجمعات مردمی در اعتراض نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی، بیکاری و گرانی و عملکرد موسسات مالی و اعتباری در برخی شهرهای کشور شروع شد؛ اما در ادامه دامنه آن گسترده شده و با موج سواری برخی سایت‌ها و کانال‌ها و رسانه‌های بیگانه و معاند و سوءاستفاده عناصر دشمن، موج تخریب و ناامنی و بی‌نظمی جایگزین خواسته‌های به حق معیشتی مردم شد.

محمدرضا امامقلی، مستندساز و کارگردان برجسته کشورمان با همراهی دوستان خود در مجموعه سفیر فیلم در همان ایام با ثبت اتفاقات و ریشه یابی و تحلیل رخدادهای آن ایام مستندی را به نام "خوره" رقم زدند.

"خوره" نیم نگاهی به وقایع دی ماه 96 و عوامل موثر در شکل گیری اعتراضات مردمی نسبت به مطالبات به حقشان و علل انحراف آن دارد.

در ادامه مصاحبه‌ای با این کارگردان خوش فکر انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

صبح قزوین: با چه اهدافی به سراغ ساخت مستند "خوره" رفتید؟
امامقلی
: در همه کشورها وقتی بحرانی شکل می‌گیرد و در حقیقت مسئله مهمی کشور را درگیر می‌کند معمولا بلافاصله بعد از فروکش کردن بحث، کمیته‌های حقیقت یاب و کمیسیون‌ها مامور می‌شوند که موضوع را آسیب شناسی کرده و عوامل تاثیرگذار را بررسی کنند.

اما در ایران اینگونه نیست و در همه حوادثی که انسان در آن دخیل نیست نظیر حادثه زلزله که در کرمانشاه رخ داد یا مباحث و اتفاقاتی که جنبه انسانی و اجتماعی دارد، اصلا پیگیری انجام نمی‌شود و متاسفانه معمولا درگیر مسائل جناحی و سیاسی می‌شود که در رسانه‌ها شکل گرفته و در همان رسانه‌ها هم به پایان می‌رسد.

اگر ریشه حوادث سال 88 را در سیاست جستجو کنیم ریشه حوادث دی ماه سال 96 را باید در مسائل اجتماعی جستجو کنیم که با توجه به اینکه مسائل اجتماعی امکان تکرارپذیری بیشتری دارند و در صورت تکرار تبعات و آسیب‌های فراوانی را نسبت به مسائل سیاسی به دنبال دارد، لذا با توجه به اهمیت موضوع درصدد ریشه یابی حوادث برآمدیم.

عامل مهم دیگر غبارآلود شدن فضای سیاسی اجتماعی کشور بعد از این حوادث بود که موجب شد خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم سرقت شود.

صبح قزوین: علت شکل گیری حوادث دی ماه سال 96 را چه می‌دانید؟
امامقلی
: به نظرم اعتراضات مردمی که در دی ماه شکل گرفت در حقیقت مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت تا به این مرحله رسید، یک سالی از اینکه موسسات مالی دچار بحران شده بودند می‌گذشت، این اتفاقات با بیکاری کارگران "هپکو" اراک و عدم پرداخت معوقات کارگران در نقاط مختلف کشور همزمان شد که در نهایت موجی از اعتراضات مردمی شکل گرفت.

در ادامه اعلام گران شدن خبر بنزین باعث شد که حادثه شکل گستره‌تری به خود بگیرد که البته گران شدن 50 درصدی قیمت تخم مرغ هم بسیار در افزایش اعتراضات موثر شد؛ چراکه این افزایش قیمت در سایر اقلام ضروری مردم نیز تسری یافت.

صبح قزوین: حوادث دی ماه 96 چه ابعادی داشت؟
امامقلی:
سیر شکل گیری حوادث دی ماه باید از چند بُعد مورد بررسی قرار گیرد که 4 عامل بستر اجتماعی، شتاب دهنده‌های رسانه‌ها، محرک‌های سیاسی و طرح‌های امنیتی دشمن در کنار هم از عوامل موثر در ایجاد حوادث بودند.

بستر اجتماعی فراهم شد و شتاب دهنده‌های رسانه‌ها نیز عمل نموده، شبکه‌های اجتماعی نظیر آمدنیوز شروع به ساماندهی اعتراضات و جهت دهی آنها به سمت خشونت کردند.

در اواسط خشونت‌ها اضلاع مختلف این مثلت که به تعبیر رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان بودند، مشخص شدند و منافقان هم که بازیگران میدان بودند و شروع به ایجاد خشونت کردند هرچند در ادامه موضوع به لحاظ امنیتی فیصله یافت اما به نظر می‌رسید به لحاظ ابعاد اجتماعی و اقتصادی همچنان پرونده این داستان باز است.

صبح قزوین: چرا در ابتدای شکل گیری حوادث 96 رسانه ملی به اطلاع رسانی و تحلیل حوادث اقدام نکرد؟
امامقلی
: رسانه‌های انقلابی ما جسارت پرداختن به این مباحث را دارند؛ اما مشکل عمده، عدم تحلیل درست و متقن از حوادث است که موجب محافظه کار شدن عملکرد رسانه می‌شود.

از طرفی امنیتی شدن مسائل نیز تبعاتی دارد و قطعا باید پاسخگو باشند به عقیده من ضعف در عملکرد رسانه‌های انقلابی به دلیل نداشتن تحلیل مبتنی بر مطالعه دقیق است.

رسانه ملی اگرچه ابعاد منطقه‌ای را به لحاظ تقسیمات کشوری نباید در بُعد ملی اشاعه دهد؛ اما ما شبکه‌های استانی و محلی داریم که می‌توانستند وارد عمل شوند.

دو علت عمده عدم چابگی رسانه ملی در این حوزه و عدم اراده مواجهه با مسئله است؛ زیرا می‌خواهند که سریع قضیه را تمام کنند تا با مسئولان مواجه نشوند.

به نظرم مدیرکل صدا و سیمای استان قزوین نیز باید به مسائل کارگری قزوین ورود کرده و مشکلات آنها را انعکاس دهد چراکه اکثرا شاهد تجمع کارگری مقابل استانداری قزوین هستیم.

باید عدالت رسانه‌ای رعایت شود در حالی که تریبون رسانه هم در اختیار کسانی است که همیشه صحبت می‌کنند؛ بنابراین باید ما در کشور تریبونی برای انعکاس خواسته‌ها و مطالبات مستضعفان داشته باشیم و همچنین رسانه پیگیر پاسخگویی مسئولان پیرامون مشکلات موجود باشد.

صبح قزوین: عملکرد دولت را در مواجه با این اعتراضات چطور می‌بینید؟
امامقلی:
از ابتدای انقلاب تا به امروز با عدم پاسخگویی درست مسئولان مواجه هستیم البته نسبت به گذشته روند رو به رشدی داشتیم. متاسفانه ما در رؤسای سه قوه نیز با عدم پاسخگویی مواجه هستیم.

به نظر می‌رسد دستگاه اجرایی کشور در فضای کنونی به شدت مسائل را امنیتی می‌کند چراکه ناکارآمدی و ضعف در پاسخگویی به مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم موجب شده که دولت در شرایط بدی در پاسخگویی مسائل به رسانه‌ها قرار گیرد.

باتوجه به اینکه برجام هم ثمری نداد و روشن شد همچنان تدبیری برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد، لذا تنها راهکار مواجهه این است که هر اقدامی را سریع امنیتی می‌کنند تا در ادامه اتفاقی نیفتد؛ اما به نظر می‌رسد امنیتی و پلیسی کردن مسائل فقط تا جایی جواب می‌دهد و همیشه نمی‌توان با این راهکار مسائل را خاتمه داد.

صبح قزوین: چرا نام "خوره" را انتخاب کردید؟
امامقلی:
معتقد بودیم کشور در بخش اقتصادی دچار بیماری است که خورنده است. فقر و بی‌عدالتی و فیش‌های نجومی با بی‌تدبیری دولت در زمینه معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم همچون خوره به جان کشور ایران افتاده است که اگر حل نشود، روند خورنده ادامه خواهد داشت و اصلا بعید نیست که در سال‌های آتی حوادثی مشابه دی ماه سال 96 رخ دهد.

پیش‌بینی ما این بود که بعد از اعتراضات مردم، اعتصابات سراسری شکل خواهد گرفت که اکنون شاهد این مسئله هستیم همچنین اگر نرخ دلار و ارز کنترل نشود شاهد وقوع اعتصابات سراسری علی‌الخصوص در بازارها خواهیم بود.

صبح قزوین: ساخت مستند "خوره" از چه زمانی شکل گرفت؟
امامقلی:
تقریبا 10 روز بعد از حوادث استارت تولید کار را زدیم که تولید کار با پیش تولید آن همزمان بود. تولید کار دو ماه به طول انجامید.

مخاطبان ما آحاد جامعه بودند نه فقط نخبگان و بیشتر هدف از تولید این اثر، آگاهسازی عموم جامعه بود و کسانی که هم که این مستند را تماشا کردند واکنش خوبی داشتند و خوشبختانه هدفی که داشتیم محقق شد. گرچه اگر صداوسیما پای کار آمده و اقدام به پخش مستند کند می‌تواند اتفاقات خوبی بیفتد.

صبح قزوین: مهمترین وظیفه رسانه‌ها را در فضای امروز چه می‌دانید؟
امامقلی:
امروز مهمترین رسالت و ماموریت رسانه امر به معروف و نهی از منکر است که باید سرلوحه کار خود قرار دهد؛ زیرا رسانه باید بازتاب و انعکاس دهنده صدای مردم به مسئولان باشد و جریان مطالبه گری و عدالت خواهی را هدایت کند.

متاسفانه رسانه‌ها درگیر فضای جناحی و سیاسی می‌شوند؛ از سویی التهاب و هیجانی نگه داشتن فضای کشور همیشه به نفع رسانه است در صورتیکه دامن نزدن به التهاب و رو آوردن به گفتگو در یک فضای عقلانی باید دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

صبح قزوین: پیام مستند "خوره" را به طور خلاصه بفرمایید.
امامقلی:
مستند "خوره" بر این مسئله تاکید دارد که مردم از دولت اقتصاد مقاومتی، تولید و بهبود معیشت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی را مطالبه کنند. مطالبه مذاکره و برجام و هرچیزی که بهبود شرایط اقتصادی کشور را به مسائل خارجی گره می‌زند بدترین نوع مطالبه است.

دشمن یک هدف کلی را دنبال می‌کند که تغییر رژیم است و برای این منظور اقداماتی را انجام می‌دهد که ایجاد نارضایتی و اعتراضات مردمی نسبت به شرایط موجود از اهداف میان مدت و کوتاه مدت دشمن برای رسیدن به هدف نهایی است که آگاهی مردم نسبت به شرایط موجود باعث ایجاد مطالبه گری درست و واکنش صحیح آنها نسبت به مسائل می‌شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان