۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ​تلاش دولت روحانی برای انتقال تجربه تاریخی‌اش به کره شمالی/ به آمریکا اعتماد نکنید! +تصاویر
کد خبر: ۳۱۰۹۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۳ ساعت: ۲۳:۱۹ ↗ لینک کوتاه

واکنش به دیدار اون و ترامپ؛

​تلاش دولت روحانی برای انتقال تجربه تاریخی‌اش به کره شمالی/ به آمریکا اعتماد نکنید! +تصاویر

دولتمردان که در پنج سال گذشته انواع تفسیرها و ترفندها برای توجیه مذاکره با آمریکا را به کار بستند حالا بیان می کنند مذاکره با کاخ سفید دیوانگی است.

 ​تلاش دولت روحانی برای انتقال تجربه تاریخی‌اش به کره شمالی/ به آمریکا اعتماد نکنید! +تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، تا 5 سال پیش دولت روحانی تمرکز خود را بر روی ارتباط با آمریکا برای حل و فصل منازعه 12 ساله هسته‌ای کشورمان گذاشته بود. در این حیطه حتی گفته می شد که «شعار مرگ بر آمریکا» باید از فضای سیاسی کشور رخ بر بندد؛ چراکه منافع ملی ایران در این شعار نیست. 

وقایع و اتفاقات زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای جریان اصلاحات برای قرابت و نزدیکی دیپلماتیک بین دو کشور رخ داد. از «دیپلماسی اتفاقی» گرفته که روزنامه‌های اصلاح طلب در آن سعی می کردند رئیس جمهور ایران و آمریکا را در صحن سازمان ملل به طور برنامه ریزی شده با هم روبرو کنند تا قلم فرسایی های بسیار ژونالیستی که ارتباط با آمریکا را در آن برهه زمانی تنها راه آینده ایران تلقی می کردند.
 

بزک آمریکا با برجام در دستور کار این رسانه‌ها قرار گرفت و با اشاره به جمع شدن هیئت‌های تجاری غربی در هتل اسپیناس، بیان می‌شد که این ثمره ارتباط با آمریکاست و سیل سرمایه گذاری خارجی در پیش است.

در این حوزه حتی اتفاقات دیپلماتیک عجیبی در خلال مذاکرات هسته ای رخ داد که از این موارد می توان به قدم زدن محمد جواد ظریف و جان کری در خیابان‌های ژنو ( محل برگزاری مذاکرات) و همچنین عوض کردن پرچم این دو در خلال مذاکرات بعدی که به نشانه نزدیکی و دوستی میان دو کشور در روابط دیپلماتیک تلقی می شود انجامید.
 

برقراری ارتباط تلفنی میان حسن روحانی و باراک اوباما نیز از موارد دیگر این راهبرد سیاست خارجی دولت بود که همه این موارد نه تنها در دوران دانلد ترامپ بلکه در دوران باراک اوباما با اعمال تحریم های جدید علیه ایران و دبه کردن‌های مداوم غرب در تعهداتش نسبت به برجام شکست خورد. در زمان اوباما طرح هایی مانند محدود کردن سفر ایرانیان به آمریکا تصویب شد که در دوره ترامپ با شدت عمل بیشتری عملیاتی و پیگیری شد. در زمان اوباما قفل بانک های غربی با همه تعهدات کاخ سفید به روی ایران بسته ماند و در زمان ترامپ همه پرده ها کنار رفت. 


در همان زمان بود که کوبا در یک توافقی با آمریکا روابط را با کاخ سفید از سر گرفت اما این توافق هم توسط ترامپ شکسته شد. این در شرایطی بود که در زمان احیا روابط فی مابین این دو کشور رسانه‌های یک جریان خاص به تحسین این امر اقدام کردند.
 

حالا اما ماجرای کره شمالی و آمریکا فصل دیگری را در همین باب باز کرده است و واکنش مسئولان دولتی در این زمینه دیدنی است. رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی روز سه شنبه ۲۲ خرداد در سنگاپور با هم دیدار کردند که آغازی برای بهبود روابط دو کشور محسوب می‌شود.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این موضوع بیان می کند که « با آدمی روبه‌رو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می گیرد، نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند، این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست، امیدواریم خود ملت آمریکا فکری برای او کنند.»


چندی پیش هم رئیس جمهور در جلسه برررسی صلاحیت غلامی و اردکانیان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در صحن مجلس با بیان اینکه آمریکا به برخی از کشورهای شرق آسیا پیام می دهد که مذاکره کنند، اظهار کرد: «مگر دیوانه اند که با این شرایط با آمریکا مذاکره کنند آمریکا به مذاکره امضا شده به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی اعتنا است. آمریکا با این شیوه باید آینده مذاکره و تعهدات خود را کنار بگذارد. ایران در بحث هسته‌ای به تعهدات خود عمل کرده است اما آمریکا می گوید چرا ایران از لحاظ دفاعی و نظامی قدرتمند بوده و سایر کشورها به ایران احترام می گذارند؟»

به نظر می رسد که مسئولان دولتی در صدد هستند که تجربه خود را به مقامات کره شمالی انتقال دهند. در این روند اما پیشتر رهبر معظم انقلاب با توجه به تجربه‌ای که انقلاب اسلامی و رژیم پهلوی از ارتباط با آمریکا کسب کرده بود به کررات بیان کردند که به این مذاکرات خوش بین نیستند. اما در این طریق دولتمردان حتی برای توجیه این موضوع به تفسیر  قابل تامل وقایع تاریخی از جمله نهضت عاشورا و استفاده از اشعار حافظ مانند « با دوستان مروت با دشمنان مدارا» رو آوردند تا ارتباط با آمریکا را عملی کنند. حال اما پاستورنشینان این تجربه تاریخی را می خواهند به طرف کره شمالی مفهوم کنند.



انتهای پیام/1404 

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان