۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۲۰هزار هکتار باغات زیتون استان‌های قزوین، زنجان و گیلان آلوده به مگس زیتون است
کد خبر: ۳۱۰۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۴ ساعت: ۱۲:۹ ↗ لینک کوتاه

مجری طرح زیتون کشور در قزوین:

۲۰هزار هکتار باغات زیتون استان‌های قزوین، زنجان و گیلان آلوده به مگس زیتون است

مجری طرح زیتون کشور گفت: هم اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.

۲۰هزار هکتار باغات زیتون استان‌های قزوین، زنجان و گیلان آلوده به مگس زیتون است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر احمد مستخدمی مجری طرح زیتون کشور در جلسه ستاد پایش و مبارزه با آفت مگس زیتون با حضور مسئولان سه استان قزوین، گیلان و زنجان در بخش طارم سفلی برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون سطح زیر کشت زیتون در کشور بیش از ۸۶ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۵۵ هزار هکتار بارور است.

به گفته‌ی وی؛ در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شده است.

وی تصریح کرد: استان‌های زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید این محصول بوده و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده اند.

مجری طرح زیتون کشور با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات گفت: این آفت از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه گانه زیتون خیز کشور در استان‌های فوق و البته کمی هم در استان گلستان است.

مستخدمی افزود: هم اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.

86 هزار هکتار از باغات کشور به محصول زیتون اختصاص دارد

وی ابراز کرد: در سنوات اخیر با پیگیری که این دفتردر بخش‌های اجرا با همراهی سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی انجام داده؛ خوشبختانه آفت زیتون طی ۳ سال گذشته کاملا کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده که البته این امر رسالت ما را نسبت به سال‌های قبل برای کنترل و مبارزه با این آفت بیشتر خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 86 هزار هکتار از باغات کشور به محصول زیتون اختصاص دارد، اذعان کرد: با توجه به کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماه‌های اخیر شرایط بسیار مناسبی برای طغیان آفت مگس زیتون وجود دارد.

وی گفت: دفتر طرح زیتون علاوه بر تخصیص اعتبار در بخش‌های مختلف اصلاح و احیای باغات زیتون مانند هرس، تغذیه، پیوند، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، بازجوانسازی باغات مسن که همگی در کاهش خسارت مگس زیتون موثر هستند.

مستخدمی عنوان کرد: برای اصلاح باغ‌های آفت زده و جمع آوری میوه‌های آلوده به لارو این آفت نیز برنامه و دستورالعمل جداگانه ای را مد نظر قرار داده و به سه استان آفت خیز تخصیص داده است.

وی ادامه داد: بهره برداران بخش زیتون می‌دانند که خسارت این آفت تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرد و مگس زیتون یک آفت همگانی است که دولت عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد ولی مبارزه اصلی با آفت به عهده باغداران زیتون‌کار است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در همین راستا؛ به بهره برداران زیتون کار توصیه می‌شود بیش از پیش به توصیه‌های مروجین و کارشناسان مراکز ترویج جهاد کشاورزی توجه کرده و با توجه به شرایط مساعد شیوع این آفت؛ نسبت به مبارزه به هنگام و اصولی با این آفت اقدام کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان