۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین «FATF»، توطئه‌ای علیه مقاومت
کد خبر: ۳۱۰۳۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۰ ساعت: ۱۶:۱۸ ↗ لینک کوتاه

بازخوانی؛

«FATF»، توطئه‌ای علیه مقاومت

«FATF»، توطئه‌ای علیه مقاومت، عنوان نشریه‌ای است که خبرگزاری ما مرداد سال ۹۵ منتشر کرده بود. بازخوانی این نشریه خطرات امنیتی و تحریمی این توافق را که این روزها مورد بحث و جدل قرار گرفته، به‌خوبی نشان می‌دهد.

«FATF»، توطئه‌ای علیه مقاومت
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با مسکوت ماندن بررسی FATF در مجلس به‌مدت 2 ماه موافقت کردند. براساس رأی نمایندگان قرار شد، بررسی FATF در مجلس تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها به‌مدت 2 ماه مسکوت بماند.

گروه کاری اقدام مالی (FATF) از سال 1989 و زیر نظر گروه هفت کشور صنعتی (G7) ایجاد شد. این گروه، به‌عنوان یک سیاستگذار پرنفوذ در حوزه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دستورالعمل ارائه می‌کند.

FATF، ایران را در فهرست دولتهای «غیرهمکار» و «مناطق پرخطر» از نظر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار داده است، از این رو بانکها و مؤسسات اعتباری دنیا در ارتباط با شرکتهای ایرانی بسیار احتیاط کرده و اغلب از همکاری سر باز می‌زنند. ریشه این عدم تبادلات مالی با جمهوری اسلامی ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا است، به‌عنوان مثال کشور عربستان که حامی مالی داعش است، در لیست سیاه گروه FATF قرار ندارد و با بانک‌های جهانی مبادلات مختلف مالی دارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ریشه مشکلات تبادلات بانکی در دوران «پسابرجام» را در محدودیت‌های اعمال‌شده توسط FATF می‌داند. برخی از کارشناسان اقتصادی دولت معتقدند «برجام» صرفاً یک پوسته سیاسی است که برای رسیدن به مغز (هدف) اقتصادی آن، مقدمات و زمینه‌سازی‌هایی لازم دارد که یکی از این زمینه‌ها پذیرش تعهدات FATF است.

گروه FATF ،24 ژوئن 2016 با صدور بیانیه‌ای در جلسه دوره‌ای خود در بوسان کره جنوبی  تمام اقدامات مقابله‌ای قبلی ضد نظام پولی و مالی ایران را به‌مدت یک سال تعلیق و در بیانیه خود اعلام کرد: «به‌دلیل آنکه ایران در سطوح سیاسی بالا تعهد کرده است طرحی را با عنوان برنامه اقدام یا Action plan اجرایی کند، به‌صورت موقت و برای 12 ماه از لیست اقدامات متقابل (لیست سیاه) خارج می‌شود». گفتنی است طرح «برنامه اقدام» حتی برای کارشناسان و ناظران داخلی شفاف نیست.

قرار بود FATF در این دوره یک‌ساله، اقدامات ایران برای اجرایی کردن «تفاهم‌نامه» را رصد کرده و در پایان برای گامهای بعدی تصمیم‌گیری کند بنابراین ایران همچنان در لیست کشورهای «غیرهمکار» باقی می‌ماند و در عین حال این «تفاهمنامه مبهم» به‌منزله زمینه‌سازی برای پذیرش تعهداتی است که روابط محرمانه مالی ایران را تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و تبعات فراوانی برای ایران به‌دنبال دارد، در ذیل به مواردی از آن اشاره می‌شود:

• تحریم شخصیت‌های ایرانی که در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند در بانک‌های داخلی ایران
• نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالیِ ایران
• دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های مالی نظام بانکی ایران
• خطر همکاری اطلاعاتی و قضایی نظام بانکی ایران با FATF
• اعمال محدودیت در حمایت از محور مقاومت.

آمریکایی‌ها با اتهام‌زنی‌هایی علیه ایران مبنی بر «حمایتهای ایران از تروریسم»، «محدودیت در برنامه‌های دفاعی و موشکی‌ایران» و ... همواره تلاش داشته‌اند تا جمهوری اسلامی را در افکار عمومی به‌انزوا کشیده و در برابر خواسته‌های خود تسلیم نمایند و این بار با طراحی موذیانه‌ای، با محوریت FATF در قالب تفاهمنامه مبهمی با عنوان «Action plan» و تعلیق موقت ایران از لیست سیاه خود، به‌ازای اعطای امتیازات نامشخص از طرف مسئولان اقتصادی دولت سعی در اجرای برنامه‌ای دارند که می‌توان از آن به‌عنوان «توطئه‌ای علیه مقاومت» یاد کرد.

خبرگزاری تسنیم مرداد ماه سال 95 با هدف تشریح جزئیات خطرات امنیتی و تحریمی ناشی از توافق اخیر موسوم به FATF، ویژه‌نامه تحلیلی مکتوب با عنوان "توطئه‌ای علیه مقاومت" منتشر کرده بود که به سرفصل های زیر پرداخته است:

گروه کاری اقدام مالی (FATF) چیست؟

ساختار گروه «FATF».

اعضا و نهادهای همکار با «FATF».

استانداردهای آمریکایی «FATF».

بلایی که تحریم‌های مرتبط با پولشویی بر سر بانک‌ها می‌آورد.

آمریکا می‌خواهد ایران را به پولشویی متهم کند.

گروه «FATF» و سازمان ملل.

«FATF» و جمهوری اسلامی ایران.

برجام و «FATF».

عدم‌شفافیت تعهدات ایران در تفاهمنامه با «FATF».

توضیحات مبهم بانک مرکزی.

عدم‌فهم دقیق مدیران از پولشویی و کارگروه اقدام مالی «FATF».

تعریف متفاوت ایران و «FATF» از تروریسم.

افتادن در دام همکاری با کشورها و نهادهای بین‌المللی.

تحریم داخلی علیه مقاومت.

ویژه‌نامه تحلیلی و مکتوب  خبرگزاری تسنیم با عنوان "«FATF»، توطئه‌ای علیه مقاومت" را با کلیک روی تصویر زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان