۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سهم اهدای خون زنان قزوینی کمتر از ۷ درصد است/ مراجعه روزانه ۲۰۰نفر به مراکز انتقال خون
کد خبر: ۳۱۲۷۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳ ساعت: ۷:۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان:

سهم اهدای خون زنان قزوینی کمتر از ۷ درصد است/ مراجعه روزانه ۲۰۰نفر به مراکز انتقال خون

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به لزوم فرهنگسازی برای افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون گفت: با وجود اینکه بانوان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند؛ اما فقط حدود ۶.۷ درصد اهداکنندگان خون قزوینی، بانوان هستند.

سهم اهدای خون زنان قزوینی کمتر از ۷ درصد است/ مراجعه روزانه ۲۰۰نفر به مراکز انتقال خون
دکتر محمدحسین برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت اهدای خون اظهار کرد: آقایان در طول سال 4 بار و بانوان حداکثر 3 بار می‌توانند خون خود را برای کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی اهدا کنند.

58 درصد اهداکنندگان خون استان قزوین، اهدا کننده مستمر هستند
وی افزود: هدف اصلی انتقال خون افزایش آمار اهداکنندگان مستمر خون است؛ که بر اساس آمارها در سال گذشته 58 درصد اهداکنندگان خون استان را اهداکننده مستمر تشکیل می‌دادند که سالانه دو بار خون اهدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه گفت: بدین منظور تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه فرهنگیان، اداره ورزش و جوانان، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی، امور بانوان استانداری و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین منعقد شده تا بتوانیم از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در جهت فرهنگ سازی اهدای خون بهره‌مند شویم.

وی عنوان کرد: سامانه سیار انتقال خون یکی از اقداماتی است که در طول این سال‌ها پیگیری شده و نیازمند حدود 600 میلیون تومان اعتبار است که تاکنون 250 میلیون تومان اعتبار از سوی استانداری تامین شده و امیدواریم با تامین مابقی هزینه، استان قزوین دارای سامانه سیار انتقال خون شده تا پاسخگوی نیاز 4 شهرستانی باشد که مرکز خونگیری ندارند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین سالانه به 40 هزار واحد خون نیاز دارد؛ که روزانه 200 نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه می‌کنند که از این تعداد 150 تا 170 نفر خونگیری می‌کنند.

ضرورت مشارکت خیرین در بحث اهدای خون
برادران در ادامه بیان کرد: ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم چون نیاز به خون مستمر و همیشگی است؛ البته به لحاظ استاندارد همواره 4 تا 7 روز از تمامی گروه‌های خونی ذخیره داریم؛ بنابراین دچار کمبود و بحران نمی‌شویم؛ اما در صورت کمبود گروه خونی خاص نیز با ارسال پیامک از اهداکنندگان مستمر خون برای مراجعه جهت اهدای خون درخواست می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت پایین بانوان در اهدای خون عنوان کرد: با وجود اینکه بانوان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند؛ اما فقط حدود 6.7 درصد اهداکنندگان خون قزوینی بانوان هستند که انتظار داریم این آمار حداقل به 20 درصد افزایش یابد که این امر نیازمند فرهنگسازی بیشتر و تغییر باور اشتباه خانم‌ها دارد.

این مسئول در پایان با اشاره به ضرورت مشارکت خیرین در بحث اهدای خون تصریح کرد: انتظار داریم که خیرین در بحث اهدای خون وارد شوند به ویژه اینکه بخش ساختمان انتقال خون استان بسیار کوچک است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد که امیدواریم با حمایت مسئولان ذی ربط و مشارکت خیرین بتوانیم بحث جابه‌جایی ساختمان را به مکان دیگری داشته باشیم.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان